Weergave functie Hoge lichten
- MarcoD750
- Ontwerp & Ontwikkeling
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Weergave functie Hoge lichten
Ik zit net te kijken op mijn camera maar idd de TEKST " RGB " knippert altijd, maar op het scherm knippert er niets, als de foto goed is, dus niets overbelicht, maar de TEKST " RGB " knippert altijd.
met vriendelijke groet, Marco
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
- jan
- Bestuurslid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoh wacht even, Je bedoelt alleen de drie kleine lettertjes "RGB" (bij mij linksonder in het scherm) die in het gele vlakje knipperen? Ik was in de veronderstelling dat je de hoge lichten op je display bedoelde.
Inderdaad en sorry voor de verwarring maar die knippert bij mij ook altijd.

Inderdaad en sorry voor de verwarring maar die knippert bij mij ook altijd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- MauritsD
- Clublid
Op het RGB-histogram scherm kun je het uitzetten, maar dan zie je op dat scherm de hoge lichten ook niet meer.
Op het Hoge lichten scherm knippert het wel altijd, maar daar wil je ook altijd hoge lichten
Ik vind het logisch werken en goed bedacht door Nikon.
Op het Hoge lichten scherm knippert het wel altijd, maar daar wil je ook altijd hoge lichten
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Op het Hoge lichten scherm wil je inderdaad Hoge lichten.MauritsD schreef:Op het RGB-histogram scherm kun je het uitzetten, maar dan zie je op dat scherm de hoge lichten ook niet meer.
Maar waarom is het logisch dat de letters "RGB" (irritant) knipperen?
Als er overbelichte delen zijn, zie je dit in weergegeven foto.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Misschien om aan te geven dat je in het scherm kijkt voor hoge lichten, ook als er geen hoge lichten in de afbeelding zijn. Want als er geen hoge lichten zouden zijn, zou het minder opvallen dat je wel op het "hoge lichten" scherm zit te kijkenA3ER schreef:Op het Hoge lichten scherm wil je inderdaad Hoge lichten.MauritsD schreef:Op het RGB-histogram scherm kun je het uitzetten, maar dan zie je op dat scherm de hoge lichten ook niet meer.
Maar waarom is het logisch dat de letters "RGB" (irritant) knipperen?
Als er overbelichte delen zijn, zie je dit in weergegeven foto.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- MauritsD
- Clublid
Het knipperen geeft aan dat je "hoge lichten" aan heb staan en of dat aan staat voor RGB, R, G of B
Als het niet knippert staat Hoge Lichten uit.
Dat is toch juist goed doordacht?
Ik zou het 'slechter' vinden als het niet zou knipperen.en ik nergens aan kan zien of het aan staat of niet
Als het niet knippert staat Hoge Lichten uit.
Dat is toch juist goed doordacht?
Ik zou het 'slechter' vinden als het niet zou knipperen.en ik nergens aan kan zien of het aan staat of niet
- MauritsD
- Clublid
Ik heb het ook nog even in de handleding van de D600 zitten nalezen (blz.180) en het werkt exact hetzelfde op beide camera's
en heel logisch
en heel logisch
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Inderdaad. Je moet weten of de functie ingeschakeld is, omdat er omstandigheden zijn dat er in het scherm zelf niets knippert, ondanks dat de functie aan staat. Je weet dan dat er geen overbelichting plaats heeft gehad (er clipt niets).
Met de functie uitgeschakeld, kun je "denken" dat je goed hebt belicht, omdat je niets ziet knipperen in het scherm zelf.
In dat laatste geval zie je namelijk geen waarschuwing of er iets clipt. In werkelijkheid kan het echter wel het geval zijn bij een verkeerde belichting.
Dus alles gewoon logisch op elkaar afgestemd hoe de functies werken.
- Een weergave om aan te tonen dat de functie is ingeschakeld.
- Wel- of niet knipperende weergave in het scherm zelf om wel- of niet clipping aan te tonen.
Met de functie uitgeschakeld, kun je "denken" dat je goed hebt belicht, omdat je niets ziet knipperen in het scherm zelf.
In dat laatste geval zie je namelijk geen waarschuwing of er iets clipt. In werkelijkheid kan het echter wel het geval zijn bij een verkeerde belichting.
Dus alles gewoon logisch op elkaar afgestemd hoe de functies werken.
- Een weergave om aan te tonen dat de functie is ingeschakeld.
- Wel- of niet knipperende weergave in het scherm zelf om wel- of niet clipping aan te tonen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr jun 28 2013 4:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Je ziet toch aan de naam van het scherm "RGB Hoge lichten" dat je in Hoge lichten zit.
Maar goed, ik weet nu dat dit standaard knippert en dat het niet met mijn instellingen te maken heeft.
Allemaal bedankt.
Maar goed, ik weet nu dat dit standaard knippert en dat het niet met mijn instellingen te maken heeft.
Allemaal bedankt.
