D3 (en D300) ervaringen
Een analoge fotograaf "denkt" (meestal) veel beter na dan een digitale. Kwa fotografie zal het "moeten leren" dan ook vast wel meevallen, iedereen met een nieuwe camera heeft wel een paar dagen nodig om vertrouwt te raken met het toestel.a90 schreef: Verder denk ik dat je nog wel wat 'leertijd' nodig zult hebben oa. met pc ondersteuning met deugdelijk beeldscherm, ook niet iets om mee op vakantie te nemen. Ondanks de kennis van fotografie ben je met de DLSR veel bezig met het apparaat. Als je in juni op vakantie gaat zou ik in februari toch echt al gaan beginnen. Dan heb je een maand of 4 ter verkenning.
Hou rekening met wel wat maandjes studiewerk, hij heeft nl. geen "groene stand".
Ik denk dat Gerrit niet eens zoveel hoeft te leren maar wel dat er een wereld van mogelijkheden voor m open gaat. Tsja, en om al die mogelijkheden te verkennen....
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik verwacht ook niet zozeer dat GDP zal moeten leren fotograferen, dat kan hij natuurlijk allang en kan putten uit vele jaren ervaring. Maar het goed gebruiken van het toestel met alle instellingen is geen sinecure.

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Voor het onder de knie krijgen van alle mogelijke instellingen van een digitale camera ben ik niet zo bang. Van de Fujifilm FinePix S9600 had ik het ook zo door. Dat deze camera weer vrijsnel de deur uitging had te maken met zijn omslachtige manier van instellen. En hier kan je al een boek over schrijven.a90 schreef:Ik verwacht ook niet zozeer dat GDP zal moeten leren fotograferen, dat kan hij natuurlijk allang en kan putten uit vele jaren ervaring. Maar het goed gebruiken van het toestel met alle instellingen is geen sinecure.
Ook voor de D3 zal het mij niet veel moeite kosten deze onder de knie te krijgen. Ik ben nl. altijd in de elektronica werkzaam geweest.
Mijn zorgen liggen meer bij de nabewerking. Dat gaat tijd kosten om hier ervaring mee op te doen, en daar is geduld voor nodig. En ik behoor helaas tot die typen die direct resultaat willen zien. Ik zal er toch aan moeten wennen dat de eerste foto’s die je nabewerkt onmiddellijk dat gebrek aan ervaring bloot legt. En voor je het weet ben je helemaal ‘verdwaalt’ in je fotobewerkingsprogramma en ga je maar weer van armoe terug naar het origineel. Hier was ik bang dat dit voor mij het breekpunt zou zijn met de digitale fotografie.
De Fuji camera heeft me gelukkig wel duidelijk gemaakt dat de digitale fotografie zeer interessante mogelijkheden heeft, en dat het gewoon een kwestie is van doorbijten.
Gerrit
De D200 willen ze wel inkopen maar voor zo'n € 600,=a90 schreef:Hou je de D200 erbij of wilden ze die inruilen ?

Nee, ik ga de D200 met grip en 3 batterijen gewoon particulier verkopen, eventueel in combinatie met de Tokina 12-24. Ik hoef niet de hoofdprijs te vangen maar voor € 600,= maak ik er liever een asbak van

Nabewerking moet je zien als een luxe bonus. Als je je foto's net zo maakt als met je analoge spul zijn ze net zo goed gelijk bruikbaar. Als je echter onder minder makkelijke of zelfs moeilijke omstandigheden hebt gefotografeert, heb je met digitaal de "luxe" er toch wat van te maken.
De gewone technische nabewerking is ook ontzettend makkelijk als je eenmaal weet wat aan te klikken, wees daar niet bang voor. Photoshop heeft ontzettend veel mogelijkheden maar slechts een klein deel is (speciaal) voor het nabwerken van foto's belangrijk. Ik heb het dan over het corrigeren van zaken als belichting, contrast, verscherpen of verzadigen.
De gewone technische nabewerking is ook ontzettend makkelijk als je eenmaal weet wat aan te klikken, wees daar niet bang voor. Photoshop heeft ontzettend veel mogelijkheden maar slechts een klein deel is (speciaal) voor het nabwerken van foto's belangrijk. Ik heb het dan over het corrigeren van zaken als belichting, contrast, verscherpen of verzadigen.
Thanks, dat word straks weer enorm smullen van deze camera, ik kan nual niet meer slapenBUG322 schreef:Kijk dat zijn de echte mannen geen woorden maar dadenIk heb vandaag bij Broer Konijn met de D3 gespeeld. En besteld.
Heerlijke cam.
gefeliciteerd met je nieuwe bestelling van een top camera.
groetjes

