Op zoek naar een telezoom

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Op zoek naar een telezoom

Bericht door Patrick » vr jan 10 2014 12:20 pm

Ok. Gecheckt. Het is een AF-D. Die kan je inderdaad niet optimaal gebruiken met een Dx00 body.

Dank voor de correctie!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: niet zo snel met de autofocus.

Bericht door ReneG » vr jan 10 2014 12:22 pm

Patrick schreef:
gijs sandberg schreef:Oops,
Patrick vergeet even dat het eerste model 80-400 niet AF-S is, dus op een D5nnn geheel geen AF.
Vandaar dat hij "vorige model" zei en geen eerste model... :roll:

Niets vergeten. Het vorige model is de AFS 80-400 bla bla. Tweedehands volgens mij prima aan te komen, zeker nu er een nieuw model uit is.
Ik denk dat je AF-S en VR door elkaar haalt... de oude had wél VR maar geen AF-S (de oude is AF-D). En daarmee is het volgens mij een van de weinige (enige?) met VR maar zonder scherpstelmotor.
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 10 2014 12:23 pm

Kruisende posts... ik trap er ook altijd in als ik die lens zie hoor. Als ik VR denk ik automatisch AF-S... ;)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 10 2014 12:25 pm

ReneG schreef:Kruisende posts... ik trap er ook altijd in als ik die lens zie hoor. Als ik VR denk ik automatisch AF-S... ;)
Idem. Maar ik verwar ze op zich niet. Hij zat gewoon verkeerd in mijn hoofd. :mryellow:

Persoonlijk zou ik trouwens voor dit soort werk de 300mm f4 willen. Die is nog betaalbaar, draagbaar en optisch uitstekend. Maar dan alleen tweedehands. Eigenlijk is het wachten op een versie daarvan met VR.

Ik "doe" dus geen vogeltjes en heb hem dan ook niet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr jan 10 2014 12:28 pm

eens hoor, de 300F4 is een heerlijke lens.
De nieuwe versie met VR zal wel behoorlijk prijzig worden, als je uit gaat van de prijs van de nieuwe 80-400 :-(
Groetjes,
Jaap

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 10 2014 12:31 pm

Daar ben ik ook bang voor. Ik hem hem ook maar gebruik hem vooral voor vliegtuigen, maar hij is super. Optisch net zo scherp, zoniet scherper als de 70-200 f/2.8 VR2, maar die laatste heeft wat meer contrast en mooiere kleuren (coating denk ik zo).

Ik denk dat de versie met VR er wel gaat komen (de geruchten doen al langer de ronde en er ligt een patent voor). Ik ben alleen bang dat die al snel 2500 euro zal gaan kosten. Aangezien ik bijna altijd op snelle sluitertijden zit hou ik mijn trouwe AF-S non-VR versie voorlopig denk ik dan ook nog wel even aan...

Jahoe
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jahoe » vr jan 10 2014 2:19 pm

en wat als ik mijn D5100 toch zou omwisselen voor bijv een D7100 (als tussenstap om niet direct naar FX over te gaan). Waar ga ik dan het meeste profijt van hebben? Betere AF? beter met hogere ISO? het klapscherm van de D5100 gebruik ik toch nauwlijks en video doe ik ook eigenlijk niet, daar hebben we nog een aparte HD videocamera voor. (past wellicht niet helemaal in dit topic, maar goed)

En als ik voor een 300mm F4 prime zou kiezen, wil ik toch ook een zoomlens erbij hebben (70-200/300) en om nou maar 2 lenzen tegelijk aan te schaffen is me te gortig.
Laatst gewijzigd door Jahoe op vr jan 10 2014 2:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D500 / Z6 en een hoop glas

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 10 2014 2:33 pm

Jahoe schreef:en wat als ik mijn D5100 toch zou omwisselen voor bijv een D7100 (als tussenstap om niet direct naar FX over te gaan). Waar ga ik dan het meeste profijt van hebben? Betere AF? beter met hogere ISO? het klapscherm van de D5100 gebruik ik toch nauwlijks en video doe ik ook eigenlijk niet, daar hebben we nog een aparte HD videocamera voor. (past wellicht niet helemaal in dit topic, maar goed)
Ik zit al tijden naar de D7100 te kijken in combinatie omdat de opvolger voor de D300s er nog niet is, maar ik wacht vooralsnog weer even af.

Er zit ongeveer 1,5 generatie verschil in, dus je wint nogal wat. Qua iso win je schat ik een stop t.o.v. de D5100 (toch mooi meegenomen). De resolutie is hoger dus je kunt wat meer croppen (handig bij de vogels). De body/build is beter en, in tegenstelling tot zijn voorgangers als de D90, mag je aan een D7100 wel zwaadere lenzen hangen en de camera aan de body dragen (bij 'normaal gebruik', en dat is een quote van het antwoord dat ik zelf bij Nikon heb gevraagd). Verder is de boel met de grip eronder en een zwaardere lens veel beter in balans. De 70-200's passen wat dat betreft veel beter op een D7100 dan een D5100. En de FPS is wat sneller. En verder heeft de D7100 een hele hoop features ge-erfd van de eerdere professionele camera's. Denk aan intervalopnames, multi-stop bracketing met meer dan 3 stappen, AF tinetuninig (ook zeker aan te raden als je met de duurdere lenzen met klein diafragma werkt) etc. De D90 had die features bijvoorbeeld niet.

