off topic
de term RTFM wordt over het algemeen niet netjes beschouwd.
Maar om een draadje daarvoor op slot te gooien gaat wel erg ver
Er is alles mis met het altijd maar weer uitsluitend verwijzen naar de handleiding, zonder zelfs maar de pagina te noemen laat staan op de inhoud in te gaan.emdeklerk schreef:Weinig mis met het antwoord van Gijs Sandberg.
...
Ben ik weer te cru? Zijn de Rijswijkers weer te cru?
Ontbrekende handleiding? Even naar nikon.nl en in de supportsectie kun je alle handleidingen downloaden in PDF.J.Hoes schreef:Ik kan uit de openingspost niet duidelijk afleiden dat de TS een nieuwe lens heeft gekocht, met handleiding en al.
Gijs had het zeker subtieler kunnen brengen, maar ik vind zijn opmerking niet ongepast. Het lijkt wel of iedereen die tegenwoordig iets aanschaft, niet eens meer de moeite neemt om een manual door te nemen en/of zich niet ook maar een klein beetje in de materie verdiept. Om dan vervolgens bij de meest simpele c.q. elementaire vragen een post op een forum te dumpen, in de hoop dat een ander het wel "even" voor je oplost.plincky schreef:Kijk maar uit anders verwijder ik al mijn berichten hoor..... :mrgreen:
En ReadTheFuckingManual vind ik niet echt gepast.
Als iedereen dat doet hebben we hier geen forum meer. alls is namelijk al eens opgeschreven. en wie het idee heeft dat we hier nieuwe niet bekende dingen ontdekken is niet echt realistisch.
emdeklerk schreef:Weinig mis met het antwoord van Gijs Sandberg.
Bij iedere Nikkor zit een handleiding met een scherptedieptetabel. Het mooie van digitaal werken is, als ik het allemaal goed volg, dat je onmiddellijk kunt zien wat het resultaat is. Dus het testje met een aantal diafragma's is in vijf minuten gemaakt; statiefje, mooi onderwerp uitzoeken en fotograferen...
En dan nog: als je een 1,8- of 1,4/50mm koopt en je dan moet afvragen bij welk diafragma "alles scherp is" (als ware het een 15mm...) heb je je, naar mijn bescheiden mening, onvoldoende verdiept in de materie. Als je een objectief zoekt waarbij bij een bepaald diafragma "alles scherp is" zou ik persoonlijk niet uitkomen op een 50mm, dan zou ik eerder denken aan iets groothoekiger. Even daargelaten of het ding op een DX- of een FX-camera zit, want dat vermeldt het verhaal niet, dus het zou best kunnen dat er sprake is van de beeldhoek van een 75mm...
En laten we eerlijk zijn: alleen op dit forum al wemelt het van informatie over de kenmerken van lichtsterke standaardobjectieven.
Ben ik weer te cru? Zijn de Rijswijkers weer te cru?