Dat is toch niet helemaal onzin. Ik heb de TC14II en de TC20III en gebruik deze met de 70-200VR2, AF-S 300 f/4 en 105mm f/2.8 micro. En ik heb ze wel eens op een 70-200 VR I gebruikt. Over de 1.7 weet ik dus niets te melden, maar over die andere twee wel.rbfoto.nl schreef:Zelden zulke onzin gelezen...Patrick schreef:Ik zou niet verder gaan dan de 1.7x TC!
De TC-20E III is een stuk scherper dan de TC-17E.
De 70-200 VR I werkt op zich vrij goed met de 1.4TCII (de 1.7 heb ik nooit geprobeerd). Maar de TC20III en de 70-200 VR I ging niet zo lekker. Ik vond het er niet uitzien (veel te wollig). Datzelfde heb ik overigens in een aantal reviews gelezen. Waarom dat zo is weet ik niet, ik constateer het gewoon.
Met de 70-200VR2 werkt de TCIII 2.0 daarentegen een stuk beter, net als de TC14II, al raak je echt wel wat scherpte kwijt. Op de primes (105mm en 300mm) werken ze een stuk beter. Met de 1.4 heb ik met die lenzen geen significant kwaliteitsverlies, met de 2.0 is het ietsje minder.
Dan qua 'gevoel' (niet getest dus): Ik heb de 70-300VR en de 70-200VR nooit kunnen vergelijken met TC's. Maar ik vermoed dat het verschil tussen de 70-300 en de 70-200VRI met TC14II niet zo groot zal zijn in kwaliteit. Verder is het verlies in scherpte bij gebruik van TC's naar mijn gevoel (niet getest dus) wat opvallender bij onderwerpen op lange afstanden dan 'dichtbij'. (Uiteraard wel getest op stabiele ondergrond en/of met voldoende snelle sluitertijd om te compenseren voor de langere brandpuntsafstand).
Mijn conclusie: De TC's werken prima met de primes waar ze op passen en ik gebruik ze daar zonder enig voorbehoud, vooral de 1.4TCII. Die is bijna vergroeid met mijn 300mm AF-S f/4. Op de 70-200 zooms werken ze ook, met enigzins wisselvallige resultaten, maar op de VR2 aanmerkelijk beter dan op de VRI. Dat geldt vooral voor de 2.0TCIII. Ik heb bij mijn 300mm de TC's dus altijd bij. Bij de 70-200 neem ik soms de 2.0 wel eens mee als ik geen tele verwacht maar geen zekerheid heb, al weet ik dat ik op kwaliteit inlever.
PS: Ik sluit me dus eigenlijk aan bij Bob42 nu ik zo teruglees.