10 nov. 2012: Workshop Straatfotografie [verzamel]
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 10 nov. 2012: Workshop Straatfotografie [verzamel]
Zo, en nu ga ik eens een kritische kanttekening plaatsen, iets wat ik niet snel doe.
Ik vind het op zicht best wel mooie foto's, maar het overgrote deel heeft naar mening niets met straatfotografie te maken. Bijna 75% van de foto's die ik hier zie zijn geposeerd, en dat is nou wat straatfotografie nou net niet is. (Even de bekende foto's van Patrick van de clubleden daargelaten). Misschien was het wel de opdracht van de workshopleider, maar dit is mijn mening.
Ik vind het op zicht best wel mooie foto's, maar het overgrote deel heeft naar mening niets met straatfotografie te maken. Bijna 75% van de foto's die ik hier zie zijn geposeerd, en dat is nou wat straatfotografie nou net niet is. (Even de bekende foto's van Patrick van de clubleden daargelaten). Misschien was het wel de opdracht van de workshopleider, maar dit is mijn mening.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Pjerry
- Clublid
- Contacteer:
André, ik kan me je opmerking erg goed voorstellen. Sterker nog, dat was ook één van mijn opmerkingen.
Aan de andere kant was het voor ons een leermoment om mensen aan te durven spreken. Het was geen expliciete opdracht, maar zat wel een beetje in de dag. Na het aanspreken is het automatisch meer een pose foto geworden dan de "echte" straatfotografie zoals jij zegt.
Maar - zoals Ronald aan het begin al aangaf - "wat is echte straatfotografie", iedereen vult dat anders in. De ervaring en leermomenten van het aanspreken van de mensen had ik voor geen goud willen missen, het maakte van deze dag een absolute topper en ik heb gigantisch veel geleerd en genoten.
Overigens heb ik wel een aantal "snap shots" gemaakt, ik zal eens kijken of die goed genoeg zijn.
Aan de andere kant was het voor ons een leermoment om mensen aan te durven spreken. Het was geen expliciete opdracht, maar zat wel een beetje in de dag. Na het aanspreken is het automatisch meer een pose foto geworden dan de "echte" straatfotografie zoals jij zegt.
Maar - zoals Ronald aan het begin al aangaf - "wat is echte straatfotografie", iedereen vult dat anders in. De ervaring en leermomenten van het aanspreken van de mensen had ik voor geen goud willen missen, het maakte van deze dag een absolute topper en ik heb gigantisch veel geleerd en genoten.
Overigens heb ik wel een aantal "snap shots" gemaakt, ik zal eens kijken of die goed genoeg zijn.
- Tony D
- Moderator
Hier een deel van mijn oogst.
Na even nadenken en rondkijken kwam ik op het idee om mensen met hoofddeksels te fotograferen. Dat kwam eigenlijk door die eerste foto van die mevrouw met die hond. Ik heb niks met honden, maar vond die dame met haar hoed er wel apart uitzien. Ik had echter nog niet het lef om haar zelf te fotograferen. Daarom verder gegaan met de telelens erop om mensen ongemerkt te kunnen fotograferen. Dat viel niet mee en toen ben ik toch gaan vragen of ze wilden poseren. Dat lukte heel goed. Het zijn wel allemaal geposeerde foto's daar heeft André een punt.
Ik heb er twee compilaties van portrait en landscape foto's, op aanraden van Ronald.
1.

2.

Tony D
Na even nadenken en rondkijken kwam ik op het idee om mensen met hoofddeksels te fotograferen. Dat kwam eigenlijk door die eerste foto van die mevrouw met die hond. Ik heb niks met honden, maar vond die dame met haar hoed er wel apart uitzien. Ik had echter nog niet het lef om haar zelf te fotograferen. Daarom verder gegaan met de telelens erop om mensen ongemerkt te kunnen fotograferen. Dat viel niet mee en toen ben ik toch gaan vragen of ze wilden poseren. Dat lukte heel goed. Het zijn wel allemaal geposeerde foto's daar heeft André een punt.
Ik heb er twee compilaties van portrait en landscape foto's, op aanraden van Ronald.
1.

2.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Leuke foto's komen er voorbij.
Veel portretten en de vraag of dit wel straatfotografie is...
Ik denk van wel.. Zoek maar op Google..
Het is natuurlijk wel meer dan alleen portretten, maar het lijkt erop dat de deelnemers van de laatste workshop dit zelf gekozen hebben als onderwerp. Ik heb vooraf niemand verteld wat ze wel of niet moeten fotograferen
Het lijkt me duidelijk dat het mensen vrij staat om de volgende keer iets anders te doen...
@TonyD
Mooie serie...Leuk dat je jezelf een doel gesteld hebt en volgens mij prima gelukt.
@ Patrick
Leuke serie 15,16 ,17 erg leuk!!
@ FoTek,
#1, leuk!!
Veel portretten en de vraag of dit wel straatfotografie is...
Ik denk van wel.. Zoek maar op Google..
Het is natuurlijk wel meer dan alleen portretten, maar het lijkt erop dat de deelnemers van de laatste workshop dit zelf gekozen hebben als onderwerp. Ik heb vooraf niemand verteld wat ze wel of niet moeten fotograferen

