Depth of Field- eindelijk eens goed uitgelegd...
Re: Depth of Field- eindelijk eens goed uitgelegd...
Ik wist niet dat een 'Depth of Field' zo simpel was. 

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De moeilijkheid ervan komt ook pas erna als je erover gaat nadenken en wilt bepalen hoeveel scherptediepte je wilt laten zien. 

Vriendelijke groet, Léon Obers
- Laura
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Omdat het blijkbaar nog steeds niet duidelijk is voor iedereen, ik heb een poging gedaan om het heel simpel uit te leggen in mijn (gratis) eBook 'Alles over Scherptediepte'
Ik heb het niet over biljartballen, wel over badeendjes (die zijn gewoon veel leuker!)
Meer info: http://vinkacademy.nl/gratis-fotografie ... ptediepte/" onclick="window.open(this.href);return false;
P.s. SpiKeY Bedankt voor de link naar mijn DIY Bokeh Kit!

Ik heb het niet over biljartballen, wel over badeendjes (die zijn gewoon veel leuker!)

Meer info: http://vinkacademy.nl/gratis-fotografie ... ptediepte/" onclick="window.open(this.href);return false;
P.s. SpiKeY Bedankt voor de link naar mijn DIY Bokeh Kit!
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
HOI LauraLéon Obers schreef:De moeilijkheid ervan komt ook pas erna als je erover gaat nadenken en wilt bepalen hoeveel scherptediepte je wilt laten zien.
Als de uit leg nu niet duidelijk is

Leuke bezigheid vooral met dit weer.
http://vinkacademy.nl/fotografieles/cre ... bokeh-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- Arthur Wolff
- Forumlid
- Contacteer:
Lijkt me een leuk E-Book voor de donkere dagen. Tevens een Creatief: DIY Bokeh Kit (mezelf even aangemeld)
http://vinkacademy.nl/fotografieles/cre ... bokeh-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr.
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Mij werd verweten met een simpele constatering "negatief" te zijn. Jammer dan.
Wat ik negatief vind: die hele neiging alles ingewikkelder te maken dan het is. Internet en fora hebben voor de argeloze leek kennelijk de naam en reputatie ingewikkelde dingen gemakkelijk te maken, het tegendeel is vaak waar. Zoals, naar mijn mening, hier gebeurt.
Als ik zo terug lees in dit "topic" lees ik van anderen echt negatieve reacties, maar die schijnen dan maar gemakshalve genegeerd te worden.
Want: wat valt er meer uit te leggen aan scherptediepte dan het simpele gegeven dat de uiteindelijke scherpte bij een bepaalde brandpuntsafstand, bij een bepaald diafragma en een gegeven verstrooiingscirkel zich over een gegeven, beperkte diepte uitstrekt?
Je kunt op internet en op fora alles zo ingewikkeld maken als je wilt, je kunt het optuigen met animaties, met apps en wat dies meer zij, je kunt het heel interessant "de DOF" gaan noemen, maar het hele begrip is niet meer of minder geworden dan wat we vroeger even nakeken op het scherptedieptetabelletje dat bij ieder objectief werd bijgeleverd...
En als je het begrip "scherptediepte" onverhoopt nog nooit was tegengekomen dan kocht je een simpel fotoboek of het fotozakboek en je was met twee minuten lezen klaar...
Wat wel pijnlijk gemist wordt tegenwoordig is het scherptediepteschaaltje op het objectief sinds ook Ome Nikon dat ging weglaten op de AF-objectieven. Mede vandaar de voorkeur van velen voor AI, AI-s of zelfs Zeiss-objectieven. Eén blik en je bent/was klaar...
Nagekomen:
En ja hoor: het B-woord is ook weer gevallen: "DIY Bokeh kit". Wie nu nog niet genoeg weet...
Wat de kwaliteit van de onscherpte, de beeldvoordracht, ("Bokeh") te maken heeft met de meetbare scherptediepte ontgaat mij volledig. En dat in een "doe het zelf"-gebeuren...
Maar gelukkig schijnt dat soort dingen als heel "positief" te worden ervaren!
Wat ik negatief vind: die hele neiging alles ingewikkelder te maken dan het is. Internet en fora hebben voor de argeloze leek kennelijk de naam en reputatie ingewikkelde dingen gemakkelijk te maken, het tegendeel is vaak waar. Zoals, naar mijn mening, hier gebeurt.
Als ik zo terug lees in dit "topic" lees ik van anderen echt negatieve reacties, maar die schijnen dan maar gemakshalve genegeerd te worden.
Want: wat valt er meer uit te leggen aan scherptediepte dan het simpele gegeven dat de uiteindelijke scherpte bij een bepaalde brandpuntsafstand, bij een bepaald diafragma en een gegeven verstrooiingscirkel zich over een gegeven, beperkte diepte uitstrekt?
Je kunt op internet en op fora alles zo ingewikkeld maken als je wilt, je kunt het optuigen met animaties, met apps en wat dies meer zij, je kunt het heel interessant "de DOF" gaan noemen, maar het hele begrip is niet meer of minder geworden dan wat we vroeger even nakeken op het scherptedieptetabelletje dat bij ieder objectief werd bijgeleverd...
En als je het begrip "scherptediepte" onverhoopt nog nooit was tegengekomen dan kocht je een simpel fotoboek of het fotozakboek en je was met twee minuten lezen klaar...
Wat wel pijnlijk gemist wordt tegenwoordig is het scherptediepteschaaltje op het objectief sinds ook Ome Nikon dat ging weglaten op de AF-objectieven. Mede vandaar de voorkeur van velen voor AI, AI-s of zelfs Zeiss-objectieven. Eén blik en je bent/was klaar...
Nagekomen:
En ja hoor: het B-woord is ook weer gevallen: "DIY Bokeh kit". Wie nu nog niet genoeg weet...
Wat de kwaliteit van de onscherpte, de beeldvoordracht, ("Bokeh") te maken heeft met de meetbare scherptediepte ontgaat mij volledig. En dat in een "doe het zelf"-gebeuren...
- Johan v. V.
- Clublid
Hij gaat weer lekker!! 

Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Zowel jij als ik hebben de plank mis geslagen, in de eerste plaats doordat we - hautain en arrogant als we zijnemdeklerk schreef:Mij werd verweten met een simpele constatering "negatief" te zijn. Jammer dan.
Nagekomen:

In de tweede plaats doordat dit draadje niet - zoals zou moeten - in Coffee Corner staat, maar zich vermomd heeft als serieus.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
-
- Clublid
- Contacteer:
Oeps... foutje inderdaadJaapV schreef:...In de tweede plaats doordat dit draadje niet - zoals zou moeten - in Coffee Corner staat, maar zich vermomd heeft als serieus.

Excuses

- JDPix
- Clublid
- Contacteer:
Genster heeft zelden zoveel lol gehad van een door hem gestart draadje.
Groeten, Johan
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
-
- Clublid
- Contacteer:
Dat klopt.....maar het plaatsen op de verkeerde plek was echt niet met opzet (maar omdat ik -nagenoeg- zonder na te denken heb geplaatst)JDPix schreef:Genster heeft zelden zoveel lol gehad van een door hem gestart draadje.
Inderdaad, ik open zelden of nooit links waarin het gaat over DOF...
Hautain? Arrogant? Waarschijnlijk wel, maar je bent al gauw eigenwijs tegenwoordig als je genoeg hebt aan een bedrukt stukje papier.
Overigens sluit ik me volledig aan bij degene die naar aanleiding van die "Tutorial" meldde:
"I'm only here for the tits". Deze grappige tante geeft inderdaad een scherp inzicht in haar diepten...
Waarmee het niet of nauwelijks minder van kwaliteit wordt dan andere internet-tutorials.
"Unpacking a Nikon D800E", dat werk...
Hautain? Arrogant? Waarschijnlijk wel, maar je bent al gauw eigenwijs tegenwoordig als je genoeg hebt aan een bedrukt stukje papier.
Overigens sluit ik me volledig aan bij degene die naar aanleiding van die "Tutorial" meldde:
"I'm only here for the tits". Deze grappige tante geeft inderdaad een scherp inzicht in haar diepten...
Waarmee het niet of nauwelijks minder van kwaliteit wordt dan andere internet-tutorials.
"Unpacking a Nikon D800E", dat werk...
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hoezo? Veel mensen stellen uitleg over het uitpakken van een product tegenwoordig op prijs, dat is ook zo complex geworden.emdeklerk schreef:"Unpacking a Nikon D800E", dat werk...
In diezelfde doelgroep vallen overigens mensen die bij de IKEA een wandkast van 2,40 meter kopen, en die je vervolgens buiten bezig ziet om dat bouwpakket uit alle macht in hun Fiat Panda proberen te stauwen... waarna ze tot de conclusie komen dat het toch beter met een aanhangar kan... om dan vervolgens NA het huren van die aanhangar er dan achter te komen dat het ook wel handig is dat je Fiat Panda dan van een trekhaak is voorzien... Jaja, ik stond erbij en ik keek ernaar...

Spul waarmee je foto's maakt...
Voor je smart phone:
http://www.montanamedia.nl/apps/simple-dof#screenshots" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.montanamedia.nl/apps/simple-dof#screenshots" onclick="window.open(this.href);return false;
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Gerrit, dit draadje was NIET SERIEUS BEDOELD!GdP schreef:Voor je smart phone:
Nou trap jij er óók al in...

Groet, Jaap