d50 als tweede body

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 22 2007 12:03 am

Polling schreef:Hoe voel je aan een camera de resolutie?
De D70s is 'n stuk degelijkere camera (om vast te houden) dan dat lichte D50je. Dat zegt idd nog niets over de beeldkwaliteit. Maar een stap terugdoen bij je 2e body vind ik persoonlijk dus niets. Als je veel last van ruis hebt met je D70 doe je zelf iets verkeerd of is de camera kapot.

BUG322

Bericht door BUG322 » wo aug 22 2007 1:13 am

Als 2e camera ga je juist voor een minder model :roll:
het is toch als backup bedoeld.

:roll: :roll: :P

nou lekker prul

trouwens samen met een 17-55 of zelfs met mijn tokina is het echt wel een lekker stabiel gewicht ik zie niet echt het probleem.
Ik vind het probleem ook stukken minder belangrijk als een goeie foto maken.

een stap terug is het ook zeker niet

rik6230

Bericht door rik6230 » wo aug 22 2007 1:39 am

[quote="paparazziDe D70s is 'n stuk degelijkere camera (om vast te houden) dan dat lichte D50je. Dat zegt idd nog niets over de beeldkwaliteit. Maar een stap terugdoen bij je 2e body vind ik persoonlijk dus niets. Als je veel last van ruis hebt met je D70 doe je zelf iets verkeerd of is de camera kapot.[/quote]

In gewicht scheelt het 50 gram ( 8 miezerige procentjes) en qua afmeting is de D70 milimeters groter. Met het blote oog nauwelijks waarneembaar. De D50 komt in alle reviews beter uit de bus wat betreft ruis t.o.v. de D70.
Parparazzi weet je zeker dat het de D50 was die jij in je handen had ? :)[font=Arial] [/font]

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 22 2007 7:01 am

BUG322 schreef:Als 2e camera ga je juist voor een minder model :roll:
het is toch als backup bedoeld.
Met de aanschaf van je 2e camera upgrade je je oude en houdt je je oude als backup. :P

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 22 2007 7:05 am

rik6230 schreef:Parparazzi weet je zeker dat het de D50 was die jij in je handen had ? :)[font=Arial] [/font]
Jazeker, heb de camera zelfs aangeraden aan mensen die wel 'n dslr wilden maar geen fanatieke fotografen zijn. Vandaar dat ik hun aanschaf zelf ook wel 'ns in de hand heb gehad. En zij zijn tevreden met de camera en de foto's zien er ook goed uit, dus dat is prima.

Maar als je fanatieker fotografeert een lager model nemen als backup ipv je camera juist te upgraden en je oude als backup te houden, vind ik niet iets om aan te bevelen. Spaar ff door en ga voor de D80 of D200 vind ik dan.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo aug 22 2007 9:45 am

Paparazzi, wij zitten op dezelfde golflengte !

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo aug 22 2007 10:13 am

Beetje afhankelijk van wat je onder backup verstaat.
Je kunt hem echt als reserve camera gebruiken, dus alleen uit de tas haalt als je originele kaduk is. Kans dat het voorkomt 1% in de 5 jaar…?!
Op zich zou je dan met een lager goedkoop 2de hands model uitkunnen.

Ben je van plan hem af en toe of vaak naast je originele in te zetten, spaar dan idd door voor een upgrade of gelijkwaardig. :D

n.b. Een D70 is wel eerder op de markt gekomen als de D50..dus is het niet zo gek dat de laatste beter zou zijn… :roll:
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 22 2007 10:33 am

SwederD70 schreef: n.b. Een D70 is wel eerder op de markt gekomen als de D50..dus is het niet zo gek dat de laatste beter zou zijn… :roll:
volgens mij bestond de D50 al toen de D70s pas uitkwam

alfa156

Bericht door alfa156 » wo aug 22 2007 10:39 am

Als ik het voor het zeggen zou hebben, zou ik voor de D80 of D200 gaan. Waarom downgraden? Maar Dirk-Jan heeft het geloof ik niet zo op de D80 vanwege niet zulke beste reviews. Ik kan me ook voorstellen dat een D200 een aanzienlijke aanslag op de portemonnee is. Maar hij heeft toch ook nog een Fuji, die zou ik dan als backup houden. Kortom, vooralsnog houden zoals het is en sparen voor een D200 oid.

