Werktemperaturen Nikkor 70-20mm F2.8 VR II

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
beijnr
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Werktemperaturen Nikkor 70-20mm F2.8 VR II

Bericht door beijnr » ma jan 14 2013 3:46 pm

Ik heb vandaag even het Nikon Service Centrum gebeld, de laagste werktemperatuur is inderdaad nul graden Celsius en ik moest hem maar opsturen.
Bovendien vond de medewerker van het NSC ook dat de lens gewoon zou moeten werken bij temperaturen beneden het vriespunt, dat vond ik al een meevaller.

Echter : dit objectief dat ik als nieuw gekocht dacht te hebben bleek een gereviseerde lens te zijn die al eerder, november vorig jaar, bij het Nikon Service Centrum ter reparatie was aangeboden. Ook toen ging het om een probleem met de autofocus motor. Ik kreeg het advies om met de lens terug te gaan naar de winkel waar ik deze had gekocht, het gaat immers om een zaak tussen de verkoper en de klant.

Deze winkel heb ik eerst gebeld en uitgelegd wat het probleem was, daarna ben ik direct langs gegaan met het volgende resultaat:
- 1000x excuus want deze lens had nooit in de winkel terecht mogen komen .
- Ik krijg een nieuwe lens, deze was nu niet op voorraad maar is nu besteld en komt woensdaf of donderdag binnen. :D

Ik ben blij met de reactie van het Nikon Service Centrum en het begrip dat ze hebben getoond, volgens de papieren werkt het spul tot een temperatuur van nul graden maar ze beseffen daar gelukkig dat als je een toplens koopt daar ook prestaties van verwacht.

Nu lees ik in het draadje veel suggesties over condens en vocht, ik vraag me eigenlijk af hoe vocht binnenkomt in een nieuwe lens, zeker gezien het feit dat deze spatwaterdicht zou moeten zijn en ik hem bijna niet van de camera af heb gehaald en als ik dat al doe dan doe ik dat altijd binnenshuis.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties allemaal, ik moet het alleen nog even volhouden tot woensdag/donderdag :(
Gelukkig heb ik mijn Sigma 70-200 nog niet verkocht, iemand interesse? :)

Met vriendelijke groet
Rick Beijn

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma jan 14 2013 4:05 pm

Piepenholleke schreef:
Pjerry schreef:Ja, aan vocht zat ik ook te denken, als dat bevriest, houdt het op....

Cees adviseerde mij in Dordrecht om objectieven, bij thuiskomst, direct uit de tas te halen, zodat vocht geen kans krijgt. Vond ik een goed advies, dat ik nu ook trouw opvolg. Misschien is dat de boosdoener na alle afgelopen regendagen....
.

Hoe zit het dan met condensvorming van een koude buitentemperatuur in een warme ruimte Pjerry?
Ik heb altijd begrepen dat de de apparatuur eerst in de tas moet acclimatiseren in een warme ruimte als je uit de kou komt. Pas daarna de spullen eruit.
Bij gelijke buiten/binnen temperatuur is het inderdaad beter je apparatuur onmiddellijk uit je tas te halen.
Buiten het bevriezen van het vocht met alle gevolgen voor niet werken op dat moment en voor de electronica, zal inwendige schimmelvorming op lenzen en oxidatie ook zijn kans krijgen.
CaptainHook heeft dit ook al gemeld.
Ik ben onvolledig Léon. Dat acclimatiseren moet eerst gebeuren. Maar vroeger liet ik de lenzen gewoon "eindeloos" in mijn tas zitten en dat doe ik dus nu niet meer.

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma jan 14 2013 4:14 pm

Dat zijn goede berichten dat je een nieuwe krijgt.
Tuurlijk had dat niet mogen gebeuren, is netjes op gelost.
Veel plezier in de koude dagen wat vaak de mooiste platen oplevert ;)

Kroontje

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma jan 14 2013 4:29 pm

Het probleem is pas opgelost als de TS een nieuw objectief heeft en als blijkt dat bij minus temperaturen dit nieuwe/andere objectief WEL werkt... :!:

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma jan 14 2013 4:39 pm

CaptainHook schreef:Het probleem is pas opgelost als de TS een nieuw objectief heeft en als blijkt dat bij minus temperaturen dit nieuwe/andere objectief WEL werkt... :!:
Daar mogen we toch wel vanuit gaan ;) Het zo wat zijn als het nu weer verkeerd gaat, wat ik niet verwacht.
Het blijft bij mij ook werken met -13 ;)
Maar ja je weet maar nooit.

Kroontje

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jan 14 2013 5:04 pm

Dat is dus niet zo heel erg bot...
Prima geregeld, en gelukkig maar.

Toch zou ik de adviezen qua bewaren / laten acclimatiseren / niet in fototas laten zitten wel ter harte nemen. Spatwaterdicht is niet waterdicht of condensdicht.

Mijn objectieven liggen thuis in de laden van een ladenkast (op piepschuim bodem), ik pak wat ik nodig heb, kom ik thuis dan gaan ze uit de fototas, chambreren als goede wijn, en dan weer: hups in je la!
En dan heb ik het over voornamelijk AI-S en soms eerdere generatie AF-objectieven.

george013

Bericht door george013 » ma jan 14 2013 5:58 pm

Bij grote temperatuurverschillen of verschillen in luchtvochtigheid moet je proberen de apparatuur op temperatuur te laten komen in een omgeving van de koudere lucht. Dus in je tas laten zitten of als je een camera om je nek hebt deze in een tas te stoppen.
Essentieel is dat de warmere lucht niet bij de koude apparatuur komt.
George

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » wo jan 16 2013 7:59 am

chip54 schreef:Dacht je bij Canon op meer begrip te kunnen rekenen?
Dan moet je maar eens naar Nederweert gaan, naar het servicepunt van hun...................... :twisted:
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » wo jan 16 2013 9:37 am

beijnr schreef:Nu lees ik in het draadje veel suggesties over condens en vocht, ik vraag me eigenlijk af hoe vocht binnenkomt in een nieuwe lens, zeker gezien het feit dat deze spatwaterdicht zou moeten zijn en ik hem bijna niet van de camera af heb gehaald en als ik dat al doe dan doe ik dat altijd binnenshuis.

Met vriendelijke groet
Rick Beijn
emdeklerk schreef:
Toch zou ik de adviezen qua bewaren / laten acclimatiseren / niet in fototas laten zitten wel ter harte nemen. Spatwaterdicht is niet waterdicht of condensdicht.

.
Beste Rick,

Op de eerste plaats vind ik het fijn dat de zaak tot nu toe opgelost lijkt te zijn. Ik hoop dan ook dat je met je nieuwe lens meer geluk en plezier mag hebben.

Voor wat betreft condensvorming heb ik mogelijk een vergelijk. Isolerend vensterglas wordt tijdens de productie tussen de twee glasplaten voorzien van droge lucht/gas. Daardoor is er geen vocht meer tussen de twee glasplaten en hierdoor bij temperatuurverschillen dus ook geen condens mogelijk. Deze glasplaten worden d.m.v. solderen/kitten luchtdicht op een raamwerk bevestigd.

Buiten het assembleren van objectieven in een stofvrije ruimte, ken ik dit proces niet. Ik ga er echter van uit dat lenzen van objectieven niet luchtdicht/vochtvrij worden gemonteerd waardoor vocht (door luchtvochtigheid) altijd nog een kans heeft binnen te dringen met alle gevolgen van dien.

Mocht iemand op dit laatste nog een op- of aanmerking of aanvulling hebben, dan verneem ik dit graag.
Laatst gewijzigd door Piepenholleke op wo jan 16 2013 6:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Huub.

mpvk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door mpvk » wo jan 16 2013 9:49 am

Tijdens laatste reis naar Noorwegen afgelopen Kerst geen enkel probleem gehad met -12. Wel de apparatuur tijdens overgangen van warm naar koud en van koud naar warm even laten acclimatiseren ivm mogelijke condensvorming.
Moet er wel bij vermelden dat de luchtvochtigheid daar totaal anders is dan hier bij -3...... :wink:
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » wo jan 16 2013 8:44 pm

Mooi dat het opgelost gaat worden!

Overigens, Nikon moet zichzelf ook indekken... ze garanderen een temperatuur van tot 0 graden C.
Daaronder wil het niet zeggen dat het niet functioneert, maar er zijn geen garanties.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jan 17 2013 10:21 am

http://nikonrumors.com/2013/01/15/brno- ... ount.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou wat kunnen zijn voor diegenen die regelmatig met condens te maken hebben?

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do jan 17 2013 11:27 am

emdeklerk schreef:http://nikonrumors.com/2013/01/15/brno-dehumidifying-bodylens-caps-for-nikon-mount.aspx/

Zou wat kunnen zijn voor diegenen die regelmatig met condens te maken hebben?
Slim ding, bedankt voor de link.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: veel suggesties over condens en vocht,

Bericht door gijs sandberg » do jan 17 2013 11:42 am

Beste Rick,
Goed nieuws,
re suggesties
Dat zijn tips die je (al of niet) ter harte kan nemen.
Bedenk wel dat die tips wellicht ook werken als je op een weekeind-middag op de Veluwe staat te klappertanden.
Op een dergelijk moment zitten jouw winkelier (en Evert, Jan en Ivo) lekker bij een warme kachel.
Overigens: er is een verschil tussen spatwater en condens, dat laatste kan ontstaan bij iedere overgang in temperatuur en luchtvochtigheid.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » vr jan 18 2013 5:45 pm

Dag alemaal

Allemaal bedankt voor de nuttige tips en adviezen. Ik laat overigens ook nooit spullen in mijn tas zitten, die haal ik eruit zogauw ik thuis kom en zet ze dan gewoon op kast/bureau.

Ik wil jullie even laten weten dat alles netjes is opgelost, vanmiddag heb ik de lens opgehaald ( was woensdag en donderdag nog niet binnen ), heb ter plekke nog even gecontroleerd aan de hand van het serienummer of ik niet per ongeluk mijn oude lens had terug gekregen maar het was een nieuwe.
Thuis uit de doos gehaald en een uurtje in de kamer laten acclimatiseren (ik was met het OV en de doos voelde al koud aan toen ik hem kreeg) en vervolgens op de camera gezet.
Het ziet er allemaal heel goed uit! :D
Autofocus werkt als een zonnetje en is ook stiller dan bij het vorige exemplaar. Ik ben benieuwd van het weekend als ik hem mee naar buiten neem.

Met vriendelijke groet
Rick Beijn

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”