Is dit nu stof of de bekende olievlek

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Is dit nu stof of de bekende olievlek

Bericht door Cyrus » zo jan 12 2014 12:21 pm

Even een paar foto's maken op F/16 of kleiner tegen een egaal witte, lichtgrijze of de lichtblauwe achtergrond uit de voorbeeldfoto en dan zie je het snel genoeg.

Als jouw D600 last heeft van het bekende stof/olieprobleem dan zul je met name aan de linkerkant van het beeld (en dan met name linksboven) de "ellende" zien.

Zie - ter illustratie - het "resultaat" van mijn D600, voor zijn recente retourtje Beverwijk:
Afbeelding
D600 Sensor Dust / Oil

Na vervanging van de sluiter en een grondige reiniging is het weer helemaal op orde.

Ik zou het alleen met Nikon zelf oplossen, al dan niet via de winkel van aanschaf, omdat je camera in de garantie is en dit ondertussen een bekend probleem is. Wellicht dient ook jouw sluiter vervangen te worden. Als Chipclean ondertussen de sensor gepoetst heeft (wat men overigens prima kan), dan levert dat op z'n minst discussie op met Nikon en misschien wijst men zelfs een garantieclaim af.
Groeten,
Edwin

flickr - website

lerafoto
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Is dit nu stof of de bekende olievlek

Bericht door lerafoto » wo feb 12 2014 1:19 pm

Ik heb 1,5 geleden d600 aangeschaft, inmiddels al 8 x terug geweest met dit soort vlekken. Allemaal links boven. Elke 2 maanden zat mijn sensor ermee vol. Nu ben ik vorige maand nog een keer terug geweest en ze hebben nu voor de 3e keer wat vervangen. Ik hoop nu dat het opgelost is.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”