emdeklerk schreef:
Een (vooral op fora) steeds weer opkomende vraag is die over de snelheid van scherpstellen.
Er word steeds weer beweerd dat AF-D-objectieven zo ontzettend traag zijn.
Nou, een AF-S is vaak sneller, maar vrijwel altijd heb je aan de scherpstelsnelheid van een AF-D genoeg.
Mijn mening is dat een en ander meer tussen de oren zit dat tussen de handjes.
Inderdaad vind ik de reacties dikwijls sterk overtrokken om geen AF-D te willen gebruiken.
De snelheid is sterk afhankelijk van de opbouw van het objectief. Gaat het om zware lensdelen die over een groot traject verplaatst moeten worden, kan het langzaam zijn. Maar ook AF-S komt beslist niet altijd tot hoge scores tegenover AF-D. Bijv. van de 50mm AF-S objectieven is bekend dat ze relatief slecht scoren tegenover de AF-D versies.
Verder blijkt door de jaren heen AF-D met dat spindeltje doorgaans meer betrouwbaar zonder storingen te blijven werken dan AF-S. Tenminste ik lees echt hoogst zelden problemen op fora met AF-D lenzen. AF-S motortjes daarentegen moeten nog wel eens vervangen worden, zelfs tot meerdere malen toe bij hetzelfde objectief. Waarbij de onkosten erg kostbaar zijn.
emdeklerk schreef:
Eerder heb ik al eens de vraag opgeworpen wie er nu ooit een kwantitatieve meting heeft gedaan om de twee systemen te vergelijken.
Gewoon de snelheid die een objectief nodig heeft om vanaf een afstand van pakweg 2 meter naar oneindig te gaan en terug.
Of van oneindig naar pakweg 10 meter...
Afhankelijk van het objectief-model kan de snelheid menigeen verbazen. Juist dat
70-210mm/4-5.6 model in de
AF-D versie laat heel veel andere objectieven in die brandpunt achter zich qua snelheid. Vanaf een dichtbij instelling van circa
1,20 meter naar ergens op een paar honderd meter (oneindig), met een D700, doet de lens daar iets meer dan
een halve seconde over. (Tellen als
een-en, inplaats van
een-en-twintig).
Volgens opgave van Kenn Rockwell is de oudere niet AF-D versie ongeveer 2 keer zo traag. Pakweg 1,5 seconde is dan nog steeds een mooie waarde IMO.
Zie ook voorbeeld met het bijhouden van de camera met 3-D tracking:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 66#p372766" onclick="window.open(this.href);return false;