Het ligt eraan langs wat voor veld je staat... voetbal, volleybal, een roofvogelshow etc? En heb je DX of FX?
Een 300mm is een prima objectief als de onderwerpen niet te dichtbij komen... Ik geef vaak de voorkeur aan fleixibiliteit.
Sta je bijvoorbeeld langs een sport met een klein veld, dan is 300mm (zeker op DX) vaak te veel. Ik heb dan moeite om de actie in beeld te brengen. Andere sporten (polo bijvoorbeeld, niet in het zwembad maar met de paarden) is een heel ander verhaal. Een groot ze en komen relatief weinig dichtbij. Ik weet ook dat er voetbalfotografen zijn die veel met 300mm (f/2.

werken, maar ik vermoed dat dat veelal fullframe gebruikers zijn. Maar als ik de jeugdvoetbaltraining van mijn petekind fotografeer (die spelen op een kwart veldje) dan is 300mm veel te veel. Zelfs aan het andere eind van het veld krijg ik hem er dan maar amper in zijn geheel op. Dito voor roofvogels; In het wild zal ik voor roofvogels altijd de 300mm meenemen, maar bij een roofvogelshow weer niet omdat je er te dicht op zit. Daar is het dan weer de 70-200.
Ik neig, tenzij je altijd een specifieke sport fotografeert, voor sporten dus eerder naar een zoom vanwege de flexibiliteit. Een 70-200 f/4 of f/2.8 ligt dan meer voor de hand. Of, als je het goedkoop wilt houden, een 80-200 f/2.8 draaizoom. Als je die op een body met een enigzins krachtige AF motor plaatst kom je ook een heel eind. Ik plukte ook met die lens snelle roofvogels zo uit de lucht. En de prijs van dat objectief 2e hands is maar amper hoger dan een nieuwe 70-300VR.
VR vind ik niet zo'n factor als je met snelle sluitertijden werk, boven 1/1000e schakel ik dat sowieso uit. Het levert dan eigenlijk niets mee op en kan zelfs tegen je werken.