Nikkor AF-S VR Micro 105 f/2.8G
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ja hoormikemix schreef:Iemand, die nog wat voorbeelden kan tonen?

best lensje, werkt ook goed met een TC-17 II. Ik heb er een R1C1 kitje bij, werkt erg mooi

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- ton
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ja ja mooie voorbeelden hoor ,
ik ga morgen de 105 Vr 2.8 ophalen ik was me al een tijdje aan ,
het inlezen over de lens , iedereen die hem bezit ,
is er zeer tevreden over ,
dus vanaf morgen ga ik ook macro weer een nieuwe stap voor mij .
al die mooie fotos die ik nu weer gezien heb,dat gaf voormij de doorslag
Groeten Ton .
ik ga morgen de 105 Vr 2.8 ophalen ik was me al een tijdje aan ,
het inlezen over de lens , iedereen die hem bezit ,
is er zeer tevreden over ,
dus vanaf morgen ga ik ook macro weer een nieuwe stap voor mij .
al die mooie fotos die ik nu weer gezien heb,dat gaf voormij de doorslag
Groeten Ton .
Groeten Ton .
Het is een mooi objectief Mike!
Ik twijfel al heel lang of ik dit objectief zal aanschaffen, of de Nikon AF-D 85mm f/1.4.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met macrofotografie, maar het is natuurlijk wel handig als het mogelijk is. Maar met de komst van de Nikon D3 liggen mijn prioriteiten even ergens anders.
Met vr. gr.,
Gerrit
Ik twijfel al heel lang of ik dit objectief zal aanschaffen, of de Nikon AF-D 85mm f/1.4.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met macrofotografie, maar het is natuurlijk wel handig als het mogelijk is. Maar met de komst van de Nikon D3 liggen mijn prioriteiten even ergens anders.
Met vr. gr.,
Gerrit
- a90
- Forumlid
Toch hebben ze zo hun eigen specialiteiten hoor. De 105 vr gebruik ik voor macro's en reclame (packshots ed.) de 85 1.4 voor portretten en low light situaties zoals trouwerijen en concerten. Als het zou moeten dan kun je met 1 objectief af (de 105 dan, met de 85 kun je geen macro's nemen) maar bij voorkeur dus allebeiGdP schreef:Ik twijfel al heel lang of ik dit objectief zal aanschaffen, of de Nikon AF-D 85mm f/1.4.

Als het er op aan zou komen dan zou ik toch de 85 houden. Macro is leuk maar de 85 1.4 is wel heel bijzonder.
@ a90,
jij hebt dus zo'n TC-17 II.
Zit bij jou ook het palletje los, op de foto te zien bij het pijltje?
Ik zag dat net vanavond, het maakt ook geluid als je met de TC-17 II wiebelt.
Hij slaat dan heen en weer tegen het metaal aan. Ik weet dus niet of dit normaal is of dat hij d.m.v. een veertje vast moet zitten.

Hij slaat dan heen en weer tegen het metaal aan. Ik weet dus niet of dit normaal is of dat hij d.m.v. een veertje vast moet zitten.

Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/
- a90
- Forumlid
Yup, dat schuifje heb ik ook. Ook is hij bij los en rammelt wat als je schud. Het is volgens mij het diafragma doorgeef palletje die het ingestelde diafragma vanuit je body doorgeeft aan het objectief. Ondanks dat ie rammelt werkt het prima hoor 

Oké, wel fijn om te weten dat het waarschijnlijk zo hoort, toch een duur dingetje die je liever niet kapot wil hebben.a90 schreef:Yup, dat schuifje heb ik ook. Ook is hij bij los en rammelt wat als je schud. Het is volgens mij het diafragma doorgeef palletje die het ingestelde diafragma vanuit je body doorgeeft aan het objectief. Ondanks dat ie rammelt werkt het prima hoor
Ik ben weet blij

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
zelfde effect
Daantje schreef:
Ik heb dan de TC-2.0 II die heeft het zelfde effect, dus niet defect.
Groetjes George
Code: Selecteer alles
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Dank je George, kan ik weer lekker slapen.
In het objectief zit ook z’n palletje, maar die wordt met een veertje één kant op getrokken. Wanneer het objectief vrij is van de camera, dan wordt het diafragma door dat veertje naar de kleinste stand getrokken. (b.v. f/32).
Wanneer het objectief op de camera wordt gezet, dan wordt dit veertje max. gespannen. Het diafragma staat dan bv. op f/2.8. Het palletje van de camera is hier voor verantwoordelijk.
Wanneer er een foto wordt gemaakt, op een gewenste diafragmastand van het objectief van bv. f/8, dan wordt door het palletje van de camera zoveel ‘ruimte’ gegeven dat het objectief de gelegenheid krijgt naar een diafragmastand van f/8 te springen.
In de praktijk, wanneer de convertor gemonteerd is tussen camera en objectief, wordt dus dat palletje in zijn beweging begrenst door het palletje van de camera en die van het objectief.
Het is dan ook helemaal niet vreemd dat het palletje van de convertor los zit, omdat het palletje in geen enkele richting mag worden getrokken door welk veertje dan ook.
Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.
Ik hoop dat het duidelijk is.
Nog vragen?
Oké, geen vragen.
Gerrit
Wanneer het objectief op de camera wordt gezet, dan wordt dit veertje max. gespannen. Het diafragma staat dan bv. op f/2.8. Het palletje van de camera is hier voor verantwoordelijk.
Wanneer er een foto wordt gemaakt, op een gewenste diafragmastand van het objectief van bv. f/8, dan wordt door het palletje van de camera zoveel ‘ruimte’ gegeven dat het objectief de gelegenheid krijgt naar een diafragmastand van f/8 te springen.
In de praktijk, wanneer de convertor gemonteerd is tussen camera en objectief, wordt dus dat palletje in zijn beweging begrenst door het palletje van de camera en die van het objectief.
Het is dan ook helemaal niet vreemd dat het palletje van de convertor los zit, omdat het palletje in geen enkele richting mag worden getrokken door welk veertje dan ook.
Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Nog vragen?

Oké, geen vragen.

Gerrit

Ja sorry, mijn schuldmikemix schreef:En nu weer foto's met de Nikkor AF-S VR Micro 105 f/2.8G