Nieuw: 800 millimeter met converter

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nieuw: 800 millimeter met converter

Bericht door Léon Obers » do apr 25 2013 10:16 am

Melliw schreef:Moet je eens kijken naar de MTF-grafieken, nog nooit zoiets gezien.

AfbeeldingAfbeelding
Je moet dat wel zien in relatie tot de brandpunt. Als de beeldcirkel bij die brandpunt niet zou worden afgekapt door de lenstubes rondom en een wat andere lensconstructie, zou je een enorm groot opnameformaat nog kunnen uitvullen waarbinnen de kwaliteit maar weinig afneemt. Binnen het "miniem kleine beeldveldje" van kleinbeeld is er dan nauwelijks verloop tussen centrum, rand en hoek.

Hoe langer een brandpunt, hoe minder verloop tussen centrum en rand/hoek.
Het zou een veel grotere prestatie zijn als je een dergelijke MTF-curve met 21mm brandpunt zou kunnen genereren. :wink:
Maar op zichzelf is de hoge transparantie, met hoog contrast en resolutie op die brandpunt wel een heel bijzondere prestatie.

Het objectief heeft twee fluorit lenzen (paars), en twee ED-lenzen (geel).
Afbeelding

Meer info: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/si ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: blijft verbazen

Bericht door gijs sandberg » do apr 25 2013 11:51 am

Leon

re: enorm groot opnameformaat
Dat is eerder vertoond, de jaren 60/70 lange lenzen kon je ook op een 6x6 Bronica gebruiken.

Overigens: de compatibiliteit blijft me intrigeren.
Heeft iemand al doorgrond waarom voor somige kamera's een firmware update is uitgebracht, (maar niet voor sommige andere kamera's als de D700).
re https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/56256" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: blijft verbazen

Bericht door Léon Obers » do apr 25 2013 12:08 pm

gijs sandberg schreef: Heeft iemand al doorgrond waarom voor somige kamera's een firmware update is uitgebracht, (maar niet voor sommige andere kamera's als de D700).
re https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/56256" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zal naar ik denk hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met die elektromagnetische diafragmasturing die nu wordt toegepast. De sturing welk diafragma gebruikt wordt, loopt via de CPU-contacten. Anders dan de gebruikelijke mechanische overbrenging die tot nu toe gebruikt werd en afhankelijk is van de stand van het heveltje binnen de objectief-bajonet.

Ik vind het inderdaad ook een knap staaltje van compatibiliteit dat men stilaan functies verandert hoe zaken aan te sturen, die geleidelijk, zonder dat je er veel van merkt, worden doorgevoerd, zonder dat het consequenties heeft op eerdere type lenzen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: stilaan functies verandert

Bericht door gijs sandberg » do apr 25 2013 12:45 pm

Beste Leon,
Eens, dat blijft een mirakel.
Zo sterk dat soms jaren later een constructief feature dat de originele functie had verloren weer in gebruik genomen kan worden.
En nu maar wachten wat Nikon gaat doen met de negende en tiende CPU contact op vele lenzen (kamera's hebben tot nog toe niet meer dan acht).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 02 2013 2:34 pm

Het monster is te huur! 8)
Afbeelding

http://nikonrumors.com/2013/05/01/you-c ... more-57998" onclick="window.open(this.href);return false;

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do mei 02 2013 3:39 pm

900 dollar voor een weekje.... :huh:
Als je hem 1 keer nodig hebt is het wel handig natuurlijk.

HarVel

Bericht door HarVel » ma jun 24 2013 10:16 pm

Ja, ik ben die gek die hem nu gekocht heeft. Mijn eerste echt lange lens (hiervoor enkel 70-200 als langste lens gehad), het kon minder. Ik heb er vanwege het weer nog niet veel mee gefotografeerd, maar de eerste resultaten zijn voor mijn zeer beperkte blik bijzonder aangenaam. Ik ben er iig blij mee, en daar gaat het voor mij uiteindelijk om.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma jun 24 2013 10:31 pm

Waarom gek? als je het geld hebt en je vind het leuk om te hebben.... waarom niet :D

marcel.b
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door marcel.b » ma jun 24 2013 10:49 pm

Ook even mee gekeken door een D700 op de open luchtmacht dagen volkel pasgeleden.
Stond op stand van Nikon en Canon.

