Milan

oud0001

Re: Milan

Bericht door oud0001 » zo jan 05 2014 6:25 pm

jacobus schreef:Ik denk dat ik wat uitleg nodig heb want dit beeld vind ik walgelijk.

Jacobus
Dit beeld is walgelijk?
Valt hard mee. :wink:
Onderga het leven van een slachtoffer van structureel pesten eens. Suïcide is regelmatig een gevolg van gepest worden.
Dat is pas walgelijk, vind ik dan.

Het beeld mag best aanspreken en zelfs schokken anders komt de boodschap niet over. :wink:
Het is een beeld met een duidelijke boodschap. Dat hoeft niet een gelikt plaatje te zijn.
Liever niet anders verzwakt de boodschap weer.

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » zo jan 05 2014 7:26 pm

Een foto met impact

geslaagd !

shutterhappy
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door shutterhappy » zo jan 05 2014 10:11 pm

Erg goed concept, sterke plaat. Persoonlijk vind ik een egale achtergrond mooier maar dat is ansichtssache.
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo jan 05 2014 10:16 pm

Ik zie een kind dat er lol in heeft een aantal elastiekjes om het hoofd te hebben. De bewerking de foto (hard) lijken op iets anders te wijzen.

Indien het een kind moet voorstellen dat zich in een 'negatieve' situatie bevind is de opname volgens mij niet geslaagd.
Bevindt het kind zich in een negatieve situatie dan is dat natuurlijk zowiezo fout.

Ik zie dit als iets heel erg dubbels en daarmee niet duidelijk,
Maar ik ben altijd heel goed in staat om dingen vout te begrijpen.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » ma jan 06 2014 5:12 pm

Avado schreef:Kijk, dat is nu net de bedoeling. Met dit soort platen moet je conceptmatig denken.

Ik ben zelf marketeer en kom uiteraard altijd in aanraking met conceptmatig denken.

Daarom vind ik het knap.
Dan weet je dus ook dat het omgekeerd oftewel averechts kan werken dus :mrgreen:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Venhuizen

Bericht door Venhuizen » ma jan 06 2014 6:15 pm

Wat een hoop reacties.
Het was mijn intentie om er gevoelens bij los te brengen,
Wat deze zijn is uiteraard aan de kijker zelf.

Het is mijn zoon, en hij had inderdaad het miraculeuze idee om elastieken om zijn hoofd te doen.
Ik had mijn camera in de buurt, en moest er toch even een foto van schieten.
Door mijn tools die ik nieuw had verkregen kwam ik al snel uit op een wat meer donkere plaat.

Buiten dat om hou ik van concepten, niet alledaags en van provocatie.

Het is mij in ieder geval zeer duidelijk geworden dat er veel gedachten zijn over deze foto!

Avado
Clublid
Clublid

Bericht door Avado » ma jan 06 2014 8:22 pm

Reest schreef:
Avado schreef:Kijk, dat is nu net de bedoeling. Met dit soort platen moet je conceptmatig denken.

Ik ben zelf marketeer en kom uiteraard altijd in aanraking met conceptmatig denken.

Daarom vind ik het knap.
Dan weet je dus ook dat het omgekeerd oftewel averechts kan werken dus :mrgreen:
Daar heb je ook gelijk in. Niet elk concept slaat succesvol aan. Dat blijft altijd afwachten.
Groet, Andre

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » ma jan 06 2014 9:34 pm

Venhuizen schreef: Het is mijn zoon, en hij had inderdaad het miraculeuze idee om elastieken om zijn hoofd te doen.
Bij een spelend kind zou ik de sfeer niet zo luguber maken. Zoals ik al schreef ik zie een kind dat wat voor de lol doet, maar de harde presentatie suggereert wat anders, die suggestie zou ik dan liever niet zien. Die twee passen naar mijn mening niet bij elkaar.
(De sfeer in de foto is volgens mij gemanipuleerd om een andere suggestie te geven. Dat dit in de reclame wereld veel wordt gedaan maakt het nog geen lovenswaardige actie. Van een spelend kind een slachtoffer maken vind ik fout.).

Zelf had ik liever een foto gezien waarin duidelijker tot uitdrukking komt dat het kind het voor de lol deed.

ben

Venhuizen

Bericht door Venhuizen » di jan 07 2014 1:01 am

Dat mag Ben.
Ik vind het in ieder geval leuk om ook donkere foto's te maken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jan 07 2014 6:07 am

ben42 schreef: Bij een spelend kind zou ik de sfeer niet zo luguber maken. Zoals ik al schreef ik zie een kind dat wat voor de lol doet, maar de harde presentatie suggereert wat anders, die suggestie zou ik dan liever niet zien. Die twee passen naar mijn mening niet bij elkaar.
(De sfeer in de foto is volgens mij gemanipuleerd om een andere suggestie te geven. Dat dit in de reclame wereld veel wordt gedaan maakt het nog geen lovenswaardige actie. Van een spelend kind een slachtoffer maken vind ik fout.).
In de reclamewereld en campagnes (bijv. Sire) om iets duidelijk te maken wordt inderdaad veel conceptmatig gewerkt om een suggestie op te wekken. Hoe zou je dat anders maatschappelijk verantwoord willen fotograferen, een kind werkelijk pesten of mishandelen en dat gaan vastleggen, omdat het dan geen suggestie is, maar met de werkelijkheid klopt? Lijkt mij nu juist de foute werkwijze. Alleen die suggestie wekken lijkt me de enige lovenswaardige actie.
Vriendelijke groet, Léon Obers

oud0001

Bericht door oud0001 » di jan 07 2014 11:13 am

Daar ben ik het dan helemaal mee eens Léon.
Niemand moet lijden voor een foto. Het gaat er om dat de boodschap overkomt.

