Remco v/d Sanden schreef:Zeker omdat er heel veel data kan staan op 3TB ben je erg lang bezig met een rebuild ( Uren en soms dagen! )
Ik werk ook met zulke grote schijven, en ik heb het nu een keer aan de hand gehad dat een schijf aan puin ging (binnen garantieperiode...). Uit voorzorg NAS down gebracht, nieuwe schijf ingeprikt en 8 uur later functioneert alles weer als vanouds. Niet absurd lang dus dat je risico loopt. Op mijn NAS kun je dat wel instellen wat hij geacht wordt te doen: doorlopen of down gaan (mailen doet hij gelijk).
Remco v/d Sanden schreef:Als een andere disk dan de geest geeft ben je alsnog alles kwijt, met RAID 6 beperk je dit enigszins.
De kans is extreem klein moet ik zeggen. Maar ik zou eerder opteren voor een extra NAS die dagelijks/wekelijks/maandelijks synchroniseert met de primaire NAS, en die dan off-site plaatsen. Hiermee voorkom je ook een hoop gebruikers en lokatiegebonden fouten. RAID-6 voorkomt niet dat je als gebruiker een complete directory weggooit die groter is als je vuilnisbak, of dat je NAS uitbrandt of gestolen wordt. Het op gezette intervallen syncen tussen twee eenvoudige RAID-systemen voorkomt daarmee een hoop ellende...
Jaap