vraagje over fotograferen in schemer
Re: vraagje over fotograferen in schemer
Nicole schreef:Maar hoe krijg ik nu het bevroren beeld.
Je body in de vriezer leggen.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het is een illusie om te denken dat je met 1 avond schemer fotografie onder de knie hebt.
Fotografie is een kwestie van oefenen, proberen, lezen, kijken en tijd.
(daarom noemen ze het denk ik hobby).
Komt tijd, komt wijsheid.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is om spotmeting te gebruiken of dat puntje met die twee halve maantje (gedeeltelijke spotmeting).
Hierdoor richt de cam zich bij het bepalen van de sluitertijd meer op het center van het beeld. Als je dus een speler in een witte outfit hebt zal de cam geneigd zijn om al snel een snelle sluitertijd in te stellen.
Fotografie is een kwestie van oefenen, proberen, lezen, kijken en tijd.
(daarom noemen ze het denk ik hobby).
Komt tijd, komt wijsheid.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is om spotmeting te gebruiken of dat puntje met die twee halve maantje (gedeeltelijke spotmeting).
Hierdoor richt de cam zich bij het bepalen van de sluitertijd meer op het center van het beeld. Als je dus een speler in een witte outfit hebt zal de cam geneigd zijn om al snel een snelle sluitertijd in te stellen.
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Hoi Nicole,
Ik heb geen ervaring met het fotograferen van tennis maar wel van Judo. Slechte verlichting in de zaal, beweging en grote afstand. Ik gebruik een Nikkor 80-200 f2.8 objectief en probeer zo dicht mogelijk bij F2.8 te blijven. Ik schiet altijd in RAW en hoef de sluitertijden nooit hoger dan 1/300 in te stellen. Tennis gaat sneller dus met die 1/500e moet je volgens mij aardig uit voeten kunnen. Ik gebruik nooit meer dan ISO 400 en kan op de pc het licht weer aardig opkrikken. Als je de standaard gebruik dan moet je niet vergeten de vr uit te zetten aangezien het object beweegt en de achtergrond stilstaat.
Het is ook gewoon veel proberen, duurde bij mij ook even voordat ik de juiste instellingen had. Neem anders een laptoppie mee en kijk terplekke naar de resultaten dan kun je gelijk andere instellingen proberen, heb ik destijds ook gedaan, gewoon in de sportkantine gaan zitten met een bakkie koffie. (vergeet de accu niet op te laden!)
Succes, Arjan
Ik heb geen ervaring met het fotograferen van tennis maar wel van Judo. Slechte verlichting in de zaal, beweging en grote afstand. Ik gebruik een Nikkor 80-200 f2.8 objectief en probeer zo dicht mogelijk bij F2.8 te blijven. Ik schiet altijd in RAW en hoef de sluitertijden nooit hoger dan 1/300 in te stellen. Tennis gaat sneller dus met die 1/500e moet je volgens mij aardig uit voeten kunnen. Ik gebruik nooit meer dan ISO 400 en kan op de pc het licht weer aardig opkrikken. Als je de standaard gebruik dan moet je niet vergeten de vr uit te zetten aangezien het object beweegt en de achtergrond stilstaat.
Het is ook gewoon veel proberen, duurde bij mij ook even voordat ik de juiste instellingen had. Neem anders een laptoppie mee en kijk terplekke naar de resultaten dan kun je gelijk andere instellingen proberen, heb ik destijds ook gedaan, gewoon in de sportkantine gaan zitten met een bakkie koffie. (vergeet de accu niet op te laden!)
Succes, Arjan

- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Hoi,Nicole schreef:bedankt!! laptoppie heb ik niet helaas. de nikkor 80-200 krijgt veel meer licht am de lesen die ik heb . maar ik ga alles opsvhrijven en proberen ..
dank je voor de tips Arjan. Ik zou wel graag een paar foto,s van je willen zien.
Ik heb op dit forum onder mijn eigen naam de nodige foto's staan. Ga gerust eens kijken...die kleine met die groene band en die lange haren is mijn zoon, districtskampioen en bijna (34 sec) naar het NK, kortom ik ben erg trots.... Ben benieuwd wat je ervan vindt.
http://forum.yoseikan.nl/viewtopic.php?t=90
http://forum.yoseikan.nl/viewtopic.php?t=154
Overigens kun je ook met flitsen proberen (als je de SB800 hebt) door schuin omhoog te flitsen en dat witte kaartje eruit te trekken, dan weerkaatst het flits licht in dit witte kaartje en daar hebben spelers geen last van!!! Gewoon vragen. Succes
Zo zeg !! die zijn mooi.. Er zit er zelfs eentje bij daar lijkt het net alsof hij op zijn tenen staat. Leuke zoon heb je om te zien.
Een groen band zou ik ook zeker trots op zijn die heb je niet zomaar.
Ik vind de actie foto,s het leukste.
Ik zal eens kijken hoe die flitster werkt... Ik ga het ook eerst vragen vorig keer riepen ze al na 2 flitsen of dat moest.
Ik heb gelukkig zaterdag overdag ook nog even tijd om een paar foto,s te schieten met licht.
Morgen vond alles maar even uitproberen..
Bedankt !
Ik zal eens kijken hoe die flitster werkt... Ik ga het ook eerst vragen vorig keer riepen ze al na 2 flitsen of dat moest.
Ik heb gelukkig zaterdag overdag ook nog even tijd om een paar foto,s te schieten met licht.
Bedankt !
NAS Buikpijn
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Graag gedaan....inderdaad zijn tenen, met deze worp kwam hij in de finale...veel plezier...die flitser is fantastisch kun je veel mee uitproberen...Nicole schreef:Zo zeg !! die zijn mooi.. Er zit er zelfs eentje bij daar lijkt het net alsof hij op zijn tenen staat. Leuke zoon heb je om te zien.
Bedankt !