Probleem met Lensflare

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Probleem met Lensflare

Bericht door plincky » za feb 01 2014 7:56 pm

fot 1 heeft het licht idd. Maar zie vooral veel in de nabewerking liggen.
Ik ben even zo vrij geweest om je foto's te bewerken. Links zoals gepost en rechts zoals ik zo ongeveer (even ruw) zou bewerken. en dan valt het reuze mee vind ik zelf.
Die blauwe reflecties zijn makkelijk weg te werken natuurlijk.

Afbeelding
Afbeelding

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » za feb 01 2014 8:01 pm

Wat ik doe als ik een foto wil maken waarbij een felle lichtbron in beeld ongewenste flares veroorzaakt, is twee foto's maken, waarbij ik bij één ervan de lichtbron afscherm met mijn hand. Dan heb ik een foto met mijn hand in beeld voor de felle lichtbron zonder flares en een foto zonder hand met flares die ik dan samenvoeg.

Als er een lichtbron net buiten beeld flares veroorzaakt kun je, met je hand of iets anders net buiten beeld, je lens afschermen van de lichtbron.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za feb 01 2014 8:05 pm

Kartonnetje, "grijskaart" als afscherming, of een "compendium". Allemaal hulpjes om ongewenste reflecties tegen te gaan.
Met het handje licht tegenhouden is de simpelste en makkelijkste oplossing, en altijd "bij de hand". :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo feb 02 2014 9:08 am

Je objectief, de AF-S f/1,8 35mm G + DX is een heel keurig objectief. Daar zou je betere opnamen mee moeten kunnen maken.

Tips
Filter verwijderen.
Frontlens schoonmaken.
De achterste lens schoonmaken. Dat is de lens die bij de bajonet zit. Een beschadiging daarop of een vette vinger, geeft te zachte beelden. Zet een goede leesbril op bij dit werkje.
Test je objectief, een opname met de zon iets schuin achter je en een opname tegen de zon in. Met de zon achter je, moet een goed en contrastrijk beeld opleveren. Tegen de zon in kun je soms spelen met de lichtvlekken die ontstaan.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo feb 02 2014 9:30 am

Een behoorlijke zonnekap, eerder een compendium, zou kunnen helpen om de lichtbronnen die juist op de rand van het beeld (of net erbuiten) maar wel op de frontlens vallen, af te schermen. Of gewoon de lens afvlaggen.
Geen filter als het kan, ofwel dan een zeer goede.
Werken aan het 'ideale diafragma' kan ook helpen.
En Bracketing om dan een Exposure Blendig te doen is een vierde stap.
Al deze stappen tezamen zouden een oplossing kunnen bieden, maar dat is nog niet zo zeker, uiteindelijk is alles afhankelijk van situatie tot situatie.
Zo kunnen de metreologische omstandigheden, een lichte haze, een beetje motregen of gewoon lucht vervuiling bijvoorbeeld, ook een rol spelen, en daar heb je bijna geen vat op.
Trial and error!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 02 2014 9:51 am

philippe schreef: Geen filter als het kan, ofwel dan een zeer goede.
Zelfs een goede is niet goed genoeg onder die omstandigheden.
Een filter is een planparallel stuk glas. De natuurkundig optische eigenschappen inherent aan die vlakke samenstelling maken simpelweg dat hoge lichten in "gespiegelde" vorm weer terugkomen elders in het beeld. De beste coating kan die eigenschap niet uitschakelen, hooguit het effect wat afzwakken tegenover filters met minder goede coating.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”