Als het beeld van de NEF op scherm goed is, is het bestand goed, zou ik denken. Je kijkt naar een omzetting van je NEF naar een 24-bits pixel-mapped beeld. JPG is niets meer als het gecomprimeerd wegschrijven van dat beeld. Ergens in die (de)compressieslag moet er iets fout gaan.
George
.NEF omzetten naar .JPEG: kleurbanen?
Re: .NEF omzetten naar .JPEG: kleurbanen?
In al die jaren dat ik NEFs schiet (met D100, D200, D700, D800) heb ik dit een paar keer meegemaakt. Idd, van die kleurbanen. (een keer of vijf op ca. 50.000 NEFjes)
En uiteindelijk was het NEF bestand toch echt beschadigd. In sommige gevallen kon ik het NEF bestand redden, door het met een bestandsconverter te converteren naar TIFF. B.v. met IrfanView de NEF inlezen en dan als TIFF saven.
Maar de Nikon tooltjes (ViewNX, ViewNX2, CaptureNX en/of fotosoep) konden er vaak niks meer mee...
En uiteindelijk was het NEF bestand toch echt beschadigd. In sommige gevallen kon ik het NEF bestand redden, door het met een bestandsconverter te converteren naar TIFF. B.v. met IrfanView de NEF inlezen en dan als TIFF saven.
Maar de Nikon tooltjes (ViewNX, ViewNX2, CaptureNX en/of fotosoep) konden er vaak niks meer mee...