snelheid, welke focus/instellingen ?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: snelheid, welke focus/instellingen ?

Bericht door Peter » wo jan 16 2013 8:01 pm

Tiny

duidelijk nu , ik zal het eens gaan proberen.
dank voor je toelichting

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » wo jan 16 2013 11:17 pm

Ook ik ga het nog eens proberen.:grin:

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

george013

Bericht door george013 » do jan 17 2013 8:18 am

@Peter,
Ik heb je bestandje bekeken. Ik ben geen deskundige op dit gebied, ik probeer alleen een logica in een redenatie te achterhalen.
Wat de exifgegevens van Jeffrey betreft het volgende. Met een crop van 6% wordt een crop van 94% bedoeld, volgens mij. Voor mij is een crop een uitsnede, dat wat overblijft en niet dat wat je weggooit. Een compressie van 91% lijkt mij ook onwaarschijnlijk, zou of 9% moeten zijn of een waardegetal van 91 op een schaal van 100(?). Hier valt niets aan terug te rekenen. Je laadt de foto in je programma, de NEF is dan vertaald naar een pixelmap, je maakt de uitsnede, je resized de foto en vervolgens wordt deze als JPG gecomprimeerd weggeschreven.

Je hebt geen beeld om een eventueel foutfocus te konstateren, er is geen diepteverloop. De vogels vliegen in de lucht en dat is het.

De truuk van Tiny, daar heb ik over gelezen maar nooit mee gewerkt. Ik doe geen makro en geen natuur/vogels. Wat mij wel bijgebleven is, is dat de scherpstelmotor geactiveerd wordt door de ontspanknop en dat sommigen deze vertraging niet prettig vinden.

Voor de rest blijf ik denken dat een makro-lens niet goed presteerd op oneindig en maximum, doen trouwens meerder lensen niet.

George

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » do jan 17 2013 9:23 am

George, oke

dank in ieder geval voor je input.
Ik zal eens met de tip/truuk van Tiny aan de gang gaan

maakt de wijze van lichtmeting (matrix of spot) nog verschil uit in focussnelheid ?
Lijkt me niet trouwens

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”