Trip naar de Zuidpool

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
skinnybmw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Trip naar de Zuidpool

Bericht door skinnybmw » di okt 29 2013 1:50 am

Jaap_van_Ekris schreef:Enrom gave trip, en ik zou zoveel mogelijk meenemen, en eventueel investeren in een enorm goede rugzak om alles mee te slepen.
ben42 schreef:Verder heb je een overdaad aan batterijen nodig, omdat deze in de kou het minder lang volhouden. Eventuele reserve batterijen dicht op je lichaam bewaren.
Ik heb vroeger veel in de vrieskou gewerkt, en je accu's bevriezen soms waar je bij staat. Kijk of je een grip kunt krijgen of dat je een batterij hebt die je via een draad naar buiten kunt brengen (D800 kan dat zowel op de body als op de grip, je zult even op jouw toestel moeten kijken). Je kunt dan de accu op je lichaam blijven dragen, en de body heft alleen maar een kabel aan zich, waardoor je wel uren kunt werken.

Een hele praktische tip: prober eens een dag te werken met handschoenen en mogelijk zelfs een sneeuwbril (ken de temperaturen niet, maar kan nodig zijn). Het is echt wennen om een body en lens te bedienen als je handschoenen aanhebt die onder de de -20 nog je handen warm houden. Half indrukken is niet/nauwelijks voelbaar, diafragma-ringen zijn onbereikbaar, sommige knoppen lastig bedienbaar. Het wordt helemaal anders als je wanten draagt. Lensen wisselen is erg uitdagend en moet je echt vermijden. Ook met een sneeuwbril is het anders werken omdat de afstand tot je oog anders wordt. Het kan zijn dat je daardoor anders moet gaan werken, en dat kun je veel beter hier leren dan op de zuidpool...

Jaap
En dat is juist precies de reden waarom je een 'all-round'-objectief mee moet nemen zoals een 18-200! Dan zit je niet met de kou, kleding, het verwisselen van lenzen etc. en het gemak van een lens die praktisch alles goed kan zonder dat je last hebt van al je dikke kleding waardoor je geen knop in kunt drukken en de actie mist...zonde toch!? Natuurlijk is het een hele gave trip en wil je het liefst al je spullen mee nemen voor het maximale maar denk ook praktisch. Maak foto's met een goede all-round lens en geniet van het zijn daar, zoals gezegd ben je daar misschien maar één keer en dat moet niet niet verloren gaan door het constant fotograferen...dus ik zou zeker weten voor max. 2 lenzen gaan waarvan 1 de 18-200 in plaats van het constant prutsen met je materiaal en kiezen van je lenzen. Hetzelfde geldt voor een heel heet, droog en stoffig klimaat (zoals ik heb ervaren Afghanistan).

en ps.

IK BEN STIK-JALOERS!!!!!
- Nikon D7000 + Travor BP-D11
- Canon PowerShot SV-260 HS
- Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF
- AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED VR
- Meike Speedlight MK-431
- Feisol CT-3441SB Rapid + CB-40D ballhead
- Redged RMA-432 Monopod
- Kata DR466

Flickr

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » di okt 29 2013 7:01 am

Het is natuurlijk niet warm, maar je moet het ook niet overdrijven. In november is het daar lente/begin zomer en de TS heeft het over een cruise, niet over een expeditie naar de zuid pool zelf (met temps <-40 graden). Temperaturen aan de kust zijn in die periode tussen de -15 tot net boven nul, dus hoewel je op condens e.d. moet letten, is dat niet heel extreem.

Fantastische trip, neem mee wat je kan. Je doet dit waarschijnlijk maar 1 keer!

Grtz,
Martijn
Buy film, not megapixels...

Kessie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kessie » za nov 09 2013 11:25 pm

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik zal toch maar zeulen met lenzen en neem de 18-200, de 28-300 en de 10-24 mee. Vermoedelijk zal ik vooral de 18-200 gebruiken, een echte allroundlens, want ik ben niet van plan om op het ijs of in de Zodiac van lens te veranderen. Ik neem 2 geheugenkaartjes van 32Gb en 2 van 8Gb mee en 3 batterijen.
De temperatuur zou mee moeten vallen, de wind wellicht wat minder. Ik ben vooral op mijn hoede voor condens, bedankt voor de tips hieromtrent.
De belichtingtips zal ik ook zeker toepassen en in het begin wat uittesten.
Enne … genieten zal ik zeker en vast !
Foto's zullen volgen over een maandje ;)
Greetz

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » zo nov 10 2013 11:52 am

Kessie schreef:Ik neem 2 geheugenkaartjes van 32Gb en 2 van 8Gb mee en 3 batterijen.
Omdat geheugenkaartjes tegenwoordig zo goedkoop zijn zou ik wat extra geheugenkaartjes inslaan, eventueel lenen, (zat mensen hier die voor een korte tijd wel geheugenkaartjes beschikbaar hebben :P )
1. Omdat je dan eventueel meer foto's kunt maken.
2. Als een kaartje het begeeft heb je reserve bij je.

Met de huidige prijs en gewicht van de kaartjes zou ik dus beslist veel meer meenemen dan je verwacht te gebruiken.
(Met de D7000 kom ik op een gewone vakantie toe met anderhalf 32 Giga kaartje, op de Zuidpool zou ik beslist meer bij me willen hebben).

Voor de batterijen, deze zijn nogal duur zou je ook wat clubleden kunnen vragen. (Zelf heb ik er maar een, dus die leen ik niet uit, maar geheugenkaartjes zou ik wel uitlenen).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo nov 10 2013 5:13 pm

Reest schreef:
Willem Focus schreef:Ik heb de gouden tip voor je:

NEEM MIJ MEE EN IK SJOUW ALLE OBJECTIEVEN TIJDENS DE GEHELE TRIP VOOR JE ! :D

Wow joh....neem heel de reutemeteut mee man. Geweldig toch zo'n reis.

Geniet er van en laat ons straks een beetje mee genieten op het forum.

Groet Willem :wink2:

+1

...wil ik de rest wel dragen waar Willem de baas niet over kan :-)

Maar zeker alles meenemen!

Rinus
+2 ALLES MEENEMEN... ECHT!!! Je krijgt er anders spijt van!
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”