Wanneer ik de foto DSC_2072, op mijn bureaublad plaats en dan op eigenschappen klik zie ik staan bij Flitsmodus: flits, flits verplicht, stroboscopisch licht.
Opmerking hierbij is dat wanneer je op dit veld gaat staan een pulldown menu krijgt met nog meer instellingen. Ik kan de waarde van deze eigenschap niet beoordelen.
Dit zie ik overigens niet staan in ViewNX.
Over stroboscopisch licht staat in de manual van de SB910 iets op pagina C18, D10.
Hierbij de link naar het handboek.http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... _Nl_02.pdf
Maar goed we concentreren ons nu op de flitser maar TS geeft aan dat het ook zonder flitser plaats vindt. Misschien hiervan ook nog eens 2 beelden plaatsen met exif.
Niet goed belichte opname D7100
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Niet goed belichte opname D7100
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Niet goed belichte opname D7100
Sorry, dat is een pertinente misvatting. Juist bij flits om een afgewogen geheel te krijgen absoluut aan te raden matrixmeting te gebruiken. Spotmeting in geen geval. En center weighted is eveneens verre van ideaal.Natalia schreef:Zo te zien heb je Matrixmetering gebruikt, ik heb altijd geleerd dat je met flitsen met een externe flitser spotmetering of centered weight metering moet gebruiken.
@Jan
Het bestand ingeladen in Capture NX2 zie ik binnen de EXIF-gegevens geen vermelding van stroboscopisch licht. Bij nader inzien inderdaad wel onder de normale eigenschappen als je het bestand opklikt. (Verkenner Windows 8, met Nikon codec geïnstalleerd).
Ik vraag me af of dit een correcte weergave is. Stroboscopisch flitsen kan alleen met handmatige instelling van het flitsvermogen. Dat lijkt dan in tegenspraak te zijn met andere EXIF-gegevens waarin iDDL als instelling wordt opgegeven.
Mocht echter inderdaad de stroboscoop functie ook nog eens zijn gebruikt, en dat tezamen met de verder zeer inefficiënte instellingen van gebruik van de groothoek diffusor plus de meest weidse hoek van de flits zoomkop (DX 8mm), met daarbij een normaal korte sluitertijd (1/125 sec.) is dit eigenlijk "vragen" om problemen met verkeerd belichte opnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers