Als je inderdaad bij alleen portretfotografie blijft, dan zou ik zeker voor de 50mm gaan.
De 18-105 aan de andere kant is een prima all-round objectief, die in je veel situaties goed kan gebruiken.
Advies gezocht voor keuze van lens
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Advies gezocht voor keuze van lens
Wat is eigenlijk de schade aan je 18/55?
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je nooit zoomt, op welke stand gebruik je de 18-55 dan? Als je dat weet, dan kun je een prime zoeken met ong. dezelfde brandpuntsafstand.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
als portret belangrijk is
neem dan niet de 50 mm is echt veel te kort
je komt veel te dicht bij
je hebt dan eigenlijk 85 of 105 mm nodig is mijn ervaring maar ook die van vele anderen.
kijk maar eens naar diverse draadjes of foto boeken.
een prime is betaalbaar en heeft zeer goede beeldkwaliteit en in de regel lichtsterk.
maar is niet flexiebel.
in eerste instantie zou ik de af-s 18-105 vr adviseren.( 200 euro)
en voor portretten de af-s 85 mm ( 400 euro)
Bert Harry

neem dan niet de 50 mm is echt veel te kort

je komt veel te dicht bij

je hebt dan eigenlijk 85 of 105 mm nodig is mijn ervaring maar ook die van vele anderen.
kijk maar eens naar diverse draadjes of foto boeken.
een prime is betaalbaar en heeft zeer goede beeldkwaliteit en in de regel lichtsterk.
maar is niet flexiebel.
in eerste instantie zou ik de af-s 18-105 vr adviseren.( 200 euro)
en voor portretten de af-s 85 mm ( 400 euro)
Bert Harry
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
@ Bert, op DX is 50mm best wel bruikbaar voor portretten. Ik gebruik hem naast de 85mm die jij aanraadt voor portretten en echt dicht zit je dan niet op de geportretteerde.
En die 50mm f/1.8 is lekker betaalbaar, zeker minder dan de helft van de 85mm en tweedehands nog minder.
De klassieke brandpuntsafstand voor portretten op kleinbeeld ligt tussen de 90 en 105mm, dus voor een vergelijkbare beeldhoek wordt dat 60-70mm op DX.
Maar dat mag best korter of langer naar ieders voorkeur. Met een groothoek kruip je op je onderwerp en krijg je snel vertekening.
En die 50mm f/1.8 is lekker betaalbaar, zeker minder dan de helft van de 85mm en tweedehands nog minder.
De klassieke brandpuntsafstand voor portretten op kleinbeeld ligt tussen de 90 en 105mm, dus voor een vergelijkbare beeldhoek wordt dat 60-70mm op DX.
Maar dat mag best korter of langer naar ieders voorkeur. Met een groothoek kruip je op je onderwerp en krijg je snel vertekening.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn