50mm AF-S nikon

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: 50mm AF-S nikon

Bericht door Peter » zo aug 18 2013 11:07 am

CaptainHook, zit niet zo te stoken :D

off topic
de term RTFM wordt over het algemeen niet netjes beschouwd.
Maar om een draadje daarvoor op slot te gooien gaat wel erg ver

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » zo aug 18 2013 11:15 am

JanTom,

Je hebt gelijk! Ik heb het even aangepast.

Cor
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo aug 18 2013 11:18 am

emdeklerk schreef:Weinig mis met het antwoord van Gijs Sandberg.
...
Ben ik weer te cru? Zijn de Rijswijkers weer te cru?
Er is alles mis met het altijd maar weer uitsluitend verwijzen naar de handleiding, zonder zelfs maar de pagina te noemen laat staan op de inhoud in te gaan.
Als iemand je op straat de weg vraagt zeg je toch ook niet dat hij/zij maar de kaart moet raadplegen?
Kwestie van behulpzaamheid.
Ja, je bent dus in dit geval te cru.
Het lijkt mij niet dat dat voor Rijswijkers in het algemeen geldt.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo aug 18 2013 11:25 am

Hier enkele voorbeelden gemaakt met verschillende lenzen heb zelf de 50 mm 1.8 D vind het een fijne lens. Deze 50mm afs daar ga je veel plezier aan
hebben.
Zie exif gegevens.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » zo aug 18 2013 12:06 pm

J.Hoes schreef:Ik kan uit de openingspost niet duidelijk afleiden dat de TS een nieuwe lens heeft gekocht, met handleiding en al.
Ontbrekende handleiding? Even naar nikon.nl en in de supportsectie kun je alle handleidingen downloaden in PDF.
plincky schreef:Kijk maar uit anders verwijder ik al mijn berichten hoor..... :mrgreen:

En ReadTheFuckingManual vind ik niet echt gepast.
Als iedereen dat doet hebben we hier geen forum meer. alls is namelijk al eens opgeschreven. en wie het idee heeft dat we hier nieuwe niet bekende dingen ontdekken is niet echt realistisch.
Gijs had het zeker subtieler kunnen brengen, maar ik vind zijn opmerking niet ongepast. Het lijkt wel of iedereen die tegenwoordig iets aanschaft, niet eens meer de moeite neemt om een manual door te nemen en/of zich niet ook maar een klein beetje in de materie verdiept. Om dan vervolgens bij de meest simpele c.q. elementaire vragen een post op een forum te dumpen, in de hoop dat een ander het wel "even" voor je oplost.

Zeker in dit specifieke geval is de verwijzing naar de manual niet onterecht. Als je je een béétje in fotografie verdiept, weet je dat voor elk objectief - gegeven de brandpuntsafstand - er per diafragmawaarde een andere scherptediepte geldt. Dan is één blik in de manual van het objectief voldoende om de vraag te beantwoorden.

Zou die manual ontbreken en ook niet meer te achterhalen zijn, dan zijn er tegenwoordig zoveel tools en apps in omloop met lensdatabases en berekeningen van DOF en hyperfocale afstand, dat je er binnen 5 minuten alsnog uit bent.
Groeten,
Edwin

flickr - website

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo aug 18 2013 12:45 pm

Ja dat snap ik Cyrus....

Maar als we dat echt gaan doen kunnen we echt 75 % van het forum wel schappen. 75 % van het gevraagde op het forum is wel terug te vinden binnen 10 sec op google of met gezond verstand zelfs al te snappen.
Als RTFM je beste antwoord is.... reageer dan lekker niet zou ik zeggen!

Hoe vaak zie je wel niet instel vragen van de camera op het forum...???
Of vragen... kan je dit erop aansluiten? wat voor kabeltje heb ik nodig? Hoe krijg ik de foto's op mijn tv? enz.
Natuurlijk kan je de handleidingen gaan lezen.... maar niet alle handleidingen zijn even eenvoudig of duidelijk, en soms is het voor mensen beter te begrijpen als iemand het in normale woorden uit legt ipv door een computer vertaalde handleiding uit het Chinees naar NL. oid.

Op het forum zitten mensen van beginner tot pro...