Maar hét grote voordeel van de D7100 is in mijn ogen het AF systeem in combinatie met de Expeed processor. Het AF systeem is 51 punten en heeft veel meer opties. Het is ook sneller en accurater en kan tot f/8 scherpstellen (D5100 gaat maar tot f/5.6). Het grootste voordeel haal je hieruit bij actiefotografie, maar bij vogels moet je soms ook snel zijn. Maar ook bij statische enkele foto's zal het AF systeem beter werken dan dat van je D5100. Ik ken een natuurfotograaf die met een D7100 echt fantastische resultaten bereikt (overigens wel met een 300mm f/4).

Het enige nadeel van een D7100 is de kleine buffer. Afhankelijk van je instellingen en de snelheid van de kaart kun je met RAW hooguit een foto of 11 nemen voor de boel ernstig vertraagt. Als je in JPG schiet is het echter bijna geen issue. Daarentegen vermoed ik dat het verschil in buffer t.o.v. een D5100 niet zoveel uitmaakt. Maar als je geen grote serie fotos achter elkaar wilt gaan schieten is dat uberhaupt geen factor.

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » vr jan 10 2014 2:54 pm

Dank voor al deze inzichten! D7100 Klinkt dan toch wel erg aanlokkelijk :). Zou eens kunnen vragen of mijn fotozaak aan inruil doet om het te overwegen

Het AF Systeem begrijp ik nog niet denk ik helemaal goed. Ik heb hem altijd op 1 scherpstelpunt staan en dan maakt het voor de AF toch niet uit of je 11 of 51 punten hebt? Of kan ik dan toch beter in bepaalde situaties Automatisch veld AF stand gebruiken?
D500 / Z6 en een hoop glas

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » vr jan 10 2014 3:02 pm

ReneG schreef:Het enige nadeel van een D7100 is de kleine buffer. Afhankelijk van je instellingen en de snelheid van de kaart kun je met RAW hooguit een foto of 11 nemen voor de boel ernstig vertraagt. Als je in JPG schiet is het echter bijna geen issue. Daarentegen vermoed ik dat het verschil in buffer t.o.v. een D5100 niet zoveel uitmaakt. Maar als je geen grote serie fotos achter elkaar wilt gaan schieten is dat uberhaupt geen factor.
Dan moet je wel opletten dat je Ruisonderdrukking lange tijdopname uit hebt staan, staat dat aan, dan red je de 1 frame per minuut (zo voelde dat). Dat had ik aan staan bij de viering van 100 jaar militaire luchtvaart op Volkel. Ik in spanning, het Franse team zou net tegen elkaar in vliegen dus ik mikken en alvast richten op het voorste vliegtuig links en dan volgen met de continue AF, op het moment dat ze elkaar naderden maakte ik de eerste klik. Daar zou het bij blijven. Wat ik ook deed, de camera reageerde nergens meer op. Hoe hard ik ook drukte. Aaaarrgh.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 10 2014 3:06 pm

Er zijn nog veel meer varianten mogelijk... met het 51-punts AF systeem heb je veel meer opties:

- Je kunt de camera geheel zelf het scherpstelpunt laten kiezen, een enkel scherpstelpunt gebruiken óf zelf een scherpstelpunt kiezen en de camera toestaan om in plaats van de scherpstelpunt ook (tijdelijk) uit te wijken naar een van de direct omliggende scherpstelpunten (9-punts of 21-punts). Er is ook nog een 3D tracking mode (maar die is relatief traag).
- Je hebt AF-A, AF-C en AF-S (die ken je denk ik wel) maar je kunt ook per modus vaak nog aangeven wat de prioriteit heeft (ontspanknop of focus).
- Je kunt de grootte van het gebruikte gebied voor het scherpstelpunt aanpassen.
- De befaamde AF-ON knop (al kun je op de D7100 blijkbaar geen focus-trap meer doen, maar als je dat nu niet kent ga je dat ook niet missen).
- De processor (en dus de AF) is aanzienlijk sneller en kan bewegende onderwerpen dus beter bijbenen.
- De D7100 kan ook nog bij f/8 als scherpstellen, veel andere/oudere camera's kunnen maar to f/5.6. Niet te onderschatten als je met TC's aan de slag gaat.
- Je kunt de AF Lockon snelheid instellen (ik weet niet of dat bij de D5100 kan). Dat is de tijd dat de camera wacht met het opnieuw scherpstellen als de focus verloren gaat. Bij consumenten modellen is dat veelal een 'gemiddelde' terwijl ik die zelf op sommige momenten juist volledig uit wil schakelen.
- En nog wat kleinigheden...

