Body of lens upgrade?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
rood002
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Body of lens upgrade?

Bericht door rood002 » za feb 15 2014 11:27 am

bart78 schreef:
Anyway, een vraag aan jou, wat kom je te kort. Is het de sluitertijd die je niet haalt of is het de AF snelheid die te kort schiet? Ik gebruik een Tamron 70-200 welke te boek staat als trage AF, maar die op een D7100 het prima doet voor basketbal e.d.

Het gaat vooral om de bewegingsonscherpte, dus mn. de mogelijkheid om kortere sluitertijden te kunnen gebruiken. Daarbij zou het zo moeten zijn dat f2.8 de mogelijkheid geeft om je onderwerp mooier te isoleren van de achtergrond, met f5.6 lukt dat over het algemeen een stukje minder. Spelen met ISO heeft op de d5000 zo z'n beperkingen, bij ISO 1600 wordt het allemaal duidelijk minder, 800 gaat nog.
Wat betreft AF snelheid: daar heb ik geen problemen mee. De minder scherpe foto's zijn meestal het gevolg van mijn eigen tekortkoming en/of minder optimale instellingen van de camera (dus ook eigen schuld, dikke bult).
Laatst gewijzigd door rood002 op za feb 15 2014 11:50 am, 2 keer totaal gewijzigd.

rood002
Forumlid
Forumlid

Bericht door rood002 » za feb 15 2014 11:43 am

Bedankt voor al jullie reacties.
Superzoom dus geen optie en ook de 70-300 valt af, vanwege de beperkte lichtsterkte.
Aanschaf van een d7100 is aantrekkelijk, maar moet nog maar even wachten.
Blijft over de keuze voor een ander objectief, waarbij ik de indruk heb dat de keuze voor Nikon of Sigma vooral een persoonlijke is.
Sigma - goed, relatief goedkoop
Nikon - VR voor DX één van de betere zoomobjectieven, duur maar waardevast.
Vermoedelijk zal het voor 95% van de foto's geen enorm zichtbare verschillen geven?
Ik neig naar de Nikon 70-200 VR omdat ik daarbij het gevoel heb dat een objectief heb waar ik jaren mee vooruit kan.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » za feb 15 2014 11:56 am

Nou Sigma/Nikon persoonlijk :huh:

In dit bereik is er voor de DX camera maar 1 lens de beste en dat is de Nikon 70-200 2.8 VR
Die kun je tweedehands nog wel krijgen, rond de 1000 euro moet kunnen.
Daar ga je niet veel meer op afschrijven, wat AF betreft is deze superieur, bouwkwaliteit super en wellicht iets minder superieur qua beeld.

Maar het is een absolute topper, waar je jarenlang plezier van hebt.
Kijk ook eens op http://www.photozone.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar vind je aardig wat lens reviews

PeterGD
Forumlid
Forumlid

Bericht door PeterGD » za feb 15 2014 12:37 pm

Hi,

Punt wat ik tegenwoordig bij de aanschaf van lenzen meeneem,
is of deze ook op een FF passen.
Mocht ik ooit overstappen, dan kan ik m'n lenzen nog gebruiken.

Ik zou voor de 70-200 van Nikkor gaan.

Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.

Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » za feb 15 2014 2:48 pm

Tja, maar als je zo denkt moet je dan ook de VRII nemen en niet de VR I.
Sowieso kunnen alle versies 70-200 f2.8 op FX. als ik me niet vergis.

rood002
Forumlid
Forumlid

Bericht door rood002 » zo feb 23 2014 11:15 am

Gisteren dan toch de knoop doorgehakt.
Een fotozaak in de buurt bood een puntgave, complete 70-200 VR aan voor < 900 Euri, met 3 maanden garantie.
Leek mij een mooie deal.
Meteen de eerste (voetbal)foto's gemaakt, bij zwaar bewolkt weer. Super! Wel even iets anders dan de "standaard" 55-200.
Ik denk dat ik een hoop plezier van dit objectief ga hebben.

Nu nog sparen voor een d7100...

Bedankt voor jullie adviezen.

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » zo feb 23 2014 11:20 am

Voor actieve sportfotografie denk ik dat de D7100 echt niet is wat je zoekt.
De buffer zit veel te snel vol, en dat wil je bij actiemomenten echt niet.
Op dit moment verkoopt Nikon geen mooie DX camera voor sportfotografie meer, maar een D300s komt qua snelheid eigenlijk het dichtst in de buurt van wat je nodig hebt.

Overigens, als je zo af en toe aan het veld staat, en voor de rest gewoon de tijd kan nemen om te fotograferen dan denk ik dat de D7100 op dit moment de beste DX van Nikon is die je kan krijgen.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » zo feb 23 2014 12:25 pm

Klopt de buffer zit redelijk snel vol, maar echt niet is wat je zoekt dat vind ik wat zwaar uitgedrukt.
Ik gebruik hem ook voor sport, en loop voor ongeveer 95% van mijn foto's niet tegen het probleem aan.
Wil je net dat beetje extra dan moet je al snel naar een FF, en die heeft Nikon ook niet in de aanbieding met een hoge framerate.
Je komt dan bij de volgende modellen terecht,
D700, oudere techniek maar op zich nog prima
D3, eigenlijk hetzelfde als de D700. Maar een nog grotere buffer en sneller, zijn bijna niet meer met een redelijke shutter count te krijgen.
D3s, heel goed in de hoge ISO en net een beetje meer D3. Maar deze zijn nog behoorlijk aan de prijs.

D4, tja daar koop ik bijna 7x een D7100 voor. Misschien zakt deze straks in tweedehands prijs als de D4s op de markt komt
Maar voor de meeste amateurs is deze toch wel buiten budget. Ikzelf meegerekend :mrgreen:

Al met al voorziet Nikon niet meer zoals met de D300 in een echte sport DX, de D7100 komt daar nog het dichtste bij.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo feb 23 2014 1:55 pm

Dan zou ik toch eerder naar een D3 kijken als je snel wilt. opzich niks mis mee lijkt me. en 2de hands voor redelijke prijs te krijgen. zag er laatst weer eentje voorbij komen voor vraagprijs €1100,- met 15.000 clicks. Volgens mij werkt Roel (Replay) ook met 2x D3 en die verdient er zijn brood mee en krijgt toch redelijke plaatjes uit die dingen dacht ik zo.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 23 2014 2:18 pm

rood002 schreef:Gisteren dan toch de knoop doorgehakt.
Een fotozaak in de buurt bood een puntgave, complete 70-200 VR aan voor < 900 Euri, met 3 maanden garantie.
Leek mij een mooie deal.
Meteen de eerste (voetbal)foto's gemaakt, bij zwaar bewolkt weer. Super! Wel even iets anders dan de "standaard" 55-200.
Ik denk dat ik een hoop plezier van dit objectief ga hebben.
Dat kan ik me voorstellen! Een heeeeeeel ander ding dan een 55-200! Prima prijs ook.

Veel plezier met deze super-aankoop.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”