Architectuur fotografie privacy regels

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
CaptainHook

Re: Architectuur fotografie privacy regels

Bericht door CaptainHook » za feb 23 2013 2:05 pm

Remco v/d Sanden schreef: Dus jij vindt het vast niet erg als er mensen dan flink geld gaan verdienen aan een paar van jouw foto's zonder dat je er zelf iets voor terugziet. Tis immers complete waanzin toch, dat copyright?
Dat hele copyright gebeuren is uitgegroeid tot complete madness.

Want in het voorhavige voorbeeld ging het over een gebouw fotograferen.
En dan zou het dus uitmaken aan welke kant van het hek je fotografeert... :huh: M.a.w. 10 centimeter op het terrein staande zou ineens onderhevig zijn allerlei restricties, maar 20cm verderop (10cm aan de andere kant van hek/denkbeeldige erfafscheiding) ineens niet meer... Dat noem ik ridicuul ja... :wink2:

En dan wordt er gesproken over het copyright van de architect... Ja, en. Hoe ver ga je dan? Misschien zijn er wel speciale bakstenen gebruikt voor dat gebouw. Waarvan het reproductierecht bij een bepaalde baksteenfabriek ligt. Dus moet die baksteenfabriek toestemming geven om z'n bakstenen te laten fotograferen.
En de tuin rond het gebouw is aangelegd door een beroemde tuinontwerper. Jeetje, heeft die eigenlijk wel toestemming gegeven om zijn unieke ontwerp te laten vastleggen? Oh, wacht ff, misschien staan er wel speciale gekweekte platen in/rond het gebouw, daar heeft vast een flora-veredelingsbedrijf het alleenrecht op. Mag dat wel?
:P

Dat bedoel ik met, het is totaal uit de hand gelopen met dit soort idioterie. Vergelijk het met al die rechtszaken tussen Appeltje en Samsung. Gaan ze strijden over afgeronde hoekjes van een apparaat of een interface. Woeha...

Remco v/d Sanden schreef: Dus jij vindt het vast niet erg als er mensen dan flink geld gaan verdienen aan een paar van jouw foto's zonder dat je er zelf iets voor terugziet.
Tja. Nee, dat is niet leuk. Maar imho heden ten dage wel onhoudbaar geworden. Met alle digitale reproductie technieken, waarbij er geen kwalitatieve verschillen meer zijn tussen origineel en kopie, is de situatie nou eenmaal anders dan tig jaar geleden.
Gewoon vantevoren afspreken bij b.v. een opdracht. Het kost zoveel en vervolgens mag je er mee doen wat je wilt. Het verdienmodel, gebaseerd op kopietjes in rekening brengen is m.i. achterhaald. Kijk naar de entertainment industrie, die probeert ook krampachtig vast te houden aan dat archaïsche idee.
De wereld verandert... :mrgreen:

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » za feb 23 2013 2:07 pm

Bedankt voor de reacties allemaal! De foto's heb ik nog aangezien er 2 SD kaartjes tegelijk in mijn camera kunnen. Op 1 kaartje de foto's eraf gegooid maar op de back up staat alles nog :D

Dit is het gebouw waar het om gaat (deze foto is niet door mij gemaakt)

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za feb 23 2013 5:38 pm

Marcel_ schreef:De foto's heb ik nog aangezien er 2 SD kaartjes tegelijk in mijn camera kunnen. Op 1 kaartje de foto's eraf gegooid maar op de back up staat alles nog :D
Zolang op het tweede kaartje geen andere data is geschreven, staan die "weggegooide" opnamen nog steeds op dat kaartje.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”