ja, als je je foto's vernagelt wel. Maak je daarentegen een goede, correcte foto (belichting, scherpte, enz.), dan zou je er wel eens versteld van kunnen staan dat je met je NEF niets meer kan dan met je JPG (tenzij je er een onrealistische foto van wil maken).ArieVerbeek schreef:Als ik jou was dan zou ik de D3000 eens instellen zodat je NEF en JPG bestanden opslaat. En dan eens gaan proberen de NEF bestanden te gaan bewerken in Lightroom. Waarschijnlijk sta je versteld dat je er veel meer uit kan halen dan met het bewerken van JPG.
Groeten,
Arie
Nikon D3000 toch maar houden?
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nikon D3000 toch maar houden?
Er is nog een tussenmogelijkheid. Je kan de NEF bestanden converteren naar Adobe DNG. D.m.v. de gratis DNG convertor kan je alsnog de D3200 RAW files bewerken in Lightroom 3.6.Pearldrop schreef:Het gaat om de NEF (RAW) bestanden. NEF bestanden van nieuwere Nikon camera's worden door oudere Lightroom versies niet ondersteund.vanp30 schreef:Maar bestand JPG is toch hetzelfde? Dus lightroom 3.6 moet die ook aankunnen, of heb ik mis?J.Hoes schreef:Hou in de gaten dat als je een D3200 koopt, je ook LightRoom moet opwaarderen. Zie ook HIER
Groet Hans.
http://www.adobe.com/nl/products/photos ... yTab2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ook al is de d3000 niet meer de jongste is,
heb ik gisteren een reklame folder binnen gekregen van een grote winkel keten (high service low pricing)
waar deze camera in staat, dus helemaal achterhaald is hij misschien toch niet
heb ik gisteren een reklame folder binnen gekregen van een grote winkel keten (high service low pricing)
waar deze camera in staat, dus helemaal achterhaald is hij misschien toch niet
- Marc van den Oord
- Forumlid
ik gebruik nog steeds met veel plezier mijn D3000!
Alleen ik schiet enkel in RAW NEF en ik kan jezeggen dat er een wereld voor je open gaat!
De bewerkingen in NEF zijn prachtig; ik gebruik hiervoor het gratis programma VieuwNX.
Na de bewerkingen converteer ik naar JPEG ook via VieuwNX!
Groet,
Marc
Alleen ik schiet enkel in RAW NEF en ik kan jezeggen dat er een wereld voor je open gaat!
De bewerkingen in NEF zijn prachtig; ik gebruik hiervoor het gratis programma VieuwNX.
Na de bewerkingen converteer ik naar JPEG ook via VieuwNX!
Groet,
Marc
Nikon D3000, AF-S Nikkor 18-55 mm VR, AF-S Nikkor 55-200 mm VR, Nikkor 85 AFS DX Macro, SB-600 Flitser
Nikon Coolpix P2
Oude pentax analoog ME uit 1980 met 40mm lens die nu een 2e leven heeft als omgekeerde lens.
Nikon Coolpix P2
Oude pentax analoog ME uit 1980 met 40mm lens die nu een 2e leven heeft als omgekeerde lens.