BStollman
Forumlid
Forumlid

Bericht door BStollman » di jan 07 2014 2:17 pm

Ik vind het een zeer geslaagde foto voor het bericht wat je over wilt brengen.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo jan 08 2014 12:54 pm

Aantal reacties,

1.
Laten we het er allereerst maar op houden dat ik Concept fotografie niet helemaal niet begrijp, of dat ik Concept fotografie niet helemaal begrijp. Zie dit maar als een tekortkoming van mij.

2.
Ook de boodschap die volgens anderen duidelijk was heb ik gemist.
Wat was dan die duidelijke boodschap?

3.
In het algemeen, dus dit gaat niet over de getoonde foto.
Voor mij is het wel duidelijk dat ik niet genept, bedonderd of gemanipuleerd wil worden. Met name niet indien iets als 'waar' wordt verkondigd, dit geld voor journalistiek, fondsenwerving, maar voor mij zelfs voor reclame. Mijn mening is dat in die gevallen er niet 'gelogen' mag worden. Iets dat niet waar is dient niet als iets dat waar is gepresenteerd te worden als dat voor de 'kijker' niet duidelijk is.

Journalistiek:
Ik vind het niet acceptabel dat er extra rookwolken aan een foto worden toegevoegd om de ernst van de situatie 'duidelijker' te maken. Ook vind ik het in de journalistiek op zijn minst niet netjes als er belangrijke gegevens worden weggelaten om daarmee meer impact of een ander beeld te geven.

Fondsenwerving:
Ik vind het niet acceptabel als er een situatie wordt getoond, b.v. een gezin met een ingestorte schuur waarbij verteld wordt dat dit hun ingestorte woonhuis is terwijl dit niet waar is. Voor fondsenwerving geld voor mij; over het algemeen is de situatie ernstig genoeg, dit hoeft niet overdreven te worden. Bij fondsenwerving heb ik wel eens een lidmaatschap opgezegd waarbij ik dan duidelijk heb aangegeven dat ik het niet eens was met de manier van werven. De medewerker bleef toen maar herhalen dat het voor een goed doel was en dat het doel zo goed was, wat ik het wel met hem eens was. Maar daar geld voor mij ook het doel heiligt niet de middelen.

Reclame:
Is een wazig gebied omdat ik als ontvanger van reclame en de meeste mensen met mij dat de reclame op zijn minst selectief is, over het algemeen overdrijvend en vaak ronduit een leugen is. Reclame met leugens erin vind ik ook niet kunnen, maar weet dat ze bestaan. Reclame met claims die niet voldoende zijn aangetoond zijn op zijn minst twijfelachtig. Reclame waarbij iemand iets een beste product vind zonder dat dat het beste product is is selectief, dit is dan waar (op een bepaalde manier) en kan wel.

Maar misschien ben ik wel autistisch, de boodschap overbrengen kan ook door gewoon eerlijk te blijven.

Wat ik nu van concept fotografie begrijp is dat dit wel eerlijk is, maar de boodschap overbrengt. (Dit is met een groot vraagteken, zie punt 1).

En natuurlijk wil ik wel bedonderd worden in 'virtuele' werelden, de Donald Duck waarbij een eend een zwembroek aandoet als hij gaat zwemmen, films, tv, games, media in het algemeen.

Ben

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo jan 08 2014 1:35 pm

Concept is niet het juiste woord maar communicatiekracht denk ik. Losmaken van gevoelens bijvoorbeeld, Venhuizen zegt het zelf al.

Indien de foto gebruikt zou worden in een reclamecampagne tegen pesten, is de foto (inclusief bewerking enz.) een middel. Het doel van de fotograaf is het maken van een foto die geschikt is in het concept van de campagne. Het bedenken van het concept is aan de de opdrachtgever / marketeer maar in dit geval zit dat in dezelfde persoon. Hoe beter de foto op de juiste manier 'communiceert' (communicatiekracht) hoe beter de foto voldoet binnen het concept van de campagne.

Puur als foto bezien maakt het hier niet zoveel uit wát de foto communiceert (wat de exacte boodschap is). Dat is aan ieders verbeelding ook al geeft de maker voldoende richting. We zien hier de foto vooral als doel. Het gaat er dus om dát de foto communiceert. De communicatiekracht blijkt groot, zie de reacties. Daarom een zeer geslaagde foto wat mij betreft.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo jan 08 2014 1:43 pm

Je kunt aan een 'realistische' foto van een kind niet zien of hij/zij gepest wordt. Vorig jaar hebben een aantal kinderen zelfmoord gepleegd omdat ze zo gepest werden. Als ze er van buiten net zo ellendig en verwrongen uit hadden gezien als ze zich van binnen voelden zou het niet zover gekomen hoeven zijn.

Het mooie van het medium fotografie is dat je juist wel kunt weergeven hoe iets voelt. Niet door het 'realistische' beeld vast te leggen maar door het gevoelsbeeld foto-realistisch weer te geven.

In deze zin zit het gemanipuleerde beeld veel dichter bij de waarheid dan het realistische beeld, juist omdat het blootlegt wat normaal verborgen blijft.

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”