Al dan niet een goede zaak??? D100

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di aug 07 2007 4:48 am

nog een tip voor bruidsfotografie , neem ook je beste analoge body mee met een lens en voldoende rolletjes zodat mocht je aan te schaffen d100 er mee stoppen dat je analoog verder kan, niets vervelender dan halverwege te moeten zeggen dat de accu leeg is of te merken dat de camera traag is. Ik heb zelf een d70 met de firmware upgrade naar de d70s en met mijn (tot nu toe favoriete lens) 18-70mm en snelle CF kaarten is hij behoorlijk snel , precies en betrouwbaar

en de d70 of d70 s is ook nieuw / 2e hands te vinden en dan heb je ook 6.1 mil pixels alleen een stuk sneller weer dan de d100 (ouder model)

Persoonlijk zou ik geen d80 nemen dan eerder een d200 maar daar is momenteel slecht aan te komen . nog een tip: als je de camera naar beneden houdt dan mag de lens niet uitzakken naar bijvoorbeeld de hoogste zoom factor , doet hij dat wel dan kan je er vanuitgaan dat er behoorlijk mee is geschoten.

Ik weet niet wat voor een lensen (gaswerk) je zo al op je analoge nikon's hebt maar waarom niet gewoon analoog foto's maken dan kan je met statief of vaste hand (en goede film) makkelijk tot A0 formaat uitvergroten en dat lukt je digitaal niet of het resultaat ziet er niet uit! ik heb een f65 en merk wat snelheid geen tot zeer weinig verschil met digitaal maar dat komt eigelijk ook omdat de d70 geloof ik is afgeleid van de f65. Natuurlijk is digitaal leuk (je ziet direct het resultaat) en wat is er op tegen om beide te gebruiken , dan kan je je vrienden laten kiezen of analoog of digitaal of beide

als het goed is trouwen ze maar een keer en die dag moet je niet laten verpesten door dat je bv een camera nog niet voldoende kent , dus mocht je d100 kopen en qua prijs met alles wat er bij zit is het denk ik op de beschrijving wel een goede deal , maak er dan meteen gebruik van en vraag aan de ceremonie meester of dame in welke kerk en of stadshuis ze willen trouwen en ga eens kijken van te voren heo daar de licht omstandigheden zijn!

GdP

Bericht door GdP » di aug 07 2007 7:49 am

BUG322 schreef:
De oudere digitale camera's hebben voor dit soort toepassingen waardeloze kleuren. Maar ook de contrastomvang is uiterst beroerd.
nou dat blijkt !
Ik zie geen voorbeelden van trouwreportages!

Gerrit

Roberto

Bericht door Roberto » di aug 07 2007 7:50 am

Als ik nog even mag reageren:

Als je firmware 2.00 in de D100 zet, dan is deze een stuk sneller met het schrijven naar "snelle" cf-kaarten! ik heb nog niet meegemaakt dat mensen moesten wachten: ik schiet altijd in RAW! Ik vind de D200 niet echt sneller en de D-lighting pas toe ik capture net als verscherpen, etc, etc...

De D100 met de MB-D100 i.c.m. bijv, de Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR maakt een schitterende combi 4 the right job. En de sensor: Who needs 10MP? Voor het detailwerk, om dit uit te lichten uit een foto of zo?

Die ring is nog nergens te bekennen, hoor.... hahahahaha!

Natuurlijk moet je bij dit soort "sessies" een backupcamera meenemen: Spreekt voor zich!

Zet hem op! Groeten, Robbert

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di aug 07 2007 8:27 am

GdP schreef: Ik vraag me af of de D100 wel geschikt is voor trouwreportages.
De oudere digitale camera's hebben voor dit soort toepassingen waardeloze kleuren. Maar ook de contrastomvang is uiterst beroerd.
Gerrit
Wat triest voor al die bruidsparen die foto's hebben gekregen gemaakt met D1, D100
Bovenstaande foto's bewijzen wel dat het goede camera's waren (zijn)
Ik schat dat kwaliteit voor grootste deel bepaald wordt door kwaliteit lens en technische kennis fotograaf om met digitaal te werken..

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di aug 07 2007 8:29 am

BUG322 schreef:De oudere digitale camera's hebben voor dit soort toepassingen waardeloze kleuren. Maar ook de contrastomvang is uiterst beroerd.
:roll: Inderdaad te kort door de bocht Gerrit. Mooie foto's Jan!

