prijsdaling D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: prijsdaling D600

Bericht door Pjerry » di okt 16 2012 2:44 pm

Yes, bij de D600 staan ook twee puntjes.... (dus één maand oud, hoe zat dat ook weer :D).

Ik denk niet dat je twee jaar hoeft te wachten. Bij de oude camera's zie je dat ze na ongeveer een jaar redelijk stabiel in prijs waren (overstromingen e.d. daargelaten). In het begin zakte ze snel (sommige zijn na een half jaar al naar een stabiele prijs gezakt, dus direct een sterke daling). Die trend lijkt - volgens de grafiek - redelijk gebroken. Zowel D4, D800 en D600 (voor wat die laatste waard is) zijn vlak in het begin.

Vraag me wel af welke prijzen gebruikt zijn. Als ik nu naar de winkels kijk, zie ik al zo een spreiding van € 200,= bij verschillende winkels.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 16 2012 4:40 pm

Piepenholleke schreef:
Léon Obers schreef:Nou nee, ik weet nog steeds niet wat die getallen van 1-61 op de X-as zijn.
Zou dit te maken kunnen hebben met het aantal maanden van het op de markt komen tot heden of einde productie van dat type camera?
Dat zou best kunnen. Maar waarom zet iemand niet simpel een duidelijke tijdslijn bij zo'n afbeelding? Daar gaat het toch om?
Waarom een raadseltje ervan maken?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Pearldrop
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Pearldrop » di okt 16 2012 6:51 pm

Léon Obers schreef: Dat zou best kunnen. Maar waarom zet iemand niet simpel een duidelijke tijdslijn bij zo'n afbeelding? Daar gaat het toch om?
Waarom een raadseltje ervan maken?
En op de X-as het woord maanden i.p.v. camera zou ook wat duidelijker zijn. Sowieso zou ik er dan kwartalen van maken.

Maar toch bedankt voor de genomen moeite om dit te maken, de beste stuurlui staan aan wal ;)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 16 2012 7:45 pm

Ik denk dat Hans gewoon af en toe kijkt wat de prijzen zijn. Het zijn denk ik opeenvolgende metingen. Die zullen niet met vaste tussenpozen zijn gedaan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Doerak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Doerak » di okt 16 2012 8:22 pm

Patrick schreef:Ik denk dat Hans gewoon af en toe kijkt wat de prijzen zijn. Het zijn denk ik opeenvolgende metingen. Die zullen niet met vaste tussenpozen zijn gedaan.
Ik denk .... het zijn denk ik ...

Weinig feitelijk zo'n reactie. Laat Hans lekker reageren ipv hem "uit de wind te houden" met zo'n opmerking...

Typisch .....

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di okt 16 2012 8:39 pm

Nog een grafiekje voor de liefhebbers. Bevalt de ene niet, kijk dan naar de andere. Of maak er zelf een.

http://tweakers.net/pricewatch/318008/n ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Doerak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Doerak » di okt 16 2012 9:42 pm

Onno schreef:Nog een grafiekje voor de liefhebbers. Bevalt de ene niet, kijk dan naar de andere. Of maak er zelf een.

http://tweakers.net/pricewatch/318008/n ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken (toegeschreven aan Benjamin Disraeli).
Statistieken zijn zoals bikinis. Ze trekken je aandacht en verhullen de essentie. (Marc Matthys)
maar om het een of het ander nou te verzachten met één of andere opmerking ... nee.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di okt 16 2012 9:51 pm

Je bent wel op dreef vanavond. Wat heeft zo'n grafiek nou met statistiek te maken?????

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di okt 16 2012 11:03 pm

Doerak schreef:maar om het een of het ander nou te verzachten met één of andere opmerking ... nee.
Jammer, poging om het draaglijk te maken mislukt. Het blijft inderdaad verschrikkelijk allemaal. Ik hoop dat de rest van de week beter verloopt.
Zullen we dan maar weer on topic gaan en proberen dit forum met een positieve en constructieve grondhouding tegemoet te treden? Lukt vast. 8-)

Ik gok dat de D600 in de komende weken net onder de €1900 piept maar dat de rek er dan wel zo'n beetje uit is.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di okt 16 2012 11:24 pm

Dan zit ie dus precies waar de D700 ook zat gedurende langere tijd (tenminste in mijn herinnering).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo okt 17 2012 12:41 am

Doerak schreef:
Patrick schreef:Ik denk dat Hans gewoon af en toe kijkt wat de prijzen zijn. Het zijn denk ik opeenvolgende metingen. Die zullen niet met vaste tussenpozen zijn gedaan.
Ik denk .... het zijn denk ik ...

Weinig feitelijk zo'n reactie. Laat Hans lekker reageren ipv hem "uit de wind te houden" met zo'n opmerking...

Typisch .....
Jouw manier van reageren is meer typisch. Anderen komen ook met aannamen van wat Hans bedoelt met zijn grafiek. En ik zou niet met mijn versie mogen? Ik houd Hans helemaal niet uit de wind. Dat hoeft niet en dat zou ik ook niet eens willen.

Zou ik dat niet mogen omdat ik een oranje naam heb?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 17 2012 8:30 am

Léon Obers schreef:Nou nee, ik weet nog steeds niet wat die getallen van 1-61 op de X-as zijn.
Je vroeg een overzicht van 5 jaar. 61 maanden is 5 jaar en 1 maand. 1 is dus oktober 2007. De camera's die toen niet meer leverbaar waren zijn weggelaten. Gekeken is naar de prijzen op de eerste van elke maand.

Je vroeg nog naar de bron: de prijs is een gemiddelde van meerdere grote winkels (daardoor sinds 2 jaar iets duurder)

Je hebt gelijk, meestal heb ik het over adviesprijzen. Dat zeg ik er ook altijd bij. Ik weet niet waar iemand zijn spullen koopt. En adviesprijzen zijn vergelijkbaar, winkelprijzen niet. In het plaatje staan winkelprijzen en ook dat is in de statistiek vermeldt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 17 2012 9:11 am

Hans Braakhuis schreef: Je vroeg een overzicht van 5 jaar.
Nou nee, ik vroeg niks, het was een voorstel naar Bart toe.
Winkelprijzen zijn prima vergelijkbaar: http://tweakers.net/pricewatch/222258/n ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » wo okt 17 2012 12:50 pm

Tjonge , waar gaat dit over.
We kunnen gerust stellen dat dit handige tools zijn om het verloop te zien
afzeiken van iemand zijn inzet kan misschien in een ander draadje.

palindroomreinier
Clublid
Clublid

Bericht door palindroomreinier » wo okt 17 2012 1:04 pm

In een ander draadje iemand afzeiken is ook niet de bedoeling.
Opbouwende kritiek en niet afzeiken.

Mvr,

Reinier.
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”