Wat koop ik voor statief voor D7000 met o.a. 18-200mm

Discussies over statieven
oud0001

Re: Wat koop ik voor statief voor D7000 met o.a. 18-200mm

Bericht door oud0001 » do feb 28 2013 5:10 am

Je kunt ook gaan voor een 2ehands Gitzo. Scheelt je een hoop geld maar wel de stabiliteit van een hoop geld.

Maakt het verschil?

Zeker. Hoe stabieler je statief hoe scherper de foto.
Als je spiegel opklapt geeft dat trilling. Een goed statief dempt dat. Een slecht statief niet genoeg. Dat gaat ten koste van de scherpte.
Hoe zwaarder je statief hoe beter. De beste hoogte heb je als je rechtop staande door de zoeker kunt kijken met de middenzuil in de laagste stand.
Dat is een heel stuk prettiger dan telkens te moeten bukken.

Voor 150,- euro heb je een 2e hands Gitzo.
Soms al met een balhoofd waar je een vrachtwagen aan kan hangen. Je kunt er later altijd nog een andere op zetten.
Liever een goede 2e hands dan een slechte nieuwe, Het statief is er niet voor de mooiigheid. :wink:
P.s. onderdelen zijn voor de Gitzo altijd te verkrijgen. Gaat er iets stuk kun je een onderdeel vervangen i.p.v. een nieuwe te kopen.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do feb 28 2013 9:01 am

Tuihanti schreef:Als je spiegel opklapt geeft dat trilling. Een goed statief dempt dat. Een slecht statief niet genoeg. Dat gaat ten koste van de scherpte.
De trilling door de spiegel bij kritische sluitertijden (zo vanaf 1/30 tot 1-2 seconden) kan het zwaarste en stabielste statief nog niet elimineren, dus wanneer je die sluitertijden gebruikt zul je toch je spiegel moeten opklappen voor de opname om trilling door de spiegel uit te sluiten.
(Ik spreek uit ervaring bij gebruik van een Berlebach Uni, een zeer zwaar en stabiel statief).

Back on topic, je hebt denk ik al veel goede adviezen gehad, Manfrotto en Vanguard nieuw of Gitzo tweedehands.
En al vaker gezegd hier, investeer iets meer en koop meteen een goed statief dat ook berekend is op eventuele toekomstige aankopen, zoals tele objectieven of een zwaardere camera. Anders ga je vroeg of laat toch weer een ander statief kopen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do feb 28 2013 9:32 am

Willem Focus schreef:
Of........is een statief van deze prijs weggegooid geld

Hoor ik wat merken en types van jullie?
Ik ben nog steeds tevreden, en verbaasd over de goede kwaliteit, over de Sirui die ik vorig jaar gekocht heb:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 31&t=40779" onclick="window.open(this.href);return false;
Heerlijk licht en stabiel statief. Goed mee te nemen en prima te plaatsen midden in een beekje (zoals in één van de voorbeelden)

En later daar nog eens een mooi balhoofd bij:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... te#p593383" onclick="window.open(this.href);return false;
alhoewel die wel een stuk groter en zwaarder is dan het bescheiden Feisol balhoofdje.

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » do feb 28 2013 12:17 pm

jan schreef:
Willem Focus schreef:Hoi Jan,

Inderdaad had ik de Feisol ook al wel gevonden, maar aan de ene kant twijfel ik door het verslag van Hans Braakhuis, en ik zal dan wel het budget moeten opschroeven.
Jammer vind ik ook dat ik niet zo maar een Feisol kan vasthouden dan wel proberen. En ik weet niet of ik er goed aan doe om een balhoofd te kopen.
Heb je je objectief nog nooit laten omkiepen tijdens het losdraaien?

Groeten....Willem
Willem,

Het verslag van Hans refereert aan een Feisol statief van lang geleden. De punten die Hans daar beschrijft zijn niet meer aan de orde. Dit was ook mijn twijfel n.a.v. het verslag.
En voor wat betreft het balhoofd deze is bij mij nog nooit gekieperd tijdens het losdraaien.

Het is jammer dat je zover uit de buurt woont anders had je met alle plezier mijn statief mogen vasthouden en proberen. Of je moet er een ritje naar de Veluwe voor over hebben :wink: Maar volgens mij heeft Feisol de mogelijkheid dat je het gewoon via internet besteld en bij geen geschiktheid gewoon kunt terugsturen.

Groeten,

Jan
Het is inderdaad jammer dat de test van Hans gedateerd is. De kritiek van Hans op Feisol is passé. Ik weet niet precies waar Rijen ligt, maar je bent ook in Amersfoort welkom om naar mijn Feisol te kijken,
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door justme » do feb 28 2013 12:46 pm

Hersenspinsel:
Wordt je statief stabieler wordt als je er een zware tas aan gaat hangen ?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do feb 28 2013 1:10 pm

wiebeterpstra schreef:Hersenspinsel:
Wordt je statief stabieler wordt als je er een zware tas aan gaat hangen ?
Totdat 'ie door z'n pootjes zakt... :mryellow:
Klinkt leuk, maar in de praktijk (buiten b.v.) vind ik dit super onhandig.

oud0001

Bericht door oud0001 » do feb 28 2013 5:46 pm

Meer gewicht is meer stabiliteit. Dat is een feit.
Als jij je tas aan de middenzuil aan het haakje hangt dan wordt ie stabieler. Ja.
Je kunt ook een touwtje nemen en er op gaan staan.

