Nikon 18-200 Oplossing voor uitzakken / lens creep

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo sep 23 2007 10:34 am

Misschien heb ik een exemplaat dat niet uitzakt, ik herken het probleem tenmiste niet, gelukkig maar :D

Wel zoom ik altijd terug tot 18 mm. Misschien zit daar nou juist de kneep?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

tommie36

Bericht door tommie36 » ma sep 24 2007 4:23 pm

Ik heb de lens incl. ring twee en een halve week succesvol in indonesie gebruikt. Ging perfect. Wel wordt de weerstand op termijn minder, maar van spontaan uitzakken is nooit sprake geweest. Verminderde weerstand kan eventueel komen doordat de lens wat 'vetter' wordt door gebruik.

Johan: hier een foto van mijn dop:

Afbeelding

volgensmij is dit echt 75 mm dop. De ring zelf zit overigens in de dop, de zijde die niet op de foto staat.

Ruud46
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikon 18-200 Oplossing voor uitzakken / lens creep

Bericht door Ruud46 » ma sep 24 2007 4:30 pm

Hallo,

ik heb de ring van de grijze pvc buis geprobeerd maar dat geeft geen oplossing. Zit net iets te los om de lens. We zoeken verder...

groet
ruud

hobby

Bericht door hobby » zo okt 07 2007 2:24 pm

Ik zit hier ook met hetzelfde probleem en vind dit heel storend.
Ik begrijp ook niet dat Nikon een lens van deze prijsklasse uitbrengt met dit toch wel erg vervelend probleem...en dat ze er zelf geen oplossing voor zoeken. Ze vinden het blijkbaar heel normaal dat zo een lens gewoon kan uitzakken.
Ik las ook op het forum dprView dat er een oplossing bestaat door stroken scotch tape van 3 cm op het smalste lensdeel te plakken...ik ben echter bang dat die die tape los komt en dan tussen de lensdelen zitten blijft met de nodige gevolgen..iemand die ervaring heeft met die metode ????

groetjes hobby

yoyo

Bericht door yoyo » zo okt 07 2007 2:33 pm

hobby schreef:Ik zit hier ook met hetzelfde probleem en vind dit heel storend.
Ik begrijp ook niet dat Nikon een lens van deze prijsklasse uitbrengt met dit toch wel erg vervelend probleem...en dat ze er zelf geen oplossing voor zoeken. Ze vinden het blijkbaar heel normaal dat zo een lens gewoon kan uitzakken.
Ik las ook op het forum dprView dat er een oplossing bestaat door stroken scotch tape van 3 cm op het smalste lensdeel te plakken...ik ben echter bang dat die die tape los komt en dan tussen de lensdelen zitten blijft met de nodige gevolgen..iemand die ervaring heeft met die metode ????

groetjes hobby

Zou ik idd niet doen.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » zo okt 07 2007 7:12 pm

ALE schreef:Hoi,

Heeft iemand hier nu al wat praktijk ervaring mee. Helpt zo'n ring en is de afmeting zoals vermeld nu wel of niet goed.
Thanks,

ALE
Ik zou gewoon het eerste bericht echt goed lezen. :twisted:

2beme

Bericht door 2beme » zo okt 21 2007 12:24 pm

Hoi, ben zelf ook in het bezit van de 18-200 VR. Ik wist van dit probleem voor ik de lens aanschafte. Mijn lens heeft hier echter amper last van, misschien nieuwigheid??? Het is vervelend als je de camera volledig omhoog ofwel omlaag houd waarbij de lens inderdaad enige 'creep' vertoond. Verder houd ik de lens altijd vast als deze aan mijn lichte D40 gekoppeld zit.
Gordon Laing laat dit zien aan de hand van een filmpje op de volgende site: http://www.cameralabs.com/reviews/Nikko ... age7.shtml

hobby

Bericht door hobby » do okt 25 2007 12:07 pm

Ik heb er ondertussen een afsluitring in rubber opgezet samen met een zwarte elastiek en nu is het uitschuiven al veel minder. Ik kan toch al enkele kilometers lopen met de camera op mijn shouder zonder dat de lens begint uit te zakken. Ik ga nu nog kijken voor een iets straffere afsluitring. Deze wat er nu opzit komt van de gamma en is een vervangafsluitring voor cyfons van lavabo's. Hij is een stuk platter dan zo een O ring en valt dus ook minder op.

Groetjes hobby

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » zo jan 06 2008 4:19 pm

1 van de redenen voor mij om deze lens buiten te smijten.....
Zal wel aan mij liggen maar rubbere ringen en stiekjes om de lens bij elkaar houden ?????

Nikon lost dit maar op zou ik zeggen. Stel je voor dat je body aan elkaar moet blijven met plakband :D
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

ergeren? kom nou!

Bericht door George Fennes » zo jan 06 2008 5:38 pm

Hoi Mike,
Daar zeg je wat naar buiten smijten :twisted: je hebt hem niet eens, dus dat zal niet lukken :lol:
Maar daar ging het de TS niet om.
De TS had een oplossing voor het uitschuifprobleem voor degene die ook dit objectief hebben en zich er aan ergeren.
Ik erger mij er niet aan :P

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Helifreack

Bericht door Helifreack » zo jan 06 2008 6:06 pm

ik zeg zet je lens op 18mm als je gaat lopen en je hebt nergens last van. op 18mm lockt de lens zichzelf.

hobby

Bericht door hobby » zo jan 06 2008 7:15 pm

Helifreack schreef:ik zeg zet je lens op 18mm als je gaat lopen en je hebt nergens last van. op 18mm lockt de lens zichzelf.
Dan heb jij veel geluk met die lens. Die van mij zakt uit op alle standen gewoon al door te wandelen met het toestel gedragen aan de riem ofwel met de riem rond mijn nek.

En Nikon doet er niets aan. Zij vinden het heel normaal dat deze lens creep vertoont. Jammer maar het is zo. ik ben daar ook niet zo gelukkig mee.

Hobby

mikemix

Bericht door mikemix » zo jan 06 2008 9:12 pm

Ik sprak vandaag een (beroeps)fotograaf die letterlijk de 18-200 stuk had gefotografeerd, hij liet mij de lens nog zien.
Alles liet los of hing er bij.

Toch op reis beviel hij mij wel.
Van dat de lens soepeler wordt had ik ook last van, ondanks het op 18mm stand vervoeren.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma jan 07 2008 1:20 am

Zo zie je maar weer Mike alles wat die pro's gebruiken is een 18-200 , maar ik vind het zelf ook een perfecte vakantie lens.
Al is enige voorzichtigheid wel geboden waarschijnlijk.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » ma jan 07 2008 11:32 am

Ik zeg niet dat de 18-200 geen leuke lens is.... in tegendeel.
Voor de dagelijkse dingen een prachtlens.

Maar heb hem zelf ook gehad. Alleen het kruipen van die lens was erg hinderlijk.

Mocht de 17-55 van iemand lenen en heb daarna gelijk de 18-200 verkocht.
En dan zie en voel je pas wat de 18-200 niet heeft en wat een toplens wel heeft.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”