Expositie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Expositie

Bericht door DannySan » do mei 09 2013 10:15 am

Bij dit soort dingen is het 'baby-steps'... je begint met dat mensen het überhaupt ergens willen 'zien hangen' en dat er over gepraat wordt en dat men je op meer dan 1 plek ziet.
Ziekenhuizen zijn goed, wachtkamers van huisartsenpraktijk, apotheek wellicht, bibliotheken... zorg voor 'exposure'
Succes!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » ma mei 13 2013 10:55 am

Bedankt voor jullie hulp :)
Ik heb inmiddels groen licht voor de expositie in het ziekenhuis. Maar nu wil ik de foto's laten drukken op canvas, weet iemand waar dit voor een scherpe prijs kan?

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » ma mei 13 2013 11:17 am

Marcel_ schreef:Bedankt voor jullie hulp :)
Ik heb inmiddels groen licht voor de expositie in het ziekenhuis. Maar nu wil ik de foto's laten drukken op canvas, weet iemand waar dit voor een scherpe prijs kan?
Ik heb nog nooit een foto op canvas laten drukken. Als ik foto's ergens op laat drukken doe ik meestal via http://www.pixum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik vind het meestal mooie prints op de producten die ze hebben. Ze printen ook canvas van af €17.99 zonder lijst. Je kunt ook kijken op http://www.print-things.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor een print op canvas alleen is deze prijs van af €20.00. Met print-thing heb ik geen ervaring mee.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma mei 13 2013 11:49 am

Canvas? Weet je het zeker? :oohh:

Ik neem aan dat je je zwart/wit architectuur foto's ten toon wil stellen.
Door deze op canvas te laten afdrukken krijg je "allemaal" storende effecten, vind ik tenminste, bij je strakke foto's.
Structuur van het canvas die afleidt.
Lelijke hoeken (ik neem aan dat je ze niet inlijst, maar dat je voor canvas kiest sec vanwege de prijs.)
Omgeslagen randen die een deel van je zorgvuldige compositiecrops wegnemen, tenzij je daar rekening mee kan houden.
Veelal een matte uitstraling, die ik niet bij jouw onderwerpen vind passen.
Ongewenste schaduweffecten vanwege de canvasstructuur.

Zou je niet kiezen voor Galleryprint bijv (zo heet dat bij Pixum in ieder geval) of Dibond? De prijs is een stuk hoger dan canvas, maar volgens mij moet je hier zeker niet op bezuinigen nu je een expostie geregeld hebt.
Je kan maar één keer een eerste indruk maken...toch?

Maar goed, de kritieken die ik heb op canvas zijn persoonlijk en gebaseerd op de her en der canvas print die ik in diverse huiskamers regelmatig tegen kom.
Enne het is jouw feestje.....dus gefeliciteerd, ik hoop dat het je wat brengt!! :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » ma mei 13 2013 12:12 pm

Sharkey schreef:
Canvas? Weet je het zeker? :oohh:

Ik neem aan dat je je zwart/wit architectuur foto's ten toon wil stellen.
Door deze op canvas te laten afdrukken krijg je "allemaal" storende effecten, vind ik tenminste, bij je strakke foto's.
Structuur van het canvas die afleidt.
Lelijke hoeken (ik neem aan dat je ze niet inlijst, maar dat je voor canvas kiest sec vanwege de prijs.)
Omgeslagen randen die een deel van je zorgvuldige compositiecrops wegnemen, tenzij je daar rekening mee kan houden.
Veelal een matte uitstraling, die ik niet bij jouw onderwerpen vind passen.
Ongewenste schaduweffecten vanwege de canvasstructuur.

Zou je niet kiezen voor Galleryprint bijv (zo heet dat bij Pixum in ieder geval) of Dibond? De prijs is een stuk hoger dan canvas, maar volgens mij moet je hier zeker niet op bezuinigen nu je een expostie geregeld hebt.
Je kan maar één keer een eerste indruk maken...toch?

Maar goed, de kritieken die ik heb op canvas zijn persoonlijk en gebaseerd op de her en der canvas print die ik in diverse huiskamers regelmatig tegen kom.
Enne het is jouw feestje.....dus gefeliciteerd, ik hoop dat het je wat brengt!! :wink2:
Het hoeft niet perse op canvas, maar heb nog nooit wat gedrukt dus vraag even rond. Maar ik zou dus voor iets als dibond moeten kiezen? Maar dan mat of glanzend? Want ik wil het ook weer niet te reflecterend hebben...

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » ma mei 13 2013 12:27 pm

waarom niet op fotopapier? is kwalitatief veel mooier? mooi lijstje er omheen... evt met passepartout...

wordt natuurlijk wel veel duurder van

renata
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door renata » ma mei 13 2013 12:31 pm

Als je weet waar de foto's komen te hangen, zou ik ook kijken naar de structuur van de achtergrond. In ziekenhuizen is dat vaak glasvezelbehang. Dat vind ik persoonlijk niet mooi in combinatie met canvasprints (ruitje op ruitje effect). Maar wel mooi met hele strakke prints. Misschien is er iemand in je omgeving met een mooie A3 printer, die tegen betaling je prints wil afdrukken? Het is maar een idee..
Succes met je expositie. Ik heb al vele mooie platen van je zien langskomen!

groetjes,
Renata

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma mei 13 2013 12:33 pm

Allereerst van harte gefeliciteerd met het vinden van je expositielocatie, top !!!