Groet

Skippy

GdP

Bericht door GdP » di aug 07 2007 8:49 am

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di aug 07 2007 9:13 am

Zijn we niet weer een beetje aan het afdwalen? De vraag was of die hele set voor € 850 een goede koop is.

Natuurlijk, er zijn snellere en modernere camera's, die misschien ook beter geschikt zijn voor het genoemde doel, maar dat is hier niet de vraag.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Polling

Bericht door Polling » di aug 07 2007 9:30 am

Een beetje wel natuurlijk. Als de camera niet geschikt is voor het doel waarvoor hij wordt aangeschaft, is elke uitgegeven euro er eentje teveel.

Roberto

Bericht door Roberto » di aug 07 2007 12:18 pm

Maar het doel staat hier niet ter discussie! Zoals je ziet op de (www) van moorke, doet onze belgse vriend meer dan alleen bruidsraportages! ik ben het eens met cees:

Dus houden we het zuiver, gezellig en on-topic!

Dat de foto's van de bruidsparen niet al denderend waren, lijkt mij idd te wijten slecht glas al of niet in combinatie met kennis en kunde van de fotograaf!

Groeten, Robbert
Laatst gewijzigd door Roberto op di aug 07 2007 2:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di aug 07 2007 12:46 pm

dirk-jan boon schreef: nog een tip: als je de camera naar beneden houdt dan mag de lens niet uitzakken naar bijvoorbeeld de hoogste zoom factor , doet hij dat wel dan kan je er vanuitgaan dat er behoorlijk mee is geschoten.
dit probleem ligt aan de lens niet hoeveel foto's er mee gemaakt zijn. :shock:
18-200 heeft er last van, ook als ze nieuw uit de doos komen. :wink:

BUG322

Bericht door BUG322 » di aug 07 2007 1:07 pm

Wat een gelul zeg geloof me met een D100 zul je echt niet de eerste zijn die er een trouw reportage doet.
Alsjblieft GdP blijf niet teveel in die denkbeelden hangen .

Ja een nieuwere camera is altijd beter maar eeen D100 lijkt me inprincipe goed genoeg.

En dan nog fuiji cameras aansmeren :roll:

nou 850 euro lijkt me een redelijke koop er zit nog leuk glas bij ook
Het is best te overwegen.

Als je trouw reportages kan doen met analoog kun je dat zeker ook met een D100 (geen rolletjes wiselen waardoor je de mooiste momenten mist)

of niet?? Dan heb ik liever een wat langzamere buffer.

ff relativeren jongens

mikemix

Bericht door mikemix » di aug 07 2007 2:41 pm

Zal eerdaags eens wat posten, heb in het verleden met
veel plezier en complimenten een bruidsreportage gedaan
met een D100+20/2.8, 28/2.8, 60/2.8, 85/1.8
Was nog slecht weer ook!
Onzin dus.

Een dure pro camera bezitten, maakt nog geen goede fotograaf van je.

moorke

Bericht door moorke » di aug 07 2007 3:55 pm

Nen boterham vol zouden ze in België zeggen.
Of de keuze nu gemakkelijker is geworden...?

Ik begrijp polling zijn punt wel.

Ik ging me eerst een D80 aanschaffen met een sigma 17-70 F2.8 4.5 DC en later misschien de 70-300 VR Nikkor.

Maar kwam toevallig op eerder genoemde koop (zie topic) en begon te twijfelen wat ik nu moest doen en dat doe ik nu nog steeds.

En zo kwam ik op dit forum terecht...!

Lenzen reeds in arsenaal:
24 - 85 AF-S Nikkor 3.5 4.5
24 AF Nikkor 2.8
55 Micro-Nikkor 2.8
85 AF Nikkor 1.8

FvM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door FvM » di aug 07 2007 4:06 pm

dirk-jan boon schreef: Persoonlijk zou ik geen d80 nemen dan eerder een d200 maar daar is momenteel slecht aan te komen .
Zag er gisteren nog een liggen in de vitrine van de plaatselijke combi-foto...

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » di aug 07 2007 5:19 pm

We dwalen steeds af. Het antwoord is kennelijk gegeven.
Heb een tweetal postings gewist om gekissebis te voorkomen.
Slotje.

Gesloten

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”