AF-On knop,

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: AF-On knop,

Bericht door remoss » za mei 04 2013 9:49 am

Dank voor het uitpluizen Jur :) Maar vind het wel jammer. Het had eenvoudig geweest om de keuze te hebben, technisch gezien zou het geen enkel probleem zijn.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » za mei 04 2013 10:02 am

Mee eens René, maar naar het schijnt heeft Nikon de wijziging doorgevoerd op verzoek van (veel?) gebruikers. Er zijn o.a. op Dpreview ook reacties te vinden van gebruikers die de oude situatie prefereerden, of ook de keuze zouden willen hebben. Wellicht iets voor een firmware update?
Jur

Phyllonemus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Phyllonemus » di mar 29 2016 3:00 pm

Ik wil even meeliften in dit topic.

Ik heb sinds kort mijn eerste DSLR (D700) waar dus ook die AF-On knop op zit.
Mij is is het gebruik ervan ook nog niet helemal duidelijk.

Wat ik heb begrepen is dat je bijvoorbeeld kunt focussen met deze knop op een stilstaand object, daarna de uitsnede bepalen met de knop ingedrukt houdend en dat dan het focus punt behouden blijft als de de camera verplaatst voor een betere uitsnede .

Klopt dit ?

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Tzigane » di mar 29 2016 3:03 pm

Zolang je focus-tracking hebt aanstaan klopt dat. :)

Een ander voordeel is dat je camera niet opnieuw gaat focussen als je al gefocussed hebt en daarna nog een foto gaat maken.

Phyllonemus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Phyllonemus » di mar 29 2016 3:08 pm

Focus tracking ?
Waar zet ik dat aan ?
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op wo mar 30 2016 8:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di mar 29 2016 6:50 pm

Phyllonemus schreef: Wat ik heb begrepen is dat je bijvoorbeeld kunt focussen met deze knop op een stilstaand object, daarna de uitsnede bepalen met de knop ingedrukt houdend en dat dan het focus punt behouden blijft als de de camera verplaatst voor een betere uitsnede .

Klopt dit ?
Nee! Wat jij beschrijft kun je al doen door de ontspanknop half ingedrukt te houden. Ik gebruik de AF-ON methode juist voor het volgen van bewegende objecten, in mijn geval vliegtuigen. Dit voorkomt o.a. dat de autofocus gaat "hunten" wanner het primaire scherpstelpunt even op een stukje lucht is gericht. Het bepalen van de uitsnede is in dit geval veel minder relevant. Dat doe ik wel in de nabewerking.

Voor focus-tracking stel ik de camera (D800 of D810) meestal in op AF-C met 9-punten dynamisch veld-AF of groep-AF (alleen bij de D810).
Jur

Phyllonemus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Phyllonemus » di mar 29 2016 9:42 pm

Duidelijk.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di mar 29 2016 10:16 pm

Jur schreef:
Phyllonemus schreef: Wat ik heb begrepen is dat je bijvoorbeeld kunt focussen met deze knop op een stilstaand object, daarna de uitsnede bepalen met de knop ingedrukt houdend en dat dan het focus punt behouden blijft als de de camera verplaatst voor een betere uitsnede .

Klopt dit ?
Nee! Wat jij beschrijft kun je al doen door de ontspanknop half ingedrukt te houden.
Jawel, het klopt wel dat je met AF-On een stilstaand object in focus kunt houden bij herkaderen. Ook bij de D700 en ook - met name - als je AF-On als enige scherpstelactie hebt ingesteld.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Phyllonemus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Phyllonemus » wo mar 30 2016 7:37 am

Bedankt Henk, Ik had het echt zo begrepen en ook al uitgetest :wink: .
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op wo mar 30 2016 8:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » vr apr 01 2016 11:00 am

Mij heeft dit filmpje geholpen, ik zou AF-ON niet meer willen missen https://www.youtube.com/watch?v=WyPv1bLkwqA
groeten Robert

André van Driel
Forumlid
Forumlid

Bericht door André van Driel » vr apr 01 2016 9:11 pm

Wordt op een d750 ook de vr geactiveerd als je back button focus gebruikt? Met een vr objectief dan natuurlijk. Ik kan dat nergens vinden in de handleiding.
D750

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za apr 02 2016 9:29 am

henkk schreef:
Jur schreef:

Klopt dit ?
Nee! Wat jij beschrijft kun je al doen door de ontspanknop half ingedrukt te houden.
Jawel, het klopt wel dat je met AF-On een stilstaand object in focus kunt houden bij herkaderen. Ook bij de D700 en ook - met name - als je AF-On als enige scherpstelactie hebt ingesteld.
Als je de AF-ON knop wilt gebruiken om te herkaderen na scherpstelling, moet je de AF-ON knop na scherpstelling wel loslaten! Bij het ingedrukt houden van de AF-ON knop wordt het scherpstellen voortdurend geactiveerd.
Jur

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za apr 02 2016 9:33 am

@André van Driel
Bij recente Nikon DSLR's wordt met de AF-ON knop inderdaad ook VR geactiveerd. Bij mijn D800 en D810 camera's blijkt dit inderdaad zo te werken. Ik vermoed dat het bij de D750 eveneens zo werkt, maar kan dat zelf niet verifiëren.
Jur

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » za apr 02 2016 11:56 am

Ik geloof dat Jur gelijk heeft. Ik heb het net even geprobeerd met mijn D750 en een 70-300 (de enige waar ik iets van de VR kan horen) en inderdaad lijkt de VR ook gekoppeld aan de AF-On. Ik gebruikte AF-On ook al op mijn D300s en daar was het volgens mij niet het geval. Kan het niet meer controleren want heb deze verkocht.
Het D750 boek van David Busch zegt er niets over en het boek van Dré de Man (Werken met Nikon Full frame) zegt juist weer dat VR niet mee doet met de AF-On. Beetje vreemd allemaal, maar volgens mij doet hij het dus wel bij de D750.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

André van Driel
Forumlid
Forumlid

Bericht door André van Driel » za apr 02 2016 12:02 pm

Ok dank Jur en Jerrybig, heb net ook een mailtje naar Nikon gestuurd met deze vraag. Vind het wel fijn werken overigens met back button focusing.
D750

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”