Onscherpe D7000 foto's
- John Hoenen
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Onscherpe D7000 foto's
Ik moet je helaas teleurstellen Chris,
Het ligt niet aan het importeren, ik krijg de foto's ook niet scherp.
Succes met de verdere zoektocht.
Gr. John.
Het ligt niet aan het importeren, ik krijg de foto's ook niet scherp.
Succes met de verdere zoektocht.
Gr. John.
-
A3aaN79
John,John Hoenen schreef: Wim had hetzelfde probleem.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=42548" onclick="window.open(this.href);return false;
even een vraag naar aanleiding van een opmerking in je genoemde topic.
Las iets over verscherping door de camera, maar dit kan je toch niet instellen als je in RAW schiet??
- John Hoenen
- Forumlid

- Contacteer:
Klopt, maar dat kwam niet van mij dacht ik.A3aaN79 schreef:John,John Hoenen schreef: Wim had hetzelfde probleem.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=42548" onclick="window.open(this.href);return false;
Las iets over verscherping door de camera, maar dit kan je toch niet instellen als je in RAW schiet??
Bij Wim was het probleem dat hij de instellingen bij importeren niet goed had staan.
-
A3aaN79
Klopt, kwam ook niet van jou.
Zal ik mijn instellingen ook eens nakijken, doe altijd gewoon standaard, maar ervaar een beetje hetzelfde heb ik soms idee.
Maar goed, dat is bij TS niet van toepassing dus nu weer on topic maar.
Zal ik mijn instellingen ook eens nakijken, doe altijd gewoon standaard, maar ervaar een beetje hetzelfde heb ik soms idee.
Maar goed, dat is bij TS niet van toepassing dus nu weer on topic maar.
-
Giso
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat ligt eraan welke RAW converter je gebruikt. De Nikon programma's kunnen deze instellingen wel overnemen. Lightroom en andere onafhankelijke programma's doen dit idd niet.A3aaN79 schreef:John,John Hoenen schreef: Wim had hetzelfde probleem.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
-
Frans Heinsbroek
- Clublid

- Contacteer:
Vraag voor topicstarter: gebruik je naast de D7000 en de 18-105 lens nog een filter op de lens ? Zo ja, maak dan eens een aantal dezelfde opname's zonder dat filter.
- bcvthul
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
@frans: het maken van foto's zonder filter ga ik eens proberen.
@iedereen die dit leest: met betrekking tot de prestaties van camera, ik denk om terug te gaan naar winkel waar ik de spullen heb gekocht om het hen te overleggen hoe verder te gaan.
@iedereen die dit leest: met betrekking tot de prestaties van camera, ik denk om terug te gaan naar winkel waar ik de spullen heb gekocht om het hen te overleggen hoe verder te gaan.
- jan
- Bestuurslid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De tip van Frans met/zonder filter. Dat ik er niet eerder zelf ben opgekomenbcvthul schreef:@frans: het maken van foto's zonder filter ga ik eens proberen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
hoorn666
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als ik de reacties lees en goed begrijp, zullen ze je ook in de winkel het advies geven een cursus te volgen om wat te leren over de effecten van het diafragma op de scherptediepte/dieptescherpte.@iedereen die dit leest: met betrekking tot de prestaties van camera, ik denk om terug te gaan naar winkel waar ik de spullen heb gekocht om het hen te overleggen hoe verder te gaan.
Ik zeg oefenen, oefenen, oefenen en als het donker is lezen en leren.
Afz.een happy gebruikers van een D7000.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
- bcvthul
- Forumlid