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 22 2007 10:44 am

Wat zijn de minpunten van een D80 eigenlijk? Lijkt me toch 'n goeie camera van wat ik ervan hoor en lees.

rik6230

Bericht door rik6230 » wo aug 22 2007 11:19 am

Topic starter heeft een D70 en wil een D50 als back up. Hij wil dus niet "up graden". De D50 is van recentere datum, scoort op best bealangrijke punten beter (o.m beeldkwaliteit bij hogere iso en AF-S functie), de bedieningsknoppen en functies zijn nagenoeg gelijk. Dus gaat de ene kapot kun je zonder problemen verder met de ander. En dat is belangrijk voor een back up body. (Dat is wel anders als je van de D200 naar de D50 moet omschakelen.)
Minpunt is de SF vs CF kaart maar dat is schijnbaar voor hem geen probleem.

Rogier

Bericht door Rogier » wo aug 22 2007 11:59 am

Ik heb een tijdje met een D50 van vrienden gewerkt als backup voor mijn D70. Goede camera, maar tov van een D70 vind ik hem toch minder prettig werken. Met name het tweede instelwiel miste ik, en ik vond de camera door de kleinere afmeting minder prettig vasthouden. Ook vind ik persoonlijk de D50 meer "plastic" aanvoelen dan de D70. Qua ruis is de D50 iets in het voordeel, maar niet zoveel als veel mensen beweren. Daarnaast wordt dat vooral bereikt door sterkere ruisonderdrukking, wat ten koste van details kan gaan. Als je goed belicht is het verschil minimaal, als je veel in het donker werkt heeft de D50 een klein voordeel. Witbalans op auto -3 gaf bij mij met de D70 in 90% van de gevallen goede resultaten. Ik vond de automatische witbalans van de D50 minder accuraat.

Een tijdje later heb ik er een D70s bij gekocht en is de D70 backup geworden. Dat werkte veel prettiger omdat je twee gelijke camera's hebt. Ook qua geheugenkaarten vond ik het veel prettiger om maar één type bij me te moeten hebben. Nu heb ik een D200 en is de D70s backup geworden. Tussen deze twee camera's is het echt een wereld van verschil. Ik grijp niet graag meer naar de D70s als ik met twee camera's tegelijk werk, de D200 werkt echt veel prettiger.

[edit]

Ik zit nu even te twijfelen, maar volgens mij moet de auto witbalans correctie -3 zijn. Ik kijk het thuis nog even na op de camera.

[/edit]
Laatst gewijzigd door Rogier op wo aug 22 2007 2:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BUG322

Bericht door BUG322 » wo aug 22 2007 1:27 pm

Jazeker, heb de camera zelfs aangeraden aan mensen die wel 'n dslr wilden maar geen fanatieke fotografen zijn. Vandaar dat ik hun aanschaf zelf ook wel 'ns in de hand heb gehad.
alsjeblieft geen hokjes en vakjes

Ik heb het geld er niet voor

Ik ken genoeg fanatieke fotografen met een D50

Als je echt fanatiek bent heb je een D2X met 17-55, 70-200,200-400

plus veel meer dan is misschien zelfs de D200 nog te minderwaardig

groetjes

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo aug 22 2007 3:17 pm

BUG322 schreef:Als je echt fanatiek bent heb je een D2X met 17-55, 70-200,200-400, plus veel meer dan is misschien zelfs de D200 nog te minderwaardig
Ik ken iemand die wel zo fanatiek is maar zelfs dan nog met geen onvertogen woord praat over de D50, sterker nog ik dacht dat toen ik hem de laatste keer bezig zag hij er zelf een had.

Geen camera is te min om mooie foto's mee te maken. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

BUG322

Bericht door BUG322 » wo aug 22 2007 3:43 pm

Lijkt me idd geen verbazing om naast een grote camera een wat handzamer klein model te hebben.

als je een D2x hebt valt er ook niet wat beters te halen
dan lijkt me het juist handig om daarnaast een wat minder opzichtige camera te hebben.

het is maar net hoe je het bekijkt

maar eigenlijk is dit weer zo'n typich topic als het weer om materiaal gaat.
de onderlinge verschillen en zeker wat beeldkwaliteit betreft zijn niet bepaald significant.

Met lensen heb je dat stukken sterker

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”