Het lijkt me duidelijk dat het mensen vrij staat om de volgende keer iets anders te doen...
@TonyD
Mooie serie...Leuk dat je jezelf een doel gesteld hebt en volgens mij prima gelukt.
@ Patrick
Leuke serie 15,16 ,17 erg leuk!!
@ FoTek,
#1, leuk!!
- Essebes
- Forumlid
- Contacteer:
Wat een leuke en gezellige workshop! En mooie platen. Hierbij mijn topstukken`;

En nog even wat ' on the side':

Ronald en Pierre enthousiast aan het werk! De oude dame wilde eerst niet meewerken, maar was uiteindelijk heel enthousiast.

Bij het oude stadhuis vierden een aantal dames hun vrijgezellenfeestje. De (Nikon!-)fotografe kreeg even spontane hulp van Paul

En nog even wat ' on the side':

Ronald en Pierre enthousiast aan het werk! De oude dame wilde eerst niet meewerken, maar was uiteindelijk heel enthousiast.

Bij het oude stadhuis vierden een aantal dames hun vrijgezellenfeestje. De (Nikon!-)fotografe kreeg even spontane hulp van Paul
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ondertussen is het draadje lekker volgestroomd. Leuke foto's bij!
@FoTek: veel op de foto gekregen, maar ik heb natuurlijk niet iedereen. Als je veel mensen vraagt krijg je ook wat vaker nee. Zoals ik zaterdag al zei: de apart uitziende mensen vinden het veel vaker goed als je ze fotografeert!
@TonyD: dat thema met de hoofddeksels is prima uit de verf gekomen.
@ André: foto's gemaakt op straat lijkt mij straatfotografie. Ik heb deze keer er bewust voor gekozen de mensen veelal aan te spreken. Dat maakt het niet ineens een ander soort fotografie. Het levert wel andere foto's op. Daarbij heb ik steeds met een vast-brandpunt objectief gelopen. Als ik jouw soort straatfoto's zou maken zou ik veel eerder kiezen voor een zoom want dan ben je veel flexibeler en kan je beter inspelen op wat je tegenkomt.
Nog maar een setje van mij...
22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

@FoTek: veel op de foto gekregen, maar ik heb natuurlijk niet iedereen. Als je veel mensen vraagt krijg je ook wat vaker nee. Zoals ik zaterdag al zei: de apart uitziende mensen vinden het veel vaker goed als je ze fotografeert!
@TonyD: dat thema met de hoofddeksels is prima uit de verf gekomen.
@ André: foto's gemaakt op straat lijkt mij straatfotografie. Ik heb deze keer er bewust voor gekozen de mensen veelal aan te spreken. Dat maakt het niet ineens een ander soort fotografie. Het levert wel andere foto's op. Daarbij heb ik steeds met een vast-brandpunt objectief gelopen. Als ik jouw soort straatfoto's zou maken zou ik veel eerder kiezen voor een zoom want dan ben je veel flexibeler en kan je beter inspelen op wat je tegenkomt.
Nog maar een setje van mij...
22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