Vanochtend twee serie foto's gemaakt. Een met de filter voor de lens:
https://picasaweb.google.com/1102244928 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Een een soortgelijke serie zonder filter voor de lens:
https://picasaweb.google.com/1102244928 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat vinden jullie van het resultaat (het gaat niet om de compositie maar over de scherpte? Valt jullie verder iets op...
Oh ja, als vast bedankt voor het bekijken/analyseren en het geven van commentaar/feedback.
Wat ik vergeten te melden is dat ik de camera vanochtend eerst gerest heb en dat resulteerde dat ik soms geen foto kon nemen..(ligt aan (default) instelling a2.....)
Een een soortgelijke serie zonder filter voor de lens:
Wat vinden jullie van het resultaat (het gaat niet om de compositie maar over de scherpte? Valt jullie verder iets op...
Oh ja, als vast bedankt voor het bekijken/analyseren en het geven van commentaar/feedback.
Wat ik vergeten te melden is dat ik de camera vanochtend eerst gerest heb en dat resulteerde dat ik soms geen foto kon nemen..(ligt aan (default) instelling a2.....)
-
yzf1kr
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
Niks mis met je voorbeelden, ligt echt niet aan je filter.
Ik heb ook eens naar de voorbeelden in je openingspost gekeken, maar ik zie eigenlijk niets vreemds.
Sommige beelden zijn haarscherp, anderen hebben gewoon bewegingsonscherpte.
Zo ver ik kan zien ligt het niet aan de apparatuur, maar aan de fotograaf, iets wat vaker het geval is bij de D7000.
Het is trouwens vreemd, bij de D7000 gaat men er altijd eerst van uit dat het aan de camera ligt, bij de D800 accepteerd men wel veel sneller dat het aan de fotograaf ligt, terwijl beide de zelfde resolutie hebben.
Ik heb ook eens naar de voorbeelden in je openingspost gekeken, maar ik zie eigenlijk niets vreemds.
Sommige beelden zijn haarscherp, anderen hebben gewoon bewegingsonscherpte.
Zo ver ik kan zien ligt het niet aan de apparatuur, maar aan de fotograaf, iets wat vaker het geval is bij de D7000.
Het is trouwens vreemd, bij de D7000 gaat men er altijd eerst van uit dat het aan de camera ligt, bij de D800 accepteerd men wel veel sneller dat het aan de fotograaf ligt, terwijl beide de zelfde resolutie hebben.
-
A3aaN79
Zelfde resolutie?yzf1kr schreef: Het is trouwens vreemd, bij de D7000 gaat men er altijd eerst van uit dat het aan de camera ligt, bij de D800 accepteerd men wel veel sneller dat het aan de fotograaf ligt, terwijl beide de zelfde resolutie hebben.
De D800 heeft 20MP meer
- ATOR
- Clublid

- Contacteer:
Ze hebben dezelfde pixeldichtheid, het aantal pixels gedeelt door de oppervlakte van de sensor is gelijk.
- bcvthul
- Forumlid

En dan nog wat...
Ik heb vanavond mijn oude (analoge) spiegelrefex te voorschijn gehaald. Een canon EOS 600 uit het jaar 1989. Hoewel niet werkend toch even foto's genomen. Wat te toen opviel is het volgende:
Indien ik de ontspanknop indruk op de Canon, druk ik een knop in, op Nikon druk ik ook tegen de on/off ring (en dus tegen de body). Hierdoor beweegt de body van de nikon tijdens indrukken (bewegingsonscherpte??!!)
Verder is de body van de canon breder en heeft de canon nog een stuk body onder de lens. Hierdoor kan ik goed mijn linkerhand kwijt. Dit samen met het soepele indrukken van de ontspanknop leidt niet tot bewegen van de body.
Op de nikon ga ik met mijn linkerhand de lens vasthouden met als gevolg ook de afstandsring. (Ik merk nu ook dat ik mijn linkerhand niet goed kwijt kan in het vasthouden van de camera.) Ik heb al getest dat, ondanks dat de focusstand van de lens op A staat je toch de scherpstelring kan gebruiken. Dit weer samen met het (krampachtige) indrukken van de ontspanknop kan (misschien) weer (rare) niet scherpe fotot's leiden.
Nou goed komen tijd aandacht besteden aan: hoe druk ik de ontsnapknop goed in en waar laat ik mijn linkerhand precies.....
Ik heb vanavond mijn oude (analoge) spiegelrefex te voorschijn gehaald. Een canon EOS 600 uit het jaar 1989. Hoewel niet werkend toch even foto's genomen. Wat te toen opviel is het volgende:
Indien ik de ontspanknop indruk op de Canon, druk ik een knop in, op Nikon druk ik ook tegen de on/off ring (en dus tegen de body). Hierdoor beweegt de body van de nikon tijdens indrukken (bewegingsonscherpte??!!)
Verder is de body van de canon breder en heeft de canon nog een stuk body onder de lens. Hierdoor kan ik goed mijn linkerhand kwijt. Dit samen met het soepele indrukken van de ontspanknop leidt niet tot bewegen van de body.
Op de nikon ga ik met mijn linkerhand de lens vasthouden met als gevolg ook de afstandsring. (Ik merk nu ook dat ik mijn linkerhand niet goed kwijt kan in het vasthouden van de camera.) Ik heb al getest dat, ondanks dat de focusstand van de lens op A staat je toch de scherpstelring kan gebruiken. Dit weer samen met het (krampachtige) indrukken van de ontspanknop kan (misschien) weer (rare) niet scherpe fotot's leiden.
Nou goed komen tijd aandacht besteden aan: hoe druk ik de ontsnapknop goed in en waar laat ik mijn linkerhand precies.....
-
Marten
- Forumlid

Interessante waarneming die, als hij juist is, vraagt om een verklaring.yzf1kr schreef:Het is trouwens vreemd, bij de D7000 gaat men er altijd eerst van uit dat het aan de camera ligt, bij de D800 accepteert men wel veel sneller dat het aan de fotograaf ligt....
Wellicht komt dat omdat men de D800(E) ziet als de top van technisch kunnen op fotografisch gebied op dit moment.