- Léon Obers
- Forumlid
Je mag dan wel in dat scherm zitten, als de functie is uitgeschakeld zie je niks knipperen bij overbelichting, want ook bij uitgeschakelde functie kun je naar dat scherm toe.A3ER schreef:Je ziet toch aan de naam van het scherm "RGB Hoge lichten" dat je in Hoge lichten zit.
Je moet dus weten of de functie is in- of uitgeschakeld. Niet meer- en niet minder.
De functie kun je toch niet uitschakelen.Léon Obers schreef:Inderdaad. Je moet weten of de functie ingeschakeld is, omdat er omstandigheden zijn dat er in het scherm zelf niets knippert, ondanks dat de functie aan staat. Je weet dan dat er geen overbelichting plaats heeft (er clipt niets).
Met de functie uitgeschakeld, kun je "denken" dat je goed hebt belicht, omdat je niets ziet knipperen in het scherm.
Dus alles gewoon logisch IMO.
Je laat het weergavescherm hoge lichten zien of je laat het niet zien.
Als je een scherm Hoge lichten ziet, dan weet je dat toch.
En waarom kiest Nikon er dan niet voor om dit weergavescherm als standaard weer te geven.
Gaat bij het GPS scherm de tekst "GPS" ook knipperen om aan te geven dat je naar dat scherm zit te kijken of dat deze weergave aanstaat?
Bij mijn "oude" D90 knipperde er niets, maar wist echt wel dat ik naar het scherm Hoge lichten zat te kijken.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Je kunt de weergave "hoge lichten" wel uitzetten in het histogram scherm. Door de keuze RGB-R-G-B-UIT.
Door cursorknop links/rechts icm de ISO(-) knop. Dan hou je wel het "hoge lichten" scherm.
Tevens een knipperend symbool van welke kleur je de hoge lichten wil tonen.
In het "hoge lichten" scherm kun je kiezen tussen RGB-R-G-B. Dan knippert de letter(combinatie) van je keuze. Het is op zich wel makkelijk dan het geknipper dan aangeeft welke keuze je hebt ingesteld.
Door cursorknop links/rechts icm de ISO(-) knop. Dan hou je wel het "hoge lichten" scherm.
Tevens een knipperend symbool van welke kleur je de hoge lichten wil tonen.
In het "hoge lichten" scherm kun je kiezen tussen RGB-R-G-B. Dan knippert de letter(combinatie) van je keuze. Het is op zich wel makkelijk dan het geknipper dan aangeeft welke keuze je hebt ingesteld.
Laatst gewijzigd door Giso op vr jun 28 2013 4:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- MauritsD
- Clublid
@A3ER: Ik ben even de weg kwijt of je het nu hebt over het "RGB Histogram" scherm of het "Hoge Lichten" scherm ?
Bij de eerste kun je eventueel hoge lichten AAN zetten, bij de tweede staat het NATUURLIJK aan
Bij de eerste kun je eventueel hoge lichten AAN zetten, bij de tweede staat het NATUURLIJK aan
Maurtis, ik heb het over het scherm Hoge lichten (er staat RGB Hoge lich.) en die staat inderdaad NATUURLIJK aan (en hoeft dus m.i. eigenlijk niet te knipperen).MauritsD schreef:@A3ER: Ik ben even de weg kwijt of je het nu hebt over het "RGB Histogram" scherm of het "Hoge Lichten" scherm ?
Precies zoals je zegt bij RGB Histogram heb je de mogelijk om hem uit te zetten en daar vind ik het WEL logisch dat ie (als extraatje) knippert als de functie aanstaat.
Ook daar zie je het gewoon als de tekst Hoge lich. helder oplicht.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik heb nog even op mijn D700 gekeken. (Dus bij jou camera kan het mogelijk net iets anders eruit zien).
Toch nog iets afwijkend met wat ik eerder schreef.
In hetzelfde scherm "hoge lichten" heb ik rechts onderaan met icoontjes weergegeven waar de knipperende hoge lichten eventueel betrekking op hebben. Die kun je namelijk per RGB kanaal bekijken door op een "blokjesknop" te drukken en tegelijkertijd de multi richting knop.
Wat eerst als "RGB" tekst knippert, knippert erna of R, of G of B. Dus dan heeft knipperen betrekking op een van de gekozen kanalen.
Standaard heeft een eventueel knipperen van delen van het scherm betrekking op alle kanalen, dus knippert het RGB symbooltje ervoor.
Toch nog iets afwijkend met wat ik eerder schreef.
In hetzelfde scherm "hoge lichten" heb ik rechts onderaan met icoontjes weergegeven waar de knipperende hoge lichten eventueel betrekking op hebben. Die kun je namelijk per RGB kanaal bekijken door op een "blokjesknop" te drukken en tegelijkertijd de multi richting knop.
Wat eerst als "RGB" tekst knippert, knippert erna of R, of G of B. Dus dan heeft knipperen betrekking op een van de gekozen kanalen.
Standaard heeft een eventueel knipperen van delen van het scherm betrekking op alle kanalen, dus knippert het RGB symbooltje ervoor.