Een goed adres voor canvasafdrukken heb ik gevonden bij http://www.herinneringenoplinnen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ben het wel volledig eens met wat Sharkey als argumenten aandraagt.
Neem dat zeker ter overweging mee !!!

Succes.
Vrgr
Tiny

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma mei 13 2013 1:10 pm

Strakke platen zoals jij de laatste tijd post zou ik persoonlijk op fotopapier printen en in een lijst stoppen. Zoals ik in een van jouw draadjes al aangaf kijken ze sowieso al beter met een witte rand er omheen. Dus een paspartout zou prima kunnen. Als budget beperkt is dan zijn er best een aantal goede oplossingen. De (hopelijk maak ik hier geen vijanden mee) Ikea lijst Fjallsta bijvoorbeeld heeft een mooie dikke zwart houten rand en een strak gesneden paspartout. Als je daar een matte fotoprint (advies: profotonet) in stopt staat dat superstrak aan vrijwel elke muur, en budget technisch gezien erg vriendelijk.

E zijn allerhande duurdere lijsten verkrijgbaar met beter glas, custom gesneden paspartout, etc. Maar daar betal je dan ook een hoop extra voor.
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 1:23 pm

Nog meer kostenbesparend is de afbeelding kleiner op een groter afdrukformaat laten afdrukken (canvas vergroten), dan zijn de witte randen / passe-partout onderdeel van de print. Hoef je geen tijd en geld te besteden aan het snijden van separate passe-partouts. In dat geval dan geen glanzend papier gebruiken, omdat de kans groot is dat het dan tegen het glas van een lijst "plakt". Of je moet er weer afstandsrandjes instoppen.

Zijn de afdrukken verder niet al te groot, hoef je ze niet eens op te plakken, kan het velletje zo in een wissellijst.
Als de expositie is afgelopen nemen al die afdrukken weer uit de lijst genomen dan verder ook niet zoveel ruimte in beslag, met het stapelen en een bescherm velletje (zuurvrij) papier ertussen voor opslag.
Een volgende expositie vul je de lijsten weer met andere prints.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » di mei 14 2013 9:55 pm

Bedankt voor de tips allemaal :)

Ikea is dus de goedkoopste plek voor mooie lijsten?
Ik kreeg trouwens deze site van iemand http://www.smartphoto.nl/producten/wanddecoratie" onclick="window.open(this.href);return false;
Weten jullie of dit wat is? Want de posters hier zijn niet zo duur, of eventueel een alu poster? dan heb ik er gelijk een rand omheen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mei 14 2013 9:59 pm

Goede en goedkope lijsten?
Action is ook goed adres. Soms verkopen ze zelfs originele Henzo lijsten voor een paar euro.

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » wo mei 15 2013 1:24 pm

Zelf zat ik te denken aan zo iets. (weet niet of de action die heeft)

Afbeelding

Weten jullie een plekje waar ik ze vandaan kan halen? (30x45) En als ik er dan foto's in doe van 30x45 past dat dan precies? of is bij de lijst 30x45 de rand ook mee berekent?

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mei 15 2013 3:28 pm

Ja Marcel, kijk maar gerust uit met al die formaten, je wordt er gek van.
Ik meet altijd het zichtbare gedeelte zelf op, want in de praktijk wordt er behoorlijk met de maatvoering gerotzooid.
Het formaat wat aangegeven wordt op de blanco velletjes die bij de lijsten zitten, kloppen niet met de werkelijkheid.
Zelfs de afdrukformaten zijn behoorlijk afwijkend.
Ik ben naar de plaatselijke fotovakhandel gegaan, en daar duidelijkheid over gevraagd.
De formaten die in de software worden gehanteerd wijken ook af van het daadwerkelijk afdrukformaat.
Voorbeeld; een formaat in de computer 20 X 30 cm, blijkt in de praktijk 20,3 X 30,5 cm te zijn !!!
Zo is 30 X 45 cm in de computer, 30,5 X 45,7 cm als afdrukformaat !!??
En dit zijn maar een paar voorbeelden.

Naar wat ik begrepen heb is de maatvoering die gehanteerd wordt, afkomstig uit de analoge tijd.
De oorsprong ligt bij Kodak.

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 15 2013 4:39 pm

jettiny schreef: Naar wat ik begrepen heb is de maatvoering die gehanteerd wordt, afkomstig uit de analoge tijd.
De oorsprong ligt bij Kodak.
inch maten
20x30cm -----> 8x12 inch = 20,32 x 30,48 cm ofwel afgerond 20,3 x 30,5 cm
30x45cm -----> 12x18 inch = 30,48 x 45,72 cm ofwel afgerond 30,5 x 45,7 cm
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”