Een zwaarder statief wordt ook stijver door de dikkere wanden van de poten. :wink:

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » do feb 28 2013 7:43 pm

Meer massa = meer traagheid, hoe zwaarder iets is hoe meer moeite het kost om het in beweging te brengen. Maar een goed ontworpen carbon statief is stijver en dempt trillingen beter dan een vergelijkbaar zwaarder aluminium statief. En allebei zullen ze stabieler worden als je er wat extra gewicht aan hangt.

Als gewicht geen probleem is neem je een groot blok beton en zet je er een snelkoppeling op. Bij de Deltawerken hebben ze er nog eentje staan :mrgreen:

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » do feb 28 2013 8:11 pm

Bij de Deltawerken hebben ze er nog eentje staan
Het gewicht is geen probleem nee, maar die past niet in mijn rugzak. :P

Ik was van plan snel iets aan te schaffen, maar nu blijf ik me toch maar wat langer oriënteren om te voorkomen dat ik de verkeerde keuze maak.

Greetz.....Willem :wink2:
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mar 01 2013 7:40 am

muggie schreef:Het verslag van Hans refereert aan een Feisol statief van lang geleden. De punten die Hans daar beschrijft zijn niet meer aan de orde. Dit was ook mijn twijfel n.a.v. het verslag.
Ik pas m'n bevindingen regelmatig aan, zeker na afloop van de Feisol demonstratie op een NCN clubdag.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr mar 08 2013 1:23 pm

muggie schreef:
jan schreef:
Willem Focus schreef:Hoi Jan,

Inderdaad had ik de Feisol ook al wel gevonden, maar aan de ene kant twijfel ik door het verslag van Hans Braakhuis, en ik zal dan wel het budget moeten opschroeven.
Jammer vind ik ook dat ik niet zo maar een Feisol kan vasthouden dan wel proberen. En ik weet niet of ik er goed aan doe om een balhoofd te kopen.
Heb je je objectief nog nooit laten omkiepen tijdens het losdraaien?

Groeten....Willem
Willem,

Het verslag van Hans refereert aan een Feisol statief van lang geleden. De punten die Hans daar beschrijft zijn niet meer aan de orde. Dit was ook mijn twijfel n.a.v. het verslag.
En voor wat betreft het balhoofd deze is bij mij nog nooit gekieperd tijdens het losdraaien.

Het is jammer dat je zover uit de buurt woont anders had je met alle plezier mijn statief mogen vasthouden en proberen. Of je moet er een ritje naar de Veluwe voor over hebben :wink: Maar volgens mij heeft Feisol de mogelijkheid dat je het gewoon via internet besteld en bij geen geschiktheid gewoon kunt terugsturen.

Groeten,

Jan
Het is inderdaad jammer dat de test van Hans gedateerd is. De kritiek van Hans op Feisol is passé. Ik weet niet precies waar Rijen ligt, maar je bent ook in Amersfoort welkom om naar mijn Feisol te kijken,
@muggie,
Rijen ook wel Gilze-Rijen die plaatsen liggen tussen Breda en Tilburg in.

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » za mar 16 2013 7:30 pm

OK.

Enkele weken later, goed informatie ingewonnen, gekeken in winkels en op internet en goed geluisterd naar de kenners op dit forum en het budget toch maar wat opgekrikt.............en vandaag met de post ontvangen:

Mijn nieuwe:
1 x FEISOL Tournament Tripod CT-3442 Rapid
1 x FEISOL balhoofd CB-40D, incl. snelkoppelingsplaat QP-144750
1 x FEISOL CT-3342 middenzuil.

Heel blij dat ik wat centjes erbij gelegd heb zeg. Maar zo'n balhoofd vergt nog wel wat oefening zie ik, vooral met recht zetten.

Morgen eens op pad met mijn nieuwe vriend!

Iedereen bedankt voor het meedenken en adviseren. :D Groeten Willem :wink2:

a.de.g.
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door a.de.g. » za mar 16 2013 8:41 pm

Heel veel succes met je FEISOL.
van een zeer tevreden FEISOL gebruiker.

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » zo mar 17 2013 12:02 am

Gefeliciteerd! Ga je geen spijt van krijgen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Willem Focus
Clublid
Clublid

Instellen balhoofd !

Bericht door Willem Focus » zo mar 17 2013 9:55 pm

Toch nog een vraag over het gebruik van het balhoofd op mijn nieuwe statief !

Met de virtuele horizon in het menu van mijn D7000 kan ik nog redelijk simpel het toestel horizontaal kunt plaatsen , maar zijn er ook nog tips waardoor je je camera ook goed vlak (niet gekanteld) weg kunt zetten ?

Of ben ik nu aan het muggenziften.

Groeten... Willem :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”