Kootwijk

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

gedachten lezen

Bericht door George Fennes » ma sep 17 2007 4:26 pm

Maerlant, ik had Tammo een PB gestuurd over andere zaken en omdat ik toch bezig was gelijk mijn mening gegeven over de foto.

Je hebt exact de veranderingen doorgevoerd welke ik aan Tammo had voorgesteld (kan jij soms stiekem meelezen :oops: )

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » ma sep 17 2007 4:29 pm

Maerlant schreef:Hallo Tammo,

Hierbij dan een versie van mij:

Afbeelding

Ik heb een verloopfilter over de lucht gedaan. Hierin heb ik het contrast verhoogd. Dit heb ik over laten vloeien via het bedekken. Daarna heb ik in dezelfde stap met het minus-penseel de twee bomen links en de achterste boomzoom naar de oorspronkelijke belichting teruggebracht.

Dit natuurlijk in CNX :wink:

Ben benieuwd of je misschien is wat je in gedachten hebt.

Groet
Deze is prachtig! Door de hand en met het oog van de meester! :)

Gerrit

Maerlant

Bericht door Maerlant » ma sep 17 2007 4:32 pm

:oops: dank...

Maar nu Tammo's oog en mening!

groet

Tammo Schut

kootwijk

Bericht door Tammo Schut » ma sep 17 2007 4:50 pm

Hallo Maerlant,

Ja , dat moet hem ongeveer zijn, misschien het zand nog iets warmer maar niet veel.
De lucht is zo ook mooier.
Nou ben ik zaterdag misschien niet elk moment bij de les geweest, maar zit dat verloopfilter ook in CNX?

Tammo

Maerlant

Bericht door Maerlant » ma sep 17 2007 5:00 pm

Hallo Tammo,

Mooi, dan kan je nog aan het zand sleutelen!

Het grijsverloopfilter is inderdaad ook in CNX beschikbaar. Aan de bovenkant van het werkblad van CNX is het het derde icoon onder het F6[\B]-menu.

Dit is zeker een bewerking waar je rustig voor moet gaan zitten om uit te zoeken hoe het precies werkt. Dus als je vragen hebt, dan hoor ik het graag.

Groet

Tammo Schut

Kootwijk

Bericht door Tammo Schut » ma sep 17 2007 5:24 pm

Bedankt allemaal,
Ik ga er, zoals Maerlant schrijft, nog wat aan sleutelen. Al is het alleen maar om te leren. Mocht ik er niet uitkomen dan vraag ik wel.
En voor verdere suggesties sta ik natuurlijk open.

Tammo

Frederix

Re: Kootwijk

Bericht door Frederix » di sep 18 2007 8:03 pm

Tammo Schut schreef:Afbeelding

Graag commentaar.

Tammo
Mijn aanpassing:

Afbeelding

Ik vind de fletse achtergrond wel mooi, de voorgrond heb ik wat pittiger gemaakt. Hierdoor ontstaat er meer kleurperpectief, dit geeft meer diepte in de foto. Verder vind ik het een hele mooie opname.
Laatst gewijzigd door Frederix op zo dec 23 2007 1:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Tammo Schut

Kootwijk

Bericht door Tammo Schut » wo sep 19 2007 9:50 pm

Hallo frederix, Ja ik vind hem zelf prima zo. Maar dan in combinatie met het grijsverloopfilter van Maerlant. En aan hem ik toch nog een vraag.
Het lukt me niet dat verloopfilter toe te passen.
Zou je nog een ultime poging willen wagen het mij duidelijk te maken?
Misschien wel moeilijk op papier maar alle aanwijzingen helpen zullen we maar zeggen.
Ik vind het de moeite waard om er mee overweg te kunnen. Nou is het dan wel jouw moeite en dan heb ik natuurlijk makkelijk kletsen.
Maar ik zou het erg op prijs stellen.
groet,

Tammo

Frederix

Re: Kootwijk

Bericht door Frederix » wo sep 19 2007 10:54 pm

Tammo Schut schreef:Hallo frederix, Ja ik vind hem zelf prima zo. Maar dan in combinatie met het grijsverloopfilter van Maerlant. En aan hem ik toch nog een vraag.
Het lukt me niet dat verloopfilter toe te passen.
Zou je nog een ultime poging willen wagen het mij duidelijk te maken?
Misschien wel moeilijk op papier maar alle aanwijzingen helpen zullen we maar zeggen.
Ik vind het de moeite waard om er mee overweg te kunnen. Nou is het dan wel jouw moeite en dan heb ik natuurlijk makkelijk kletsen.
Maar ik zou het erg op prijs stellen.
groet,

Tammo
Hoi Tammo,

Ik heb geen verloopfilter gebruikt. Ik heb met de veelhoek en doezelaar van 100 pixels een rechthoek aan de onderzijde geselecteerd. De selectie laat ik ruim om de contouren van de foto lopen om te voorkomen dat de doezelaar ook langs de randen zichtbaar is. Met curven maak ik dan de selectie iets lichter en het contrast iets hoger. Hierdoor wordt de kleur wat meer verzadigd. Ook maak ik op deze wijze wolkenluchten wat sprekender. Dit is dan het effect:

Afbeelding

Dat herhaal ik steeds met een wat grotere selectie een twee tot drie keer. In sommige situaties maak ik de horizon wat lichter met minder kleurverzadiging. Dat was bij jouw foto niet nodig vanwege de toch fletse horizon. Hierdoor ontstaat kleurperspectief. Het is een truck die mijn vader vroeger al in aquarellen toepaste, het versterkt het idee van diepte in foto's.
Laatst gewijzigd door Frederix op zo dec 23 2007 1:50 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

BUG322

Bericht door BUG322 » wo sep 19 2007 11:10 pm

De lucht is nu vlekkerig tenminste op mijn scherm

Frederix

Bericht door Frederix » wo sep 19 2007 11:23 pm

BUG322 schreef:De lucht is nu vlekkerig tenminste op mijn scherm
Dat heeft er mee te maken dat ik de JPEG die ik al had bewerkt nog eens hebt bewerkt en weer heb weggeschreven als JPEG. Daar worden JPEG-bestanden niet beter van . . . . :lol:

Het ging mij alleen even om het effect voor wat betreft de kleur. Ik hoop dat je even door de "vlekken" heen kunt kijken.

Het was mij zo laat op de avond even te veel werk om opnieuw de voorgrond en vervolgens de lucht te behandelen.

BUG322

Bericht door BUG322 » wo sep 19 2007 11:32 pm

hey het ziet er allemaal wel verder goed uit

ik moet ook eens wat dieper ingaan maar alles op zijn tijd :)

Tammo Schut

Kootwijk

Bericht door Tammo Schut » do sep 20 2007 12:01 am

Bedankt Frederix, ik zal ook deze mogelijkheid eens uitproberen.
Ik zal komende dagen hier nog eens een foto plaatsen want zo krijg je tenminste nog eens wat tips.
Hopelijk worden jullie er niet moe van.

groet,

Tammo

Tammo Schut

Kootwijk

Bericht door Tammo Schut » vr sep 21 2007 9:29 pm

Afbeelding

Bijgaand nog een foto. Graag commentaar. En ik zou de lucht wat anders willen hebben. Te veel verloop van licht naar donker.

Tammo

Tammo Schut

Kootwijk

Bericht door Tammo Schut » vr sep 21 2007 9:34 pm

Afbeelding

En nog een. Noem maar nr. 3. Graag commentaar en suggesties.

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”