Mijn allereerste foto geheel manueel geschoten
- 

oud0001

Re: Mijn allereerste foto geheel manueel geschoten
Grappig. De TS wil de lucht meer kracht bijzetten. Waarom dan geen circulair polarisatiefilter.
Dan wordt het contrast tussen wolken en lucht groter.

- weimaraner
 - Clublid

- Ervaringsniveau: ****
 - Foto's bewerken toestaan: Nee
 - Contacteer:

Polarisatiefilter kan zeker een optie zijn, afhankelijk van de positie van de zon t.o.v. de camera (kan ik uit dit plaatje niet echt opmaken).

- 

George Fennes
 - Clublid

- Ervaringsniveau: *
 - Foto's bewerken toestaan: Ja

Nog even wat betreft de A, P, S, of M stand.
Op zich is het natuurlijk niet verkeerd om in de M stand te fotograferen.
Je leert er wel het meeste mee, maar dan moet je wel goed nadenken wat je precies wil.
Wil je meer scherptediepte of juist niet, is het een snel bewegend object of stilstaand waarbij je sluitertijd een bepalende factor is.
Ook je ISO is goed om mee te spelen en zo in te stellen dat je binnen de waardes blijft enz.
En natuurlijk je histogrammen uitlezen.
Ja er komt meer bij kijken dan alleen het knopje indrukken.
Wil je redelijke plaatjes hebben en je hebt nog niet zoveel fotografische kennis dan is de groene stand wel oké.
Maar ga je eerst goed verdiepen in je sluitertijd, diafragma en iso en kijk wat je daar allemaal mee kan doen.
Gewoon een aantal proefopnames maken van eenzelfde object bijvoorbeeld van een lange laan met verschillende diafragma,s op hetzelfde punt dichtbij scherp gesteld.
Dan dezelfde foto's maken op een ander scherpstelpunt wat verder weg is en dan op oneindig en je zal zien dat je totaal andere foto's krijgt met een heel andere sfeer.
Zo leer je je camera en de mogelijkheden kennen.
Groetjes George

Op zich is het natuurlijk niet verkeerd om in de M stand te fotograferen.
Je leert er wel het meeste mee, maar dan moet je wel goed nadenken wat je precies wil.
Wil je meer scherptediepte of juist niet, is het een snel bewegend object of stilstaand waarbij je sluitertijd een bepalende factor is.
Ook je ISO is goed om mee te spelen en zo in te stellen dat je binnen de waardes blijft enz.
En natuurlijk je histogrammen uitlezen.
Ja er komt meer bij kijken dan alleen het knopje indrukken.
Wil je redelijke plaatjes hebben en je hebt nog niet zoveel fotografische kennis dan is de groene stand wel oké.
Maar ga je eerst goed verdiepen in je sluitertijd, diafragma en iso en kijk wat je daar allemaal mee kan doen.
Gewoon een aantal proefopnames maken van eenzelfde object bijvoorbeeld van een lange laan met verschillende diafragma,s op hetzelfde punt dichtbij scherp gesteld.
Dan dezelfde foto's maken op een ander scherpstelpunt wat verder weg is en dan op oneindig en je zal zien dat je totaal andere foto's krijgt met een heel andere sfeer.
Zo leer je je camera en de mogelijkheden kennen.
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken
						- erikcreugers
 - Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
 - Foto's bewerken toestaan: Ja
 - Contacteer:

Ik heb een CP filter in mijn rugzak zitten, en die zit dan ook negen van de tien keer op de lens geschroefd. Alleen deze keer niet, omdat ik eens wilde experimenten met het Cokin filter. Maar het filter even los gelaten... Het ging mij om de "automatische piloot" eens los te laten. Als je compositie bekijkt is het eigenlijk drie keer niks. Maar het ging mij om te oefenen, experimenteren en vervolgens tips, trucs en aanwijzingen van jullie te krijgen. Ik ben ontzettend blij met jullie tips, aanwijzingen en goede moed wensen.... (Maar daar is het forum ook voor bedoeld).Tuihanti schreef:Grappig. De TS wil de lucht meer kracht bijzetten. Waarom dan geen circulair polarisatiefilter.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
						Website: http://www.erikcreugers.nl
- Léon Obers
 - Forumlid

- Ervaringsniveau: *****

Maar je hebt helemaal geen polafilter nodig om blauwe luchten meer kracht bij te zetten.erikcreugers schreef:Ik heb een CP filter in mijn rugzak zitten, en die zit dan ook negen van de tien keer op de lens geschroefd.Tuihanti schreef:Grappig. De TS wil de lucht meer kracht bijzetten. Waarom dan geen circulair polarisatiefilter.
Kijk eens naar deze reactie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10#p351210" onclick="window.open(this.href);return false;
en de oplossing: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p351790" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
						- 

oud0001

Leuk voorbeeldje maar geen wolkje aan de lucht. Daar ging het de TS toch wel om. 

- Léon Obers
 - Forumlid

Maar al hadden die wolken er wel gezeten, staken die mooi af tegen de blauwe lucht. Namelijk alleen het blauw is donkerder gemaakt, geen andere kleuren en helderheden. (Standaardfunctie met stuurpunten in Nikon Capture NX2. Maar bijv. ook Photoshop kent standaardgereedschappen die hetzelfde doen).

- 

oud0001

Dat kan maar vergroot ook de tijd achter de PC.
Dat moet je ook maar net willen.

Ik wil niet de hele dag voor de monitor en pak mijn Nikon Pola wel.

Dat moet je ook maar net willen.
Ik wil niet de hele dag voor de monitor en pak mijn Nikon Pola wel.
- Léon Obers
 - Forumlid

Bij de PC werkt het in ieder geval altijd, ongeacht of de zon nu wel of niet onder een hoek van 90 graden staat. Bovendien geen last van een verloop van de helderheid bij gebruik van sterke groothoek. (Juist het nadeel van een pola-filter).
En zoals gesteld bij het andere draadje met die voorbeelden, het kan zelfs in batch verwerkt worden over meerdere opnamen.

En zoals gesteld bij het andere draadje met die voorbeelden, het kan zelfs in batch verwerkt worden over meerdere opnamen.