Fotoafdruk beoordelen in Tilburg

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Fotoafdruk beoordelen in Tilburg

Bericht door ATOR » wo okt 30 2013 10:55 pm

Vergeleken met mijn cheapo grijskaart was bij het ene lab het grijs wat teveel magenta en bij het andere lab wat teveel groen.
Met de testprint zag ik wel duidelijk dat één van de afdrukken niet goed was, die moet opnieuw.

De afdrukken van het tweede lab vallen erg tegen:
- er is contrast toegevoegd
- details in het donkerste zwart en het witste wit zijn verdwenen
- kleuren veranderen als de toon verandert. Een egaal blauwe lucht word paarsachtig in het donkere gedeelte en groenachtig in het lichte gedeelte. Huid verkleurt bij overgangen naar de highlights en de schaduw
- kleuren waren meer verzadigd
- diepte van de kleuren vond ik minder, de kleurenstrip op de testprint had erg veel clipping

Er is me duidelijk geworden dat wit op een afdruk geelachtig wordt, zo wit als het papier zelf wordt het niet. Dus prints zijn altijd warmer dan de foto op het scherm.

Bij mij in de buurt zit een fotolab waar ik, als ik weer wat laat afdrukken, eens langs ga. Ik heb met hen gebeld en ze lijken net zo kritisch op hun werk als ik. Ik heb geen behoefte om me te verdiepen in afdrukken dus een goede persoonlijke relatie met een vakman die daar alles van weet lijkt me erg waardevol.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 31 2013 9:59 am

Die aanpassingen zijn typisch automatische correcties die vaak bij een lab "ongevraagd" worden uitgevoerd vanuit het aangeleverde bestand. Daarbij wordt kleurmanagement volledig overboord gegooid. Tja, dan blijf je zwemmen in de kleurafwijkingen, en is het telkens een verassing wat je zult aantreffen. Kun je die niet (laten) uitschakelen?
Bij het print-shopje hier in de stad, bij de terminals waar ik de foto's invoer heb je een menu om het uit te schakelen. Pas dan krijg ik de afdrukken zoals bedoeld. Lever ik het via internet aan (bij dezelfde print-shop), is het standaard reeds uitgeschakeld.

Persoonlijk contact is natuurlijk leuk, maar het enige wat ik van een centrale verlang is dat ze hun chemie op peil houden en dagelijks een goede kalibratie van hun output uitvoeren, zodat de uitvoer constant is. Verder geen automatische aanpassingen of persoonlijke aanpassingen van een laborant, niets van dat alles. Gewoon "kaal".
Feitelijk de meest basale kenmerken om een lab te draaien. Dat is de enige garantie om foto's te krijgen zoals ze zijn bedoeld.
Wit moet wit zijn, zwart - zwart, en alle toonwaarden ertussen zoals het ook in een bestand zit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » do okt 31 2013 11:02 am

De 'foto verbetering' optie had ik bij het tweede lab uitgeschakeld. En zelfs al zouden ze extra contrast en verzadiging toevoegen dan nog hoort een egaal blauwe kleurgradient niet paars te worden aan de donkere kant en groen aan de lichte kant.

De belangrijkste reden dat ik liever persoonlijk contact heb is dat ik dan face to face met de prints erbij kan zeggen wat ik wil en waar ik evt. niet tevreden over ben. Communiceren via mail over afdrukken werkt niet, ik kan dan niet laten zien wat ik zie.

zodiac
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door zodiac » do okt 31 2013 6:16 pm

ATOR,
Jij schreef "Bij mij in de buurt zit een fotolab waar ik, als ik weer wat laat afdrukken, eens langs ga." Is dat PdORepro?

Gr Jan

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » do okt 31 2013 6:56 pm

Ik bedoelde PLM photofinishing.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”