Je begrijpt het voorbeeld kennelijk zelf niet en is totaal iets anders met waarmee je het in je uitleg wilt vergelijken.
Dat voorbeeld (beide voorbeelden van Plincky) zijn gemaakt met
DEZELFDE Sigma 50mm f1.4 (op f4 genomen) op beide opnameformaten,
NIET met een 35mm op DX en met een 50mm op FX.
Op een DX camera werkt die 50mm lens dan als een lichte tele, bij FX als een "normaal" objectief.
Bij het eerste voorbeeld heeft Plincky toen globaal 1,5x zijn opname-afstand aangepast om de grootte van de auto ongeveer in dezelfde verhouding en uitsnede binnen het zoekerbeeld erop te krijgen. Met die rigoureuze verandering in opname-afstand krijg je dan uiteraard een totaal ander perspectief. Stel dat bij het FX beeld de opnameafstand 60 cm is, is dat bij DX 90 cm.
Bij het tweede voorbeeld heeft Plincky
dezelfde opname-afstand gebruikt voor DX en FX, waarbij duidelijk te zien is dat er bij FX meer op komt door de grotere beeldhoek. Het overeenkomende "binnengedeelte" van de FX opname heeft hetzelfde perspectief als de DX opname.
Ter illustratie dat tweede voorbeeld van Plincky de DX foto eruit geknipt en als laag
in 50% transparantie er aan de rechterkant bijgezet, en kleiner gemaakt om over het overeenkomstige deel te zetten. Je ziet dus binnen de "laag kaderlijntjes" de twee opnamen "half/half". Het perspectief is hier hetzelfde (uiteraard, het is dezelfde lens en het opnamestandpunt is niet veranderd).
ben42 schreef:
Het toevoegen van het diagram maakt het verhaal niet anders, hopelijk wel duidelijker.
Retrofocus was al genoemd in de eerste versie van het schrijven, wel van belang, maar te complex om hier diep op in te gaan.
Duidelijker geenszins, want het heeft geen betrekking op het voorbeeld van Plincky waar je nu kennelijk wel naar refereert.
Maar als je het dan als zodanig wilt aanhalen met een 35mm voor DX en 50mm voor FX in samenhang met nodal point (wat overigens alleen van belang is bij panoramafotografie als je meerdere opnamen wilt stitchen) is het in die context nu juist WEL van cruciaal belang om rekening te houden met het retrofocusverhaal. Wel A zeggen maar niet B, dan kun je het beter maar helemaal vergeten.
Ter aanvulling voor het nodal point verhaal:
Een database gevonden met nodal point afstanden ten behoeve van
panoramafotografie.
(Bij alle andere toepassingen, dus ook DX versus FX mbt perspectief, is het totaal irrelevant om daar rekening mee te gaan houden).
Kijk daarbij naar de 2e tabel
"Entrance Pupil Measurements". Er worden afstanden gegeven voor het nodal point tot aan de camera-bajonet. (Van daaruit moet je dan nog een afstand erbij tellen tot aan het camera statiefpunt).
http://wiki.panotools.org/Entrance_Pupil_Database" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor 4 verschillende Nikkor 50mm brandpunten loopt dat uiteen tussen
5 - 16 millimeter.
Voor typisch het veel gebruikte DX formaat Nikkor 35mm/1.8 equivalent is die afstand
18 millimeter
Dus het nodal point ligt hierbij
verder naar voren dan in alle gevallen van de 50mm lens, of met andere woorden, de camera zou je bij gebruik van het 35mm objectief dan verder naar
achteren moeten plaatsen om het op hetzelfde nodal point te krijgen.
Die 13-2 millimeter verschil in opname-afstand (op een totaal van pakweg 60 cm (?) bij het voorbeeld van dat autootje maakt echt te weinig verschil om je daar druk over te gaan maken als verschil
in perspectief van gemaakte opnamen DX versus FX.