Afbeelding
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma jun 24 2013 10:50 pm

plincky schreef:Waarom gek? als je het geld hebt en je vind het leuk om te hebben.... waarom niet :D
Dat was ook wat mij door het hoofd schoot. Waarom niet eerst wat kleiner en minder riskant beginnen (een 400 of 600mm) om te kijken of werken met zo'n zware tele ook bevalt? Het is nogal wennen zo'n grote lens, en zo'n 800mm is redelijk onverkoopbaar als blijkt dat hij toch erg tegenvalt...

Jaap

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma jun 24 2013 10:59 pm

Ik denk niet dat je mijn reatie goed heb begrepen Jaap.....
En wwarom eerst 4000 uitgeven als je eigenlijk een 2x zo grote wilt hebben....
denk niet dat je je heel erg zorgen hoeft te maken als je dit soort objectieven koopt.
en je kan hem altijd bij NPS verkopen natuurlijk.

HarVel

Bericht door HarVel » ma jun 24 2013 11:05 pm

Waarom niet kleiner beginnen? Ik heb ze allemaal geprobeerd, met uitzondering van de 200-400. De 600 vond ik te zwaar aan de voorkant. De 500 heb ik lang over getwijfeld, maar uiteindelijk heeft de extra lengte van de 800 en het goed te hanteren gewicht de doorslag gegeven. Dat de lens minder goed verkoopbaar zou zijn neem ik dan maar voor lief. Ik verkeer in de luxe situatie dat ik me deze lens kan veroorloven en ik prijs me gelukkig daarmee. De verkoopbaarheid is daarom eigenlijk geen overweging geweest.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma jun 24 2013 11:31 pm

Prachtig zo'n Nikkor 800mm 1:5.6 autofocus.

Vraag me alleen af of die autofocus zoveel zin heeft maar dat -hoop ik- kan best meevallen.

Ik heb "eenzelfde" lens van Nikon maar dan zonder autofocus en die werkt perfect voor het doel dat ik voor ogen heb. Vooral architectuur (maar ook voor de heb). Van een mede-forumlid gekocht (dag Willem). Zo'n lens wordt voor tussen Eur 3.000-5.000 2e hands aangeboden - nog te doen....

Zo'n lens is niet geschikt voor meeuwen die al langsvliegend op de foto willen. Daar heb ik een andere (modernere) oplossing voor die beter hanteerbaar is maar wel bijna even log.

Ik verwacht weinig verschillen in beeldkwaliteit tussen de autofocuslens en de handmatige lens (van 800mm). Het autofocusgedeelte is een zeer kostbaar deel van het geheel. Is dat het waard.... Maar het is te koop.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jun 25 2013 8:38 am

Autofocus kan toch wel erg handig zijn als je Usain Bolt op de Olympische spelen wilt vastleggen :wink:

Ben benieuwd naar de ervaringen. Niet omdat ik zelf ooit een dergelijk objectief ga aanschaffen maar puur uit interesse. Ik vond 400mm als soms al een zoekplaatje, dat je wel ongeveer weet waar je moet 'richten' maar het dan nog veel moiete kostte om het vogeltje te vinden... Dat zal er met een 800mm niet gemakkelijker op worden :lol:
Fin.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » di jun 25 2013 9:06 am

HarVel schreef:Waarom niet kleiner beginnen? Ik heb ze allemaal geprobeerd, met uitzondering van de 200-400. De 600 vond ik te zwaar aan de voorkant.
In mijn beleving is het een joekel van een ding die flink topzwaar is. In mijn beleving zit er een soort quantum leap van 70-200 naar al het lichtsterke telespul wat er achter zit. Het gewicht en de balans van lenzen zijn echt anders waardoor je toch wel een leercurve te gaan hebt. Ik merkte bij mezelf dat ik veel opde 70-200 met TC20 schoot, dus ik dacht "laten we daar een dedicated lens voor nemen". En dan is de 200-400 een hele lastige overstap: het gewicht, volume en balans moeten je echt anders laten werken (al is het maar dat ik alles vanuit de hand deed, en nu minimaal een eenpootje mee moet nemen). Dat is best een pittige leercurve.
HarVel schreef:Ik verkeer in de luxe situatie dat ik me deze lens kan veroorloven en ik prijs me gelukkig daarmee.
Ik gun hem je ook van harte :)

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”