Oftewel, meer opties en veel meer snelheid. Laat je niet afschrikken door al die opties, het is even experimenteren en goed lezen maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer. Ik had het zelf in een week of 2-3 onder de knie.

PS: Verder heeft de D7100 een ingebouwde scherpstelmotor. Dat heeft natuurlijk niet zoveel met het AF systeem te maken, maar je kunt dan wel oudere lenzen zonder motor toch met AF gebruiken. Dat kan aanzienlijk schelen in prijs (2e hands).

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 10 2014 3:13 pm

PanzerFaustNL schreef:
ReneG schreef:Het enige nadeel van een D7100 is de kleine buffer. Afhankelijk van je instellingen en de snelheid van de kaart kun je met RAW hooguit een foto of 11 nemen voor de boel ernstig vertraagt. Als je in JPG schiet is het echter bijna geen issue. Daarentegen vermoed ik dat het verschil in buffer t.o.v. een D5100 niet zoveel uitmaakt. Maar als je geen grote serie fotos achter elkaar wilt gaan schieten is dat uberhaupt geen factor.
Dan moet je wel opletten dat je Ruisonderdrukking lange tijdopname uit hebt staan, staat dat aan, dan red je de 1 frame per minuut (zo voelde dat). Dat had ik aan staan bij de viering van 100 jaar militaire luchtvaart op Volkel. Ik in spanning, het Franse team zou net tegen elkaar in vliegen dus ik mikken en alvast richten op het voorste vliegtuig links en dan volgen met de continue AF, op het moment dat ze elkaar naderden maakte ik de eerste klik. Daar zou het bij blijven. Wat ik ook deed, de camera reageerde nergens meer op. Hoe hard ik ook drukte. Aaaarrgh.
Klopt, vandaar ook mijn opmerking 'afhankelijk van je instellingen'. Er zijn zo een paar opties (ruisonderdrukking, Active D-Lighting en nog eentje meen ik). Die staan bij mij allemaal uit om maximale buffer te hebben. Op zich ook geen probleem, ik pak dat soort zaken voor zover nodig altijd aan in de nabewerking.

Die opties vertragen de boel aanzienlijk (zeker bij een D7100, maar ook op een D300s is er een merkbaar verschil). Verder 12-bits RAW (lossless compressed op mijn D300s). En het snelste kaartje was er is (Sandisk 95MB/sec) zodat de buffer sneller cleart. Ik heb een filmpje op youtube gezien waarin het verschil werd gedemonstreerd.

Primair om die reden (de buffer) zit ik nog op een D400 te wachten. Alle andere features die ik dacht te missen (multi-step bracketing, interval, 51 punts AF etc.) blijken allemaal op de D7100 te zitten. Als er bij de release rond mei nog geen D400 komt, dan komt er mogelijk toch een D7100 bij. Maar dat is dan meer voor de (statische) dierenfoto's (vogeltjes croppen etc.) en indoor sportfotografie, waar de veel betere ISO prestaties een voordeel zijn. Maar voor zaken als roofvogels in de vlucht en vliegtuigen (zeker bij kruisende formaties) zal de D7100 mijn D300s niet gaan vervangen... Die blijft hoe dan ook. En zelfs wanneer er een D400 zou komen gaat mijn D300s niet weg...
Laatst gewijzigd door ReneG op vr jan 10 2014 3:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » vr jan 10 2014 3:18 pm

ReneG schreef: - En nog wat kleinigheden...
Je kunt de camera in een crop modus (extra 1.3) zetten, en dan vullen de 51 focus punten het gehele scherm en dat is echt fijn. Maak je van je 200mm bijna 400mm zoom lens van. Dat scheelde echt een slok op een borrel op Volkel. Hmm misschien toch een Bigma erbij halen, 975mm dat klinkt goed.

Heb je een link voor die Sandisk 95MB/sec?
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 10 2014 3:34 pm

PanzerFaustNL schreef:Heb je een link voor die Sandisk 95MB/sec?
Bij deze: http://www.cameranu.nl/nl/geheugen-en-o ... 234_232234

Het betekent natuurlijk niet dat je buffer minder snel volloopt, maar de vertraging die optreedt is minder ernstig dan met bijv. een 30MB/sec kaartje. En de buffer flusht sneller dus je kunt sneller aan de slag. De USB standaard die de D7100 gebruikt staat max. 110MB/sec toe, dus veel sneller heeft ook geen zin.

In het filmpje kwam het erop neer dat je niet naar 1 foto per seconden vertraagde maar naar een toch wat sneller niveau en dat je weer sneller naar de volle FPS kwam omdat de buffer sneller fluste. Maar hoe groot het verschil is als je nu bijv. al 60MB/sec hebt weet ik niet.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr jan 10 2014 3:38 pm

ik heb deze besteld, maar dat is een 32Gb kaartje: http://www.hardwarewebwinkel.nl/flash-g ... 51481.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is de 16Gb:
http://www.hardwarewebwinkel.nl/flash-g ... 24298.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”