Ook mijn 1e portret met flits - update

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Ook mijn 1e portret met flits - update

Bericht door DannySan » zo mei 12 2013 10:09 am

@Florina: bedankt voor je reactie!
De elleboog snap ik, wellicht net iets te krap gekaderd; maar ik wilde 'm vierkant maken maar het hoofd niet te krap maken ook...
Soms compromis maken dan, maar ik ben ook niet ontevreden!

Straks even bezig met de tips (reflectiescherm plaatsen, witbalans manueel instellen en pose) en dan even serie maken.
Laatst gewijzigd door DannySan op zo mei 12 2013 5:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Ook mijn 1e portret met flits

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 10:28 am

DannySan schreef:witbalans manueel instellen
Fotografeer anders een grijskaart mee in de eerste opname (gewoon het model even laten vasthouden). Kun je die bij een serie met dezelfde opstelling als referentie gebruiken om de witbalans in de RAW-bewerking op af te stemmen. Die instelling geldt dan tevens voor de rest van de opnamen in de serie. Werkt wel zo handig.

Welke RAW-converter gebruik je? Als het Nikon Capture NX2 is, kun je bij opname direct ook een custom witblans maken op de grijskaart. Dan zit de juiste instelling meteen in de NEF-bestanden ingekapseld, wat door NC NX2 wordt overgenomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo mei 12 2013 10:38 am

Léon Obers schreef:
DannySan schreef:witbalans manueel instellen
Fotografeer anders een grijskaart mee in de eerste opname (gewoon het model even laten vasthouden). Kun je die bij een serie met dezelfde opstelling als referentie gebruiken om de witbalans in de RAW-bewerking op af te stemmen. Die instelling geldt dan tevens voor de rest van de opnamen in de serie. Werkt wel zo handig.

Welke RAW-converter gebruik je? Als het Nikon Capture NX2 is, kun je bij opname direct ook een custom witblans maken op de grijskaart. Dan zit de juiste instelling meteen in de NEF-bestanden ingekapseld, wat door NC NX2 wordt overgenomen.
Een grijskaart heb ik niet (nog niet dan denk ik); en ik gebruik LR4 voor converten/bewerking.
Ik zal een wit object meenemen in de 1e opnames, is volgens mij ook een goed startpunt (toch?)

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Wolf » zo mei 12 2013 10:54 am

Het wit in de ogen kan je messtal wel gebruiken.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 11:08 am

Wolf schreef:Het wit in de ogen kan je messtal wel gebruiken.
Echt veel te onnauwkeurig. Een tombola wat de uitkomst zal zijn.
DannySan schreef: Ik zal een wit object meenemen in de 1e opnames, is volgens mij ook een goed startpunt (toch?)
Als het maar geen normaal wit papier is. Dat heeft doorgaans wat witmakers wat "roze", en blauw kan zijn, in ieder geval niet neutraal.
Wat een heel neutrale tint heeft zijn nieuwe piepschuim platen van een bouwmarkt. Niet het bovenste pak nemen wat misschien lang in het stof heeft gelegen en is verkleurd, maar een pak eronder (en niet de buitenste platen van een verpakking). Let met een witte plaat echter wel op dat het niet al te helder wordt gefotografeerd, het moet wel dekking hebben. Al helemaal niet clippend, want dan kun je er niets op afstemmen.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ruilof » zo mei 12 2013 4:37 pm

Een beeld van een meisje. Zou je als model best vaker voor de camera mogen hebben. Niets op aan te merken. Die blik spreekt me wel aan.

Technisch is er wel wat aan te merken.
Om te beginnen is er in het haar en het T-shirt weinig tot geen tekening. Vooral het T-shirt mist textuur en dat is jammer. Het moet juist door de textuur zich onderscheiden van de achterwand.
De huidtint vind ik te rood uitgevallen. Hiervoor is een trucje in de Camera Raw. Als je gebruikmaakt van de witbalanspipet en die klikt op het oogwit heb je een goed uitgangspunt om met witbalans en tint de juiste kleur en warmte te vinden.
Ik mag je foto niet bewerken, anders had ik je kunnen laten zien wat ik bedoel.