Met zo'n camera als de D3 zal nabewerken voor mij persoonlijk steeds minder belangrijk worden. Minimale ruis, goede D-lightningfunctie etc.GdP schreef:Voor het onder de knie krijgen van alle mogelijke instellingen van een digitale camera ben ik niet zo bang. Van de Fujifilm FinePix S9600 had ik het ook zo door. Dat deze camera weer vrijsnel de deur uitging had te maken met zijn omslachtige manier van instellen. En hier kan je al een boek over schrijven.a90 schreef:Ik verwacht ook niet zozeer dat GDP zal moeten leren fotograferen, dat kan hij natuurlijk allang en kan putten uit vele jaren ervaring. Maar het goed gebruiken van het toestel met alle instellingen is geen sinecure.
Ook voor de D3 zal het mij niet veel moeite kosten deze onder de knie te krijgen. Ik ben nl. altijd in de elektronica werkzaam geweest.
Mijn zorgen liggen meer bij de nabewerking. Dat gaat tijd kosten om hier ervaring mee op te doen, en daar is geduld voor nodig. En ik behoor helaas tot die typen die direct resultaat willen zien. Ik zal er toch aan moeten wennen dat de eerste foto’s die je nabewerkt onmiddellijk dat gebrek aan ervaring bloot legt. En voor je het weet ben je helemaal ‘verdwaalt’ in je fotobewerkingsprogramma en ga je maar weer van armoe terug naar het origineel. Hier was ik bang dat dit voor mij het breekpunt zou zijn met de digitale fotografie.
De Fuji camera heeft me gelukkig wel duidelijk gemaakt dat de digitale fotografie zeer interessante mogelijkheden heeft, en dat het gewoon een kwestie is van doorbijten.
Gerrit
Nog even een paar foto's van mij bij Broer Konijn met de D3 en de AF-S 200-400 VR

wat ziet dat er toch leuk uit, de D3 in het echt.
wil m ook wel een keer in me handen hebben, alleen het personeel staat altijd zo raar te kijken als ik zoiets vraag..
welke lens is dat die erop zit ?
Ik denk dat ik ook maar een keer goed ga sparen, en dan koop ik een D3.
zal het verschil groot zijn in verhouding met de D50 ?
hij ziet er wel om het zo even te omschrijven, stoerder uit dan de D2.
Groetjes, Dennis
wil m ook wel een keer in me handen hebben, alleen het personeel staat altijd zo raar te kijken als ik zoiets vraag..
Groetjes, Dennis
Het objectief is de Nikon AF-S 200-400 VR f4.0 (beest van een lens).Dennisdeboer schreef:wat ziet dat er toch leuk uit, de D3 in het echt.
Groetjes, Dennis
Ja, het verschil met een D50 is enorm, echt grotere en zwaardere body.
De man van Nikon Professional Service ging wel even mee om op veilig afstand te blijven.Skippy schreef:Ok, even opnieuw. Je staat buiten met een D3 en 200-400. Dan spring je toch in je auto en rijd je heel hard wegVledder schreef:Nog even een paar foto's van mij bij Broer Konijn met de D3 en de AF-S 200-400 VR

- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Paul,
Wat is nu de belangrijkste reden geweest om de D3 te bestellen ? Ik twijfel namelijk nogal omdat ik niet voldoende redenen kan bedenken.
Wat is nu de belangrijkste reden geweest om de D3 te bestellen ? Ik twijfel namelijk nogal omdat ik niet voldoende redenen kan bedenken.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul