Als je studio of het werken met kunstlicht nog niet onder de knie hebt, zou ik daar niet aan beginnen als je een food fotografie opdracht hebt. Je maakt het jezelf dan onnodig moeilijk en uiteindelijk ziet het eten er niet smakelijker uit. Bij fotograferen met daglicht kan er mijn inziens minder fout gaan omdat je dan niet bezig hoeft te zijn met techniek die je misschien nog niet onder de knie hebt of weet hoe je de techniek moet toepassen op foodfotografie.
Zoals Jettiny hierboven beschrijft hoe hij zijn foodfoto's heeft gemaakt: met externe flits via de camera, rechtstreeks is niet de manier waarop het eten het er 't smakelijkst uit ziet.
Los van 't feit dat het eten er zelf ook niet smakelijk uit ziet (droge sla, kaasplakjes niet mooi gesneden, een rommelig rood deken dat enorm de aandracht trekt)
Overigens is er geen "regel" dat bij foodfotografie het licht altijd van achteren moet komen. Veel fotografen doen het ook anders. Je moet gewoon licht gebruiken dat het eten eer aan doet en smakelijk uit ziet. Als je de foto gemaakt hebt moet het water je uit de mond lopen. Dan is de foto geslaagd.
De foto's van Plincky zijn iets beter maar bij mij loopt het water nog niet uit de mond. 1 en 2 zijn te afstandelijk (waarbij bij de tweede, te weinig sfeer en diepte bevat)
3 en 4 hebben mijn inziens ook niet genoeg sfeer voor een lekkere foodfoto waarvan je honger krijgt.
Ik kan er uren over praten hoe een goede foodfoto er uit moet zijn maar the bottom line is: als het water je (en bij anderen) in de mond loopt dan is het een goede foto.
Zelf heb ik al een aantal keren voedsel gefotografeerd. De ene keer met foodstylist, de andere keer zonder foodstylist, de ene keer met natuurlijk licht en andere keer met flitslicht.
Zie hieronder voor een paar voorbeeldjes: