objectief wisselen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: objectief wisselen

Bericht door jantom » wo apr 30 2014 12:12 pm

Dag ArjanL,

Als je nooit problemen hebt (bij wisselen van optiek) is dat mooi meegenomen. Dan kan je gewoon doorgaan op de wijze die je gewend bent.
Maar ik ben wat voorzichtiger en denk misschien teveel na over de best mogelijke manier om iets te doen (of juist ná te laten)...

Wat ik wel bij me zie is dat ik met een zeker ontzag met mijn spul omga. Dat komt goed uit want ik ben ook verzamelaar...
En ik ben best wel ook op de hoogte van techniek maar wat minder van electrotechniek.
Ik zie een vergelijk met computers (die ik ook zelf bouw). Daar is statische electriciteit een grote boosdoener. Dus dat leidt (bij mij in ieder geval) tot behoedzaamheid.

En dat laatste is nu juist één van de redenen waarom ik de camera uitzet bij het wisselen.

Weet dat er veel in een gebruiksaanwijzing kan zijn opgenomen maar er zijn altijd zaken die zó vanzelfsprekend zijn dat daar geen aandacht aan wordt besteed. Dat lijkt mij tamelijk logisch.

Groet, Jan

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » wo apr 30 2014 12:23 pm

op mijn vorige camera ( D90 ) gebeurde het regelmatig dat ik na wisselen van lens met camera aan , een foutmelding in display had , en die wederom weer verdween na het opnieuw uit en aanzetten ! Met mijn huidige D7100 dit nooit tegengekomen.
Maar ik heb wel de mening dat het beter is om uit te zetten , los van stof , maar elektronisch gezien kan dit nooit opknappen daar er contacten bewogen worden en er pieken of dalen kunnen ontstaan met spanning hierop. Ook zou er tegelijkertijd bv de ontspanknop of dergelijke bediend kunnen worden , daar deze tegen je kleding aan hangt , en dan weet ik ook niet of hier schade door kan ontstaan.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jacob_O » wo apr 30 2014 12:34 pm

jantom schreef: Weet dat er veel in een gebruiksaanwijzing kan zijn opgenomen maar er zijn altijd zaken die zó vanzelfsprekend zijn dat daar geen aandacht aan wordt besteed. Dat lijkt mij tamelijk logisch.
Misschien dan de handleiding voor Amerika eens doornemen.
Als zelfs daarin geen melding word gedaan van schade die zou kunnen ontstaan door verkeerd gebruik, dan zit het wel goed.
(Na het lezen van de US handleiding van de wasdroger, droog ik de hond nu met een handdoek ;-) )

Oh ja, ik vergeet ook regelmatig de camera uit te zetten tijdens het wisselen.
In al die jaren nog nooit een probleem geweest

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo apr 30 2014 12:57 pm

Na een snelle rondgang op het www (± 15 sites) lijkt het enige valide argument om de camera uit te schakelen tijdens wissel het voorkómen van een sensor die onder spanning staat, waarbij mogelijk door statische elektriciteit stof aan getrokken kan worden. Er wordt nergens van andere schade melding gemaakt.

Zie ook: http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Ex ... -lens.html" onclick="window.open(this.href);return false;

@jantom:
ik ben in principe ook zuinig op mijn spullen, maar als ik een beeld 'aan zie komen' en ik moet daarvoor van lens wisselen heeft dat de hoogste prioriteit.
Ik ben geen verzamelaar (hoewel ik nog bijna al mijn gebruikte camera's heb) en ben er achter gekomen dat camera's en lenzen best stevig zijn.
Dat ontdekte ik in het analoge tijdperk toen ik moest stoppen met fotograferen (voetbal) omdat de prismahuizen vol stonden met water(damp).
AF bestond nog niet dus scherpstellen was niet meer mogelijk.
Vandaar mijn voorkeur ook voor de 'prof'uitvoeringen van lenzen en camera's. Niets zo mooi als een tot op het messing versleten F2 of F3 :mryellow:
Je moet er alleen even voor sparen...
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo apr 30 2014 1:24 pm

ArjanL,

Je bent een andere fotograaf dan ik. Ik heb alle tijd (architectuur) en jij moet haast maken.

Ik heb vanaf het begin (1969) altijd professionele Nikon-apparatuur gekocht maar of dat nu nodig was? Toch wel...
Ik heb gedurende al mijn reizen nooit uitvallende apparatuur gehad. Maar ben wel eenmaal samen met mijn D800 gevallen maar ik kon toch gewoon doorgaan met fotograferen...

Ik wil geen pech hebben met mijn apparatuur (vandaar dat ik zo goed mogelijk spul kocht) en zorg ervoor dat ik geen bedieningsfouten maak zoals lenswisselen met een camera in de stand "On". :D
Dat het in de praktijk misschien niet uitmaakt is voor mij niet van belang. Ik doe zoals (ik vind dat het) moet.

En dat aan- en uitzetten.... Je schreef dat daardoor het electronische circuit een opdonder kán krijgen, resulterend in schade.
Laat jij je camera dan soms altijd aan... dat kost je accuspanning... En dat verwisselen van accu´s (zoveel keren per dag) kan je toch beter bij "uitstaande" camera doen...
Neen, voor schade bij uit- en weer aanzetten van je camera hoef je niet bang te zijn. Je had beter bang kunnen zijn voor het verwisselen van je lens bij een in werking zijnde camera.... Maar daar hadden we het al over.

Over verzamelen: ik ben een andere mening toegedaan... een tot het messing versleten F-camera zie ik niet als aanwinst. Ik houd van (bijna) nieuwstaat... :o

Groeten, Jan

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo apr 30 2014 1:57 pm

Ik heb redelijk veel stofmetingen gedaan. Eén conclusie vond ik altijd opmerkelijk: binnenshuis heb je veel meer stof dan buiten....

Peter Veenstra
Laatst gewijzigd door pveenstra op wo apr 30 2014 3:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo apr 30 2014 2:18 pm

Nee jantom,
ik vroeg mij af of regelmatig aan en uitzetten geen kwaad kan.
En omdat ik regelmatig een GPS module gebruik blijft de camera altijd aan als de module aanstaat. Ook al omdat
mijn D4 een erg gevoelige AF-ON knop heeft die bij de minste of geringste aanraking de camera uit stand-by haalt.
Bij accu wisselen zet ik de camera wel uit want ik zie geen reden om de camera dan aan te laten.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo apr 30 2014 3:52 pm

Dag ArjanL

Met het gebruik van een GPS-unit ben ik niet bekend.

Maar als iets goed gaat gaat het goed. :)
Ieder mag voor zichzelf uitmaken hoe en wat en waarom...

Als we maar weten waar we mee bezig zijn! Daar gaat het zeker óók om.

Peter:
Het is een feit dat binnenshuis veel meer stof in de lucht aanwezig is dan buiten (afhankelijk ook van het antwoord op de vraag wat er buiten gebeurt door menselijk handelen).
In huis is vaak veel textiel aanwezig en vezels van dat textiel komen door menselijke activiteit in de lucht terecht maar het ligt bij mij hier ook vaak op de vloer ~ en dat terwijl ik parket heb liggen.
Maar in een natuurlijke omgeving kan ook veel spul in de lucht ronddwarrelen zoals pollen en zelfs Sahara-zand.
Wat bedoel je met stortingen?

Groet,
Jan

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo apr 30 2014 3:54 pm

Peter: ik zie dat je een woord hebt veranderd... Duidelijk

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo apr 30 2014 3:58 pm

Blijft lastig:
-binnen heb je meer en ander stof dan buiten.
-wat is erger, een zacht (textiel of huiddeeltje) stofje van binnenshuis of een scheermes scherpe zandkorrel van buiten?
-binnen waait het zelden, buiten vrijwel altijd.
-luchtvochtigheid en andere weerscondities bepalen heel erg hoe stof blijft dwarrelen c.q. neerslaat op al dan niet statisch geladen oppervlaktes...
:?

wouthazel
Forumlid
Forumlid

Bericht door wouthazel » wo apr 30 2014 5:01 pm

:mryellow: Oversteken zonder uit te kijken is ook niet verstandig.

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo apr 30 2014 8:21 pm

@jantom: android woord voorspelling - soms makkelijk, maar ook wel eens hinderlijk :-)

Groet,
Peter
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo apr 30 2014 9:57 pm

Ik weet uit ervaring ondertussen wel dit: Geen blaasbalg in (of in de richting van de camerabehuizing) gebruiken. Toen ik daarmee stopte ging mijn sensorreininigsfrequentie (leuk scrabble woord) van 3-4 keer per jaar naar 1 keer per jaar. En ik wissel vaak als een bezetene, binnen, buiten en zelfs in minder goed weer. Meestal wel met de bajonetaansluiting van de body naar beneden en de camera uit.
Spul waarmee je foto's maakt...

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo apr 30 2014 11:01 pm

pveenstra schreef:@jantom: android woord voorspelling - soms makkelijk, maar ook wel eens hinderlijk :-)

Groet,
Peter
Was dát de oorzaak... Dat auto-aanvullen of auto-voorspellen (zoals ik dat soms noem) lijkt handig maar het leidt in de praktijk vaak tot (het maken van) fouten.

En ik begrijp dat dat ook is ingebakken in android. Ik heb geen apparaat met dat besturingssysteem. Ik neem aan dat dat "feature" uit te schakelen valt. :D

Groeten terug.

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » do mei 01 2014 12:13 am

Objectief wisselen met camera uit of aan.

In de gebruiksaanwijzing staat bij volgens mij zowel de camera als de objectieven dat dit dient te gebeuren met uitgeschakelde camera. Nu heb ik ook vaak genoeg gewisseld met de camera nog aan en daarbij nog geen problemen ondervonden. Toch is ook mijn advies om de camera uit te schakelen.

Waarom?
Uitzetten is een zeer eenvoudige handeling omdat de ontspanvinger direct bij de schakelaar kan.
De electrische contacten schuiven over elkaar heen, ik verwacht hiervan geen problemen, maar als ze uit staan kan er (vrijwel) zeker geen foute signaal overdracht plaatsvinden.
De VR van en lens kan nog zijn ingeschakeld als de camera aan staat. In de beschrijving van mijn VR staat dat als je de lens verwijderd terwijl deze nog geactiveerd is dat deze een 'rammelend' geluidje kan geven. Zou je op het moment dat je aan het wisselen bent de ontspanknop net ingedrukt hebben (half) dan kan het AF systeem nog bezig zijn. Is het AF systeem niet in gebruik dan wordt het 'vergrendeld' volgens de gebruiks aanwijzing.
Wat betreft stof terwijl de camera aanstaat, dit is wel waar, echter dat de sensor stof aan zal trekken van buiten de bajonet op enige centimeters afstand is veel minder dan de stof die op andere manieren de camera binnen komt.
Ook kun je niet per ongeluk de camera ontspannen als die uitstaat.
Bij voorkeur wissel ik ook met de bajonet naar beneden.
Echter ook zonder wisselen komt door het aanzuigen van lucht (bij zoomen) ook stof