- André
- Forumlid
- Contacteer:
Niet om een discussie aan te wakkeren hoor, zeker niet in dit topic, maar ik ben het niet met je eens. Een van de kenmerken van straatfotogafie is mensen in hun eigen omgeving en wereld vastleggen. Ik vind het wat kort door de bocht om te stellen dat een foto die op straat is genomen, straatfotografie is. dan zou een dure shoot voor een commercial met een model dat voor het plaatje ook op straat is gemaakt dus ook straatfotografie zijn ???? Lijkt mij niet.@ André: foto's gemaakt op straat lijkt mij straatfotografie. Ik heb deze keer er bewust voor gekozen de mensen veelal aan te spreken. Dat maakt het niet ineens een ander soort fotografie. Het levert wel andere foto's op. Daarbij heb ik steeds met een vast-brandpunt objectief gelopen. Als ik jouw soort straatfoto's zou maken zou ik veel eerder kiezen voor een zoom want dan ben je veel flexibeler en kan je beter inspelen op wat je tegenkomt.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Verschil is in ieder geval dat de onderwerpen niet bewust naar deze plek zijn gekomen om gefotografeerd te worden. Ze hebben zich ook op geen enkele manier voorbereid of gekleed voor de foto. Ik fotografeer ze ook waar ze op dat moment zijn. Waar ik ze tegenkom. In hun eigen omgeving indien van toepassing ("vismeisjes" bijvoorbeeld, heb ik die hier ook staan?).
Maar gelukkig maakt het ook niet zoveel uit. Dit was mijn onderwerp voor vandaag. Wellicht de volgende keer weer eens wat meer stiekem met daardoor ook andere beelden.
Maar gelukkig maakt het ook niet zoveel uit. Dit was mijn onderwerp voor vandaag. Wellicht de volgende keer weer eens wat meer stiekem met daardoor ook andere beelden.
Iemand met en onderwerp, daar hou ik van bij straatfotografie! Zo hoort het in mij ogen ook. Er is zoveel te zien op straat, dat je af en toe niet weet wat je moet fotograferen. Door een onderwerp te kiezen, heb je houvast.Tony D schreef:Hier een deel van mijn oogst.
1.
2.
Tony D
Wie heeft deze workshop eigenlijk gegeven?? Want ik ben het helemaal met André eens in zijn onderstaande reactie. Het zijn meer straatportretten dan straatfotografie.
André schreef:Zo, en nu ga ik eens een kritische kanttekening plaatsen, iets wat ik niet snel doe.
- Essebes
- Forumlid
- Contacteer:
Nogmaals: we hebben niet expliciet de opdracht gekregen om mensen om straat te fotograferen. We zijn als deelnemers ook niet in die richting gestuurd, helemaal niet. Dat was niet zo tijdens de inleiding van Ronald en dat staat ook letterlijk zo in de handout die we meekregen. De boodschap was: ontdek zelf wat straatfotografie voor jou is. Zo heb ik het tenminste opgepakt. In het eerste groepje waarin ik meeliep was de opvatting daarvan wezenlijk anders dan de mijne en het idee wat het tweede groepje die dag daarvan had.
Mijn doel was te ontdekken wat straatfotografie voor mij is, en dat weet ik nu. Wat dat voor een ander is, mag hij zelf weten. Voor mij is dat het vastleggen van spontane en bijzondere taferelen op straat van mensen in hun omgeving, in de vorm van actie of portretten. Een straatportret is voor mij even goed een vorm van straatfotografie als een mooie etalage.
Misschien leuk voor discussie in een ander topic, zodat de discussie hier kan eindigen: hoe definieer je straatfotografie? Wat is het eigenlijk?
Mijn doel was te ontdekken wat straatfotografie voor mij is, en dat weet ik nu. Wat dat voor een ander is, mag hij zelf weten. Voor mij is dat het vastleggen van spontane en bijzondere taferelen op straat van mensen in hun omgeving, in de vorm van actie of portretten. Een straatportret is voor mij even goed een vorm van straatfotografie als een mooie etalage.

J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages
- Cees
- Forumlid
5. Nog een meneer die lekker van z'n frietje geniet.

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ik zie mooie foto's en Patrick toont me dat hij erg goed is in straatfotografie (maar hij niet alleen).
Jammer dat ik er niet bij kon zijn want Dordrecht is mijn favoriete fotostad ~ ik ben net terug van een korte vacantie.
Mij viel op dat er discussie is over de inhoud van de term "straatfotografie". Het moet (zo denk ik er in ieder geval over) te maken hebben met het vastleggen van alles dat zichtbaar is in de "openbare ruimte" en die ruimte wordt hier beperkt tot de openbare weg. Binnen dat kader is een enorm aantal onderwerpen denkbaar .. Ik denk zelf (mijn eerste gedachte) aan architectuur(fotografie) maar de meesten zullen meer aan de mens als gebruiker van de straat denken. Ik heb daarvan veel mooie voorbeelden gezien.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn want Dordrecht is mijn favoriete fotostad ~ ik ben net terug van een korte vacantie.
Mij viel op dat er discussie is over de inhoud van de term "straatfotografie". Het moet (zo denk ik er in ieder geval over) te maken hebben met het vastleggen van alles dat zichtbaar is in de "openbare ruimte" en die ruimte wordt hier beperkt tot de openbare weg. Binnen dat kader is een enorm aantal onderwerpen denkbaar .. Ik denk zelf (mijn eerste gedachte) aan architectuur(fotografie) maar de meesten zullen meer aan de mens als gebruiker van de straat denken. Ik heb daarvan veel mooie voorbeelden gezien.
- Pjerry
- Clublid
- Contacteer:
en toch valt het werk van Diane Arbus onder straatfotografie..... Heel erg veel portretten op straat.André schreef:Niet om een discussie aan te wakkeren hoor, zeker niet in dit topic, maar ik ben het niet met je eens. Een van de kenmerken van straatfotogafie is mensen in hun eigen omgeving en wereld vastleggen. Ik vind het wat kort door de bocht om te stellen dat een foto die op straat is genomen, straatfotografie is. dan zou een dure shoot voor een commercial met een model dat voor het plaatje ook op straat is gemaakt dus ook straatfotografie zijn ???? Lijkt mij niet.@ André: foto's gemaakt op straat lijkt mij straatfotografie. Ik heb deze keer er bewust voor gekozen de mensen veelal aan te spreken. Dat maakt het niet ineens een ander soort fotografie. Het levert wel andere foto's op. Daarbij heb ik steeds met een vast-brandpunt objectief gelopen. Als ik jouw soort straatfoto's zou maken zou ik veel eerder kiezen voor een zoom want dan ben je veel flexibeler en kan je beter inspelen op wat je tegenkomt.
Ze komt op iedere site m.b.t. straatfotografie voor en hangt zelfs in het museum tussen andere straatfotografen.
- Cees
- Forumlid
6. Deze dame was er echt voor gaan zitten!

Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- Pjerry
- Clublid
- Contacteer: