Verkoop foto's als particulier?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
george013

Re: Verkoop foto's als particulier?

Bericht door george013 » vr okt 26 2012 11:52 pm

Elsevier Belastingalmanak, 4.3.1 Algemene begrippen inzake het genieten van inkomen.
........ Toch kunnen de omstandigheden zo zijn dat er sprake is van een als hobby aan te merken activiteit of vermogensobject. Er is dan geen bron van inkomen.....
George

Dafir

Bericht door Dafir » vr okt 26 2012 11:57 pm

Texelaar schreef:Het is heel makkelijk Leon heeft gelijk je kan die factuur maken zon BTW en opgeven in het voorjaar bij je belasting.
Maar als je het niet helemaal snapt kanje ook de belastingtelefoon even bellen met de vraag en die vertlelen je het zo.

Ik heb het gehad met foto`s naar het buitenland wist het ook niet. En als je dan een bestand stuurt naar het buitenland dan hoef je geen btw af te dragen omdat het een diensverlening is. . Hoorde ik toen ook door de telefoon.Dus bel even en je weet het
gr Marcel
Mmm... op zich correct maar ook dit is in de praktijk ingewikkelt en afhankelijk of je ondernemer bent of niet (plaats van dienstverlening, binnen/buiten EU, etc.). Ik heb de hele route meegemaakt van bijverdienste naar eenmanszaak naar BV en het is niet voor niets dat ondernemers klagen over administratieve verplichtingen. Ik kreeg, toen ik ooit ondernemer werd in een maand ineens meer blauwe brieven dan in mijn hele leven daarvoor :twisted: . Mijn advies: blijf weg van het ondernemerschap als je dat niet wilt zijn. Doe het lekker als bijverdienste.

Overigens: http://www.higherlevel.nl/l is een heel goed forum waar je met dit soort vragen terecht kan (buiten de belastingtelefoon, hoewel die ook niet altijd het correcte antwoord geven weet ik uit ervaring).

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za okt 27 2012 12:14 am

Nog een kleine aanvulling. Maak niet de vergissing in dit geval "BTW: 0%" op je factuur te zetten. Het nultarief is weer heel iets anders. Dus gewoon helemaal BTW niet noemen op je factuur.

Als het een eerste en enige opdracht is, waarvan je de tijd en kosten al vergeten bent, wees dan blji met alles wat je kunt krijgen. Gooi die standaard prijslijst direct weg want die geeft een verkeerd beeld. Vraag ze gewoon in welke richting ze zelf denken en maak er een mooie prijs van. Ergens tussen een "nuts en een boekenbon" en zeg 100 euro of zo. Naamsvermelding eisen is lastig, ze willen dat vast niet op al hun folders gaan zetten.

Laat het los waarvoor ze het specifiek willen gebruiken. Als je dat allemaal wil afdichten en precies in rekening moet brengen moet je contracten gaan maken, voorwaarden van de fotografenfederatie toepasselijk verklaren enzovoorts. Een beetje algemene beperking wel handig. Iets als: "de foto's blijven ten alle tijde eigendom van ReneG. BedrijfX verwerft met het voldoen van deze factuur een niet-exclusieve licentie voor het wereldwijd eeuwigdurend gebruik van de afbeeldingen, in bewerkte en onbewerkte vorm, ter promotie van haar activiteiten". Ze mogen je foto's dan niet doorverkopen of door anderen laten gebruiken. Natuurlijk kan dat allemaal veel beter afgedicht worden, maar laten we reëel zijn, het gaat hier om een eenmalige actie.

Mocht het bedrijf zelf roepen dat het ook wel 1000 euro mag zijn, dan zou ik direct naar de KvK rennen. Daar kun je de KVK bijdrage voor 2013 wel van betalen! En die bijdrage gaat daarna waarschijnlijk toch vervallen. Kun je tenminste een Makro pas aanvragen ;-) En als je toch vaker iets betaald doet, staat het nummer klaar. En mocht je wat meer doen en toch een BTW nummer aanvragen, dan kun je als kleine ondernemer ook de BTW in je zak steken (als je minder hoeft af te dragen dan EUR 1345). In dit voorbeeld zou je dan opeens EUR 1210 hebben verdiend. Minus de inkomstenbelasting natuurlijk. Inderdaad moet je niet meteen in de verleiding komen je camera apparatuur geheel als zakelijke kosten af te trekken, want dat is niet terecht in jouw geval.

Maar wel tof dat ze je foto's willen, goed zeg!

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za okt 27 2012 12:18 am

george013 schreef:Elsevier Belastingalmanak, 4.3.1 Algemene begrippen inzake het genieten van inkomen.
........ Toch kunnen de omstandigheden zo zijn dat er sprake is van een als hobby aan te merken activiteit of vermogensobject. Er is dan geen bron van inkomen.....
George
Om voor de inkomstenbelasting als ondernemer te worden aangemerkt gelden andere criteria als voor de omzetbelasting. Om het lastig te maken...

