Ik zou ín de avond aan het werk gaan.
Camera op statief.
Spiegel voorontspanning kiezen.
Diafragma op 5,7 tot 7,1
Sluitertijd bepalen aan de hand van het benodigde licht .
Iso laag houden.
Groothoek uitproberen.
De groothoekvertekening kan goed uitvallen.
Zo niet ,, dan wat meer afstand nemen (waar mogelijk) en minder groothoek kiezen.
Het gebouw loopt niet weg, dus even wat gaan stoeien met deze werkwijze.
Thuis rustig het resultaat bekijken en je plan aanpassen.
Het karakter van het gebouw zien, gebruiken en zo mogelijk versterken door uitsnede en belichting.
Met een flitser aanvullend licht inbrengen is bij een grote gevel minder eenvoudig dan het lijkt.
Vaak zijn delen die je extra zou willen belichten niet met een flitser bereikbaar.
Gebouw op de foto zetten
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Gebouw op de foto zetten
Laatst gewijzigd door Jumpjiving op wo apr 02 2014 5:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- JJG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Goed, ok. Jullie reacties mijn op reactie snap ik dan ook wel weer. Ik reageerde wellicht wat te overdreven, excusez. (daarnaast vind ik mezelf niet lui aangezien ik mezelf bijna alles heb aangeleerd wat betreft fotografie )
Anyway, ik ben eerder vandaag even langs geweest wat nu de bedoeling is.
Ze willen foto's van de voorgevel. De tuin op de binnenplaats en de ingang. Plus wat fotos van de concertzalen en het aangrenzende cafe. De locaties binnen zijn natuurlijk wat donkerder dus om daar wat sfeer in te krijgen lijkt me niet zo lastig. De lichtman zal wat concertlampen aandoen. In de kroeg hetzelfde verhaal ( geen concertlampen
)
Ik zit alleen met buiten. Daar zou ik ( zoals iemand hier al adviseerde ) het liefst wanneer het wat schemerig is wat foto's maken. Anders worden het misschien wat 'droge' nietszeggende foto's.
Anyway, ik ben eerder vandaag even langs geweest wat nu de bedoeling is.
Ze willen foto's van de voorgevel. De tuin op de binnenplaats en de ingang. Plus wat fotos van de concertzalen en het aangrenzende cafe. De locaties binnen zijn natuurlijk wat donkerder dus om daar wat sfeer in te krijgen lijkt me niet zo lastig. De lichtman zal wat concertlampen aandoen. In de kroeg hetzelfde verhaal ( geen concertlampen

Ik zit alleen met buiten. Daar zou ik ( zoals iemand hier al adviseerde ) het liefst wanneer het wat schemerig is wat foto's maken. Anders worden het misschien wat 'droge' nietszeggende foto's.
"daarnaast vind ik mezelf niet lui aangezien ik mezelf bijna alles heb aangeleerd wat betreft fotografie"
Vandaar mijn verontwaardigde reactie.
Wat bijna altijd wel goed werkt, gebouw in de schemer op zo'n 10 sec. Belichten.
Zeker met een mooie lucht en wat wolken, pakt dat altijd goed uit.
Belangrijk is wel, dat het gebouw wat knap is verlicht of verlichting binnen aan staat.
Balans buiten en binnenverlichting kan je eventueel doseren met een ND filter.
Vandaar mijn verontwaardigde reactie.
Wat bijna altijd wel goed werkt, gebouw in de schemer op zo'n 10 sec. Belichten.
Zeker met een mooie lucht en wat wolken, pakt dat altijd goed uit.
Belangrijk is wel, dat het gebouw wat knap is verlicht of verlichting binnen aan staat.
Balans buiten en binnenverlichting kan je eventueel doseren met een ND filter.
- JJG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dank Flandria!
Ook aan de rest!
Ook aan de rest!
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een iets ander antwoord had dan wellicht de juiste richting op geholpen.Flandria schreef: Ook vind ik het beter overkomen als je zelf al wat denkwerk dan wat veldwerk hebt verricht, dan kunnen de mensen die kunnen helpen gericht helpen.
Soms komt het mij idd wat te lui over, zo is nooit iemand goed geworden of op z'n minst geholpen.
- heb je al voorwerk verricht,
- geef ons je ideeën eens dan kunnen we je gericht helpen
- wat voor ideeën heeft de opdrachtgever je meegegeven
als ik zo'n opdracht zou krijgen, dan zou ik hem door een ander laten doen. Geen ervaring in de architecturele fotografie.
zo iets.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8