Lichtsterkte af-s 24mm f/1.4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
krizz
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lichtsterkte af-s 24mm f/1.4

Bericht door krizz » do jul 18 2013 6:59 pm

Hallo,

Eigenlijk wel een beetje offtopic. Zelf heb ik getwijfeld tussen de 24-70 f/2,8, 16-35 f/4VR en de 24 f/1,4. Het is de laatste geworden, waarom omdat het een verschrikkelijke scherpe lens en hele creatieve mogelijkheden heeft. Ik gebruik hem dan ook vooral als walk around lens en echt ik mis de zoom bijna nooit.
eigenlijk behoorlijk offtopic, maar ik wou het gewoon graag gezegd hebben :wink2:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jul 18 2013 7:29 pm

Uitstekende keuze.
Als je dit objectief eenmaal hebt wil je niets anders meer.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » do jul 18 2013 8:43 pm

Hero schreef: Waarom zou je iemand met een camera met een toch al gereduceerde beeldhoek weergave een lens aanraden met een nog kleinere beeldhoek en een beperkter maximaal diafragma?
Omdat de 24mm (en 35mm). 1.4 objectieven geoptimaliseerd zijn voor FX sensoren. Als je de helft van het beeld eraf cropt dan betaal je dus een hele berg geld voor een hoop glas waarvan je de helft toch niet gebruikt. Dat lijkt me een beetje zonde. Dan kun je beter een dx objectief aanschaffen voor een fractie van de prijs met vrijwel gelijke lengte en diafragma.
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 18 2013 11:17 pm

djunclesam schreef:Dan kun je beter een dx objectief aanschaffen voor een fractie van de prijs met vrijwel gelijke lengte en diafragma.
Met binnen dat DX gebied bovendien dezelfde beeldkwaliteit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Peet
Forumlid
Forumlid

Bericht door Peet » di jul 23 2013 12:09 am

Maar als je een 24mm cropt kom je dan niet op 35 mm uit enz enz enz

Gr Peet
D-camera, met glas op diversen F. 's

Iedereen heeft een horloge,ik heb de tijd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 24 2013 12:48 pm

Nee, een 24mm blijft een 24mm, altijd.
Alleen de beeldhoek is anders bij een DX camera dan bij FX.

Peet
Forumlid
Forumlid

Bericht door Peet » wo jul 24 2013 10:42 pm

djunclesam schreef:
Hero schreef: Waarom zou je iemand met een camera met een toch al gereduceerde beeldhoek weergave een lens aanraden met een nog kleinere beeldhoek en een beperkter maximaal diafragma?
Omdat de 24mm (en 35mm). 1.4 objectieven geoptimaliseerd zijn voor FX sensoren. Als je de helft van het beeld eraf cropt dan betaal je dus een hele berg geld voor een hoop glas waarvan je de helft toch niet gebruikt. Dat lijkt me een beetje zonde. Dan kun je beter een dx objectief aanschaffen voor een fractie van de prijs met vrijwel gelijke lengte en diafragma.

Als je de helft van een 24mm eraf cropt krijg je toch een andere hoek of begrijp ik het verkeerd
D-camera, met glas op diversen F. 's

Iedereen heeft een horloge,ik heb de tijd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 24 2013 11:41 pm

Maar de brandpunt verandert daar niet mee zoals in de vorige reactie reeds aangegeven.

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » wo jul 24 2013 11:44 pm

djunclesam schreef: Omdat de 24mm (en 35mm). 1.4 objectieven geoptimaliseerd zijn voor FX sensoren. Als je de helft van het beeld eraf cropt dan betaal je dus een hele berg geld voor een hoop glas waarvan je de helft toch niet gebruikt. Dat lijkt me een beetje zonde. Dan kun je beter een dx objectief aanschaffen voor een fractie van de prijs met vrijwel gelijke lengte en diafragma.
Oneens. Je moet zo'n objectief zien als aanschaf voor meerdere jaren. Wanneer je bij aanschaf van een FX-camera al je DX-spul moet opruimen en alsnog die (ook op DX betere!) andere objectieven gaat kopen, kost je dat meer tijd en (waarschijnlijk) ook stukken meer geld. Ik zeg: Koop meteen het beste, wanneer je weet dat je het lang zult gebruiken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 24 2013 11:49 pm

Daarbij ga jij uit dat iemand vroeg of laat wel FX zal gaan aanschaffen, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.
DX is compacter, minder gewicht. Met het nog steeds verbeteren van de kwaliteit, voor veel mensen geen enkele reden DX te verlaten.
Eigenlijk wordt DX steeds interessanter, in plaats van minder interessant, met mooie betaalbare lichtsterke objectieven van bijv. Sigma en Samyang.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jul 24 2013 11:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jul 24 2013 11:51 pm

"Omdat de 24mm (en 35mm). 1.4 objectieven geoptimaliseerd zijn voor FX sensoren."

Sterker nog: het ZIJN FX-objectieven...

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jul 25 2013 12:29 am

emdeklerk schreef:"Omdat de 24mm (en 35mm). 1.4 objectieven geoptimaliseerd zijn voor FX sensoren."
Sterker nog: het ZIJN FX-objectieven...
Op het gevaar af om voor muggenzifter te worden uitgemaakt, zou ik daar tegenin willen brengen dat Nikon twee categorieën SLR-objectieven maakt, waarvan er maar één met de code "DX". De andere heeft niet zo'n code, omdat ze die gewoon niet nodig hebben.

De reden is dat de objectieven zonder die code zowel op FX als DX camera's goed bruikbaar zijn. Bij "DX" objectieven op FX camera's is dat in veel mindere mate het geval en daartoe dient de DX-code: als waarschuwingssignaaltje. Dat laat natuurlijk onverlet dat niet-DX objectieven vanwege het meerdere glas veelal duurder zijn en dan op een DX camera een beetje "overkill" vormen.

Nogmaals kort samengevat: er zijn feitelijk geen "FX-objectieven".
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » do jul 25 2013 1:11 am

Léon Obers schreef:Daarbij ga jij uit dat iemand vroeg of laat wel FX zal gaan aanschaffen, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.
DX is compacter, minder gewicht. Met het nog steeds verbeteren van de kwaliteit, voor veel mensen geen enkele reden DX te verlaten.
Eigenlijk wordt DX steeds interessanter, in plaats van minder interessant, met mooie betaalbare lichtsterke objectieven van bijv. Sigma en Samyang.
Ik ga ervanuit dat het een van de mogelijkheden is. En met de steeds goedkoper wordende FX-camera's, vind ik dat niet eens zo gek gedacht van mijzelf.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 25 2013 1:25 am

Maar "een van de mogelijkheden" hoeft dat niet voor een ander te zijn. Dus een strekking van "oneens" op een reactie van djunclesam is dan wat overtrokken. Dat een FX goedkoper als camera zou kunnen worden, geldt dat evenzeer ook voor DX. Dus er blijft verschil zitten, eveneens in de aanschafwaarde voor objectieven. Onverlet blijft ook het verschil in omvang en gewicht.

Hero
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Hero » do jul 25 2013 11:25 pm

Even muggenziften, je gooit niet de helft maar slechts een derde van het beeld weg. En dan ook nog eens de kwalitatief minste 33% van de lens.
Zo hebben non=DX objectieven hun voordelen op een DX camera. Denk bijvoorbeeld aan vignetting, vervorming en hoekscherpte.
Verder zijn deze objectieven qua bouw vaak wat robuuster en/of zitten er handige extra opties op als "manual focus override" die je in veel mindere mate in DX objectieven tegenkomt

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”