Wat de afwerking betreft: Op alle randen tussen grote contrasten zie ik artefacten. Dat kan komen door een foute manier van verkleinen van de foto. Als je dat zelf doet kun je dat wellicht verbeteren door in afbeeldingsgrootte eerst te kiezen voor 72 PPI en dan de langste zijde van de foto op 800 pixels te zetten. Je voorkomt dan 'rommel'. Als picasa de foto's voor je verkleint kun je er niets aan doen en ben je overgeleverd aan de grillen van dat programma, helaas.

Veel blijven doen met die flitsers!
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo mei 12 2013 5:58 pm

Hoi ruilof,

bedankt voor je uitgebreide commentaar!
Vandaag heb ik nogmaals een serie gemaakt; eens kijken of die technisch beter is (plaats ik zometeen hieronder).
Ik gebruik LR4, welk trucje kun je daarin aanbevelen? Ik heb er vandaag wel kritischer naar gekeken (grijskaart is naar mij onderweg voor het bepalen van het neutrale punt binnen een shoot).
Voor wat betreft de artefacten, die snap ik niet helemaal?

Ik doe de export via LR en de plugin van Mogrify; en op het forum laat ik ze dan weer zien via - inderdaad - een link van Picasa.
Wellicht heb je iets meer een technische tip?

Mocht je een foto willen bewerken, doe maar een pb dan hoor; ik leer graag.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo mei 12 2013 6:06 pm

Na alle opmerkingen en commentaar (dank daarvoor!) vandaag nogmaals bezig geweest en iets meer tijd genomen.
Mijn dochter was ook een stuk mínder moe, en dat helpt wel mee.

Ik heb getracht beter om te gaan met de kleurbalans, en ook gebruik gemaakt van het reflectie-scherm dat voor een haarlichtje moet zorgen (aan de rechterkant net buiten beeld).
Ik ben nog steeds erg onzeker over mijn resultaten, dus hoor graag wat jullie van mijn '2e poging' vinden:
(en omdat het ook Moederdag is, meteen de gelegenheid te baat genomen om moeder én dochter op de foto te zetten)

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding

7:
Afbeelding

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » zo mei 12 2013 7:58 pm

ERG leuke foto's Danny! De uitlichting is wat beter, hoewel hier en daar nog wel erg rood. Maar vooral het poseren is dit keer erg leuk. Foto 4 zal door alle familie/vrienden en kennissen worden geroemd!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » zo mei 12 2013 8:42 pm

De laatste foto's van jou, vind ik dus veel mooier en geslaagder als de eerste foto in dit topic.

Maar ja, je heb dus ook een hele leuke model in de familie.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ruilof » zo mei 12 2013 8:46 pm

Foto 1 Mooi ontspannen gezicht. Ik zou het licht iets terugnemen.
Foto 2 Mooie houding, mooie uitdrukking. Modelletje zit te dicht bij het doek. Bij voldoende afstand kun je het doek onscherp krijgen en dus de vouwen minder zichtbaar. Bovendien schijnen de lampen er dan minder op.
Hier valt ook op dat er erg veel kleurruis in het zwart zit. Dat kan wijzen op sterke onderbelichting die teveel is opgehaald, maar ook op teveel contrast toevoegen.
Foto 3 ook kleurruis in het achtergrond doek
Foto4 idem
foto 5 Voor mij zowel qua moment als technisch de mooiste.
foto 6 Het modelletje is niet ontspannen en staat te dicht bij het doek. Het doek wordt mee-verlicht.
foto 7 Fraai qua scherpte en houding. Persoonlijk laat ik poserende modellen vrijwel altijd in de lens kijken voor het nodige contact met de kijker. Het doek is ook hier voorzien van kleurruis.