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » zo aug 18 2013 12:56 pm

@plincky: ik zou zelf de TS uitleg gegeven hebben en dat die info vervolgens ook in de manual staat, om 'm op weg te helpen. Dat bedoelde ik met "subtieler" brengen. Maar gelet op de vele eerdere reacties hier was dat ondertussen een overbodige post geworden. ;)

Beginners help ik uiteraard graag op weg. Maar je bent het ongetwijfeld met mij eens dat sommigen wel héél makkelijk zijn in het "delegeren" van wat uitzoekwerk.
Groeten,
Edwin

flickr - website

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo aug 18 2013 12:59 pm

Yep :)

Weer "on topic" dan maar.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo aug 18 2013 1:05 pm

Mijn idee is altijd kijk even in iemands berichten geschiedenis dan kom je al veel te weet.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo aug 18 2013 3:31 pm

emdeklerk schreef:Weinig mis met het antwoord van Gijs Sandberg.

Bij iedere Nikkor zit een handleiding met een scherptedieptetabel. Het mooie van digitaal werken is, als ik het allemaal goed volg, dat je onmiddellijk kunt zien wat het resultaat is. Dus het testje met een aantal diafragma's is in vijf minuten gemaakt; statiefje, mooi onderwerp uitzoeken en fotograferen...

En dan nog: als je een 1,8- of 1,4/50mm koopt en je dan moet afvragen bij welk diafragma "alles scherp is" (als ware het een 15mm...) heb je je, naar mijn bescheiden mening, onvoldoende verdiept in de materie. Als je een objectief zoekt waarbij bij een bepaald diafragma "alles scherp is" zou ik persoonlijk niet uitkomen op een 50mm, dan zou ik eerder denken aan iets groothoekiger. Even daargelaten of het ding op een DX- of een FX-camera zit, want dat vermeldt het verhaal niet, dus het zou best kunnen dat er sprake is van de beeldhoek van een 75mm...

En laten we eerlijk zijn: alleen op dit forum al wemelt het van informatie over de kenmerken van lichtsterke standaardobjectieven.

Ben ik weer te cru? Zijn de Rijswijkers weer te cru?

Je bent niet te cru.

Ik maak altijd foto's met diafragmareeksen alsik een nieuw objectief heb.
Zet de camera op statief, stel handmatig scherp en schieten maar met alle diafragma's. Ik deed dat al in het analoge tijdperk, maar zeker met digitaal kost het geen drol en je leert er veel van. Niet alleen qua scherptediepte, maar ook ivm vignettering, lensfouten etc. Je kunt het ook nog doen op verschillende afstanden, dan ben je helemaal goed bezig.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo aug 18 2013 4:07 pm

Ik wil alleen maar even opmerken dat ruwweg de helft van dit topic alweer "besteed" is aan meningen over verwijzing naar de gebruikshandleiding :roll:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » zo aug 18 2013 5:28 pm

L.S.
Heren toch (nou ja...)
Als zuinige Hollanders zouden jullie toch de gebruiksaanwijzingen moeten verslinden (of zorgvuldig van achteren naar voren doorlezen)
-Velen van Nikon besteden er hun tijd aan om ze te maken/vertalen
-Wees blij dat ze er zijn, voor vele andere fabrikanten is het een stuk minder.
-U hebt. ervoor betaald.
Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo aug 18 2013 5:38 pm

Dit forum is laagdrempelig en dat gaan we ook zo houden. Als beginnersvragen iemand niet aanstaan dan reageert men maar niet.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo aug 18 2013 5:41 pm

Vanaf nu dan ook graag ontopic, bedankt

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 18 2013 6:00 pm

Ik hoop dan maar dat de vraagsteller iets heeft aan de antwoorden die wel "on topic" waren!

Want, zoals ik al in mijn eigen antwoord vervatte: met een 50mm is het heel moeilijk "alles scherp" te krijgen. Immers, een lichtsterk standaardobjectief leent zich daar niet echt voor. Sterker nog, men schaft een lichtsterk standaardobjectief vaak aan om juist van een beperkte scherptediepte gebruik te kunnen maken.

Kan iedereen wel zuur gaan zitten doen en aanstoot nemen aan de toch vrij ingeburgerde term "rtfm", ik lees toch weinig laagdrempelig en houtsnijdend advies. Wel veel "smileys", waaraan ik nog wel eens aanstoot neem. Bij gebrek aan argumenten plaatst men immers maar zo'n kleutersymbooltje. Zal wel met de generatiekloof van doen hebben. De kloof met de generatie die alles gewoon deed zonder forum en internet, die met plezier even wachtte tot de opnamen ontwikkeld en afgedrukt of ingeraamd waren.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”