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za okt 27 2012 12:26 am

Texelaar schreef:Ik heb het gehad met foto`s naar het buitenland wist het ook niet. En als je dan een bestand stuurt naar het buitenland dan hoef je geen btw af te dragen omdat het een diensverlening is.
Het draait om de bepaling waar de feitelijke dienst wordt geleverd. Dat mag je niet met je boerenverstand bepalen, de belastingdienst heeft een lijstje met soorten diensten en de beslissing of men vindt dat een internationale levering vanuit Nederland nu in Nederland of juist in het buitenland wordt belast met BTW. Net deze week een lezing gehad van een mevrouw van de belastingdienst. Ikzelf lever wel aan internationale bedrijven maar tot nog toe alleen via de Nederlandse vestiging, dus ik heb het probleem niet bij de hand gehad. Inderdaad even de telefoon pakken als dit speelt.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za okt 27 2012 12:42 am

Dafir schreef:Overigens: http://www.higherlevel.nl/l is een heel goed forum waar je met dit soort vragen terecht kan (buiten de belastingtelefoon, hoewel die ook niet altijd het correcte antwoord geven weet ik uit ervaring).
Ook op Higherlevel is het niet altijd correct hoor. Er zitten hele kundige mensen maar ook goedbedoelende. Ik bedoel het ook goed, maar ben ook geen fiscalist. Maar inderdaad zijn de site van de belastingdienst en de belastingtelefoon vaak teleurstellend. Aan de andere kant, daar is een belangrijke reden voor.

De belastingdienst is uitvoerder van wetgeving. En wetgeving is vaak grofmazig en incompleet. Hoe je die wetten specifiek moet toepassen ("Onkosten zijn aftrekbaar, maar kun je XYZ nu wel of niet zien als onkosten?") staat er niet in en blijkt vaak uit een wirwar van jurisprudentie. De belastingdienst mag geen duidelijk eigen beleid opstellen met hun interpretatie van wetgeving en jurisprudentie, waardoor ze vaak weinig exacte antwoorden kunnen geven. Zo ontstaat een groot grijs gebied helaas. De belastingdienst zit wat dat betreft ook in een lastige situatie.

Op Higherlevel zitten gelukkig administrateurs die ervaring hebben hoe regels in de praktijk door de belastingdienst worden toegepast bij controle, en dat is vaak veel waardevoller dan een werkstudent bij de belastingtelefoon die alleen een standaardtekst mag vertellen over hoe het in theorie zou moeten.

george013

Bericht door george013 » za okt 27 2012 9:07 am

ElRonno schreef:
george013 schreef:Elsevier Belastingalmanak, 4.3.1 Algemene begrippen inzake het genieten van inkomen.
George
Om voor de inkomstenbelasting als ondernemer te worden aangemerkt gelden andere criteria als voor de omzetbelasting. Om het lastig te maken...
Dat klopt. Daarom mag je ook geen 0%BTW heffen zoals je verder aabgeeft. Maar over geringe verdiensten uit de hobbysfeer hoef je geen belasting te betalen. Waar de grens ligt van wanneer wel is weer een zaak van jurispridentie zoals je verder ook zegt.
Maar mocht je moeten betalen, dan kun je ook aftrekken.
George

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » za okt 27 2012 2:20 pm

Heren bedankt voor alle informatie. Het is me duidelijk, ik ga zeker geen onderneming vormen, ik mag facturen uitschrijven (doch geen BTW vermelden, ook niet 0%) en als het een significant bedrag betreft moet ik het opgeven als inkomstenbelasting. De beperking en definitie van eigendom is iets wat ik wel ga vermelden (met een wereldwijd onbeperkt gebruiksrecht).

Nu nog voor mezelf uitvogelen wat ik een redelijk vraagprijs vindt... ik wil niet te hoog inzetten, maar gezien de oplages en mogelijk wereldwijde verspreiding wil ik ook niet te laag gaan zitten...
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » za okt 27 2012 2:22 pm

ElRonno schreef:Mocht het bedrijf zelf roepen dat het ook wel 1000 euro mag zijn, dan zou ik direct naar de KvK rennen. Daar kun je de KVK bijdrage voor 2013 wel van betalen! En die bijdrage gaat daarna waarschijnlijk toch vervallen. Kun je tenminste een Makro pas aanvragen ;-) En als je toch vaker iets betaald doet, staat het nummer klaar. En mocht je wat meer doen en toch een BTW nummer aanvragen, dan kun je als kleine ondernemer ook de BTW in je zak steken (als je minder hoeft af te dragen dan EUR 1345). In dit voorbeeld zou je dan opeens EUR 1210 hebben verdiend. Minus de inkomstenbelasting natuurlijk. Inderdaad moet je niet meteen in de verleiding komen je camera apparatuur geheel als zakelijke kosten af te trekken, want dat is niet terecht in jouw geval.
Dit is iets wat ik nog niet helemaal begrijp... naar het KvK rennen en registreren, maar je kunt dat dus ook doen zonder BTW nummer? Wat is de toegevoegde waarde ervan om te registreren bij het KvK als je geen BTW hebt?

Texelaar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Texelaar » za okt 27 2012 2:22 pm

ElRonno schreef:
Texelaar schreef:Ik heb het gehad met foto`s naar het buitenland wist het ook niet. En als je dan een bestand stuurt naar het buitenland dan hoef je geen btw af te dragen omdat het een diensverlening is.
Het draait om de bepaling waar de feitelijke dienst wordt geleverd. Dat mag je niet met je boerenverstand bepalen, de belastingdienst heeft een lijstje met soorten diensten en de beslissing of men vindt dat een internationale levering vanuit Nederland nu in Nederland of juist in het buitenland wordt belast met BTW. Net deze week een lezing gehad van een mevrouw van de belastingdienst. Ikzelf lever wel aan internationale bedrijven maar tot nog toe alleen via de Nederlandse vestiging, dus ik heb het probleem niet bij de hand gehad. Inderdaad even de telefoon pakken als dit speelt.
El Ronno ik heb het gehad met een foto van een ongeval naar een duitse krant heb ik rechtstreeks alleen het bestand geleverd en dan hoefde ik geen btw te rekenen zij de belastingdienst omdat het een dienstverlening wwas.

Dus ook niet dat gezeur met belasting uit het buitenland .
Maar dit is alweer 5 jaar geleden dus kan alweer veranderd zijn naturlijk.

Gr Marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za okt 27 2012 2:41 pm

ReneG schreef:Dit is iets wat ik nog niet helemaal begrijp... naar het KvK rennen en registreren, maar je kunt dat dus ook doen zonder BTW nummer? Wat is de toegevoegde waarde ervan om te registreren bij het KvK als je geen BTW hebt?
KvK en BTW staan in principe geheel los van elkaar.

Een KvK nummer geeft de opdrachtgever vooral vertrouwen dat je echt bestaat en bent wie je zegt. Je wordt door opdrachtgevers dan gezien als meer betrouwbaar dan een particulier. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, natuurlijk. Sommige opdrachtgevers en leveranciers eisen een KvK nummer, dus het is handig om te hebben.

Tegenwoordig is het wel zo dat bij een KvK inschrijving je gegevens automatisch naar de Belastingdienst gaan en je automatisch een BTW nummer krijgt bij de juiste beoordeling. Maar het kan dat de KvK je een ondernemer vindt en de omzetbelasting niet.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » za okt 27 2012 2:54 pm

ElRonno schreef:
ReneG schreef:Dit is iets wat ik nog niet helemaal begrijp... naar het KvK rennen en registreren, maar je kunt dat dus ook doen zonder BTW nummer? Wat is de toegevoegde waarde ervan om te registreren bij het KvK als je geen BTW hebt?
KvK en BTW staan in principe geheel los van elkaar.

Een KvK nummer geeft de opdrachtgever vooral vertrouwen dat je echt bestaat en bent wie je zegt. Je wordt door opdrachtgevers dan gezien als meer betrouwbaar dan een particulier. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, natuurlijk. Sommige opdrachtgevers en leveranciers eisen een KvK nummer, dus het is handig om te hebben.

Tegenwoordig is het wel zo dat bij een KvK inschrijving je gegevens automatisch naar de Belastingdienst gaan en je automatisch een BTW nummer krijgt bij de juiste beoordeling. Maar het kan dat de KvK je een ondernemer vindt en de omzetbelasting niet.
Ok dat is helder, bedankt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 28 2012 1:36 am

Texelaar schreef: El Ronno ik heb het gehad met een foto van een ongeval naar een duitse krant heb ik rechtstreeks alleen het bestand geleverd en dan hoefde ik geen btw te rekenen zij de belastingdienst omdat het een dienstverlening wwas.
Het heeft op zichzelf niets met dienstverlening te maken. Als je een BTW nummer hebt worden facturen vanuit of naar het buitenland altijd zonder BTW berekend.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Texelaar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Texelaar » zo okt 28 2012 7:34 am

Léon Obers schreef:
Texelaar schreef: El Ronno ik heb het gehad met een foto van een ongeval naar een duitse krant heb ik rechtstreeks alleen het bestand geleverd en dan hoefde ik geen btw te rekenen zij de belastingdienst omdat het een dienstverlening wwas.
Het heeft op zichzelf niets met dienstverlening te maken. Als je een BTW nummer hebt worden facturen vanuit of naar het buitenland altijd zonder BTW berekend.
Leon misschien vertel ik het verkeerd.
Ik hoefde omdat het een dienstverlening was volgens de belasting geen btw over het verkoopbedrag af te dragen dat deden ze in duitsland. Als het een foto op papier was geweest moest dat wel ,Btw over de verkoop van de foto nu niet.
GR marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 28 2012 10:45 am

Nee hoor, ik koop geregeld producten vanuit het buitenland binnen de EU. Als ik bij het betreffende bedrijf mijn BTW-nummer heb opgegeven, wordt er geen BTW over berekend. Andersom precies hetzelfde. Het kopen of verkopen van producten is geen dienstverlening. Bij aankopen buiten de EU is de factuur exclusief "VAT" en moet ik in eerste instantie BTW betalen voor de invoerrechten, die ik vervolgens dan weer aftrek met de aangifte BTW.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”