Over het algemeen zijn de foto's wat te rood. Omgaan met huidtonen luisteren altijd erg nauw. (misschien calibratie van je scherm?) Ik stuur je per pb een gecorrigeerde foto.

Wel doorgaan en praktijkervaring blijven opdoen!
Website
Blog

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo mei 12 2013 9:28 pm

@ JacTrum: Bedankt voor je leuke reactie! Voor het poseren heb ik deze keer ook meer tijd kúnnen nemen (de 1e foto in het topic was genomen terwijl mijn dochter éigenlijk bekaf was...)
Dat rode wordt meer over gesproken, ik ben er nog niet geheel achter waarom dat gebeurt; maar heb al wel een grijskaart geregeld via Marktplaats die mij overmorgen zal bereiken.

@ Casanova56: Bedankt! De 2e serie vind ook ik mooier, al is de pose van de 1e foto niet verkeerd (in mijn opinie dan, net even anders dan anders); maar de 2e serie is veel ontspannener.

@ ruilof: Dank voor de gecorrigeerde foto, heb je weer een pb terug gestuurd.
1: met het licht ben ik nog aan het spelen; het was hier ook af-en-aan bewolkt dus het licht wisselde nog wel eens
2: ik heb niet heel veel ruimte op de 'foto-zolder'; deze foto is op f/5,6 - zou deze dan op bijvoorbeeld f/4 of f/2,8 beter zijn geweest? (het doek hangt er ook nog maar een dag, en is eigenlijk gewoon een stukkie stof van de Ikea)
3: sommige waren inderdaad wel wat donker, scherp gezien van jou (en niet zo scherp van mij) dat je dan die ruis krijgt; beter op de algehele belichting letten dus.
5: dank voor het compliment!
6: ze vind dat petje vre-se-lijk, en wat ik ook zeg; ze is blij als 'ie weer af is (ik kreeg zelfs te horen, die maak je dan toch wel zwart-wit he? met al dat bonte gedoe op mijn hoofd)
7: de pose had ik gevonden middels een android 'posing' app; maar mijn dochter is zo beweeglijk als de pest. Soms denk ik juist wel de camera in kijken en soms juist niet; ik neem je tip mee.

Ik heb een redelijk 'beest' van een laptop, maar mijn scherm is niet gecalibreerd (weet niet eens of dat kan); ik ben nieuwsgierig waaróm het dan te rood wordt, foute kleurtemperatuur?

Ik ga zékers door, op basis van het album wat ik zojuist op mijn Facebook plaatste kreeg ik al een aanvraag voor een portret-reeks; die ik als 'test' ga doen (dus duidelijk gemaakt dat ik nog startende ben, en dat ik het als oefening wel wil doen maar vooraf - nog - geen beeld/kwaliteits-garantie kan geven).

Bedankt allen voor jullie reactie(s), dat stimuleert mij enorm om door te gaan en deze (flits)fotografie-wereld te blíjven ontdekken!

Groet Danny

ruilof
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ruilof » zo mei 12 2013 10:04 pm

Bij een laptop is het va groot belang dat je kijkhoek tov hrt scherm 90 graden is. Dan is het contrast en zijn de kleuren het best.
Website
Blog

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma mei 13 2013 3:04 pm

Goed bezig! Hier en daar, zoals al eerder opgemerkt, een tikkeltje te rood inderdaad, maar dat is eenvoudig te corrigeren.
Foto 4 is leuk :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 3:31 pm

Riemke schreef:een tikkeltje te rood inderdaad
Een tikkeltje?? :shock:

Als DannySan altijd van plan is zijn foto's op die laptop te blijven bewerken, zou ik hem toch willen aanraden een extra monitor aan te schaffen van een behoorlijke kwaliteit, plus een kalibratiesetje om het geheel wat beter op kleur in het gareel te houden. Het is zo jammer om zoveel energie in leuke foto's te steken, en het resultaat qua kleur wordt gedwarsboomd door zoiets al een slechte monitor. Met dezelfde energie kan het wel goed.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”