Bericht
door ben42 » wo jan 08 2014 12:54 pm
Aantal reacties,
1.
Laten we het er allereerst maar op houden dat ik Concept fotografie niet helemaal niet begrijp, of dat ik Concept fotografie niet helemaal begrijp. Zie dit maar als een tekortkoming van mij.
2.
Ook de boodschap die volgens anderen duidelijk was heb ik gemist.
Wat was dan die duidelijke boodschap?
3.
In het algemeen, dus dit gaat niet over de getoonde foto.
Voor mij is het wel duidelijk dat ik niet genept, bedonderd of gemanipuleerd wil worden. Met name niet indien iets als 'waar' wordt verkondigd, dit geld voor journalistiek, fondsenwerving, maar voor mij zelfs voor reclame. Mijn mening is dat in die gevallen er niet 'gelogen' mag worden. Iets dat niet waar is dient niet als iets dat waar is gepresenteerd te worden als dat voor de 'kijker' niet duidelijk is.
Journalistiek:
Ik vind het niet acceptabel dat er extra rookwolken aan een foto worden toegevoegd om de ernst van de situatie 'duidelijker' te maken. Ook vind ik het in de journalistiek op zijn minst niet netjes als er belangrijke gegevens worden weggelaten om daarmee meer impact of een ander beeld te geven.
Fondsenwerving:
Ik vind het niet acceptabel als er een situatie wordt getoond, b.v. een gezin met een ingestorte schuur waarbij verteld wordt dat dit hun ingestorte woonhuis is terwijl dit niet waar is. Voor fondsenwerving geld voor mij; over het algemeen is de situatie ernstig genoeg, dit hoeft niet overdreven te worden. Bij fondsenwerving heb ik wel eens een lidmaatschap opgezegd waarbij ik dan duidelijk heb aangegeven dat ik het niet eens was met de manier van werven. De medewerker bleef toen maar herhalen dat het voor een goed doel was en dat het doel zo goed was, wat ik het wel met hem eens was. Maar daar geld voor mij ook het doel heiligt niet de middelen.
Reclame:
Is een wazig gebied omdat ik als ontvanger van reclame en de meeste mensen met mij dat de reclame op zijn minst selectief is, over het algemeen overdrijvend en vaak ronduit een leugen is. Reclame met leugens erin vind ik ook niet kunnen, maar weet dat ze bestaan. Reclame met claims die niet voldoende zijn aangetoond zijn op zijn minst twijfelachtig. Reclame waarbij iemand iets een beste product vind zonder dat dat het beste product is is selectief, dit is dan waar (op een bepaalde manier) en kan wel.
Maar misschien ben ik wel autistisch, de boodschap overbrengen kan ook door gewoon eerlijk te blijven.
Wat ik nu van concept fotografie begrijp is dat dit wel eerlijk is, maar de boodschap overbrengt. (Dit is met een groot vraagteken, zie punt 1).
En natuurlijk wil ik wel bedonderd worden in 'virtuele' werelden, de Donald Duck waarbij een eend een zwembroek aandoet als hij gaat zwemmen, films, tv, games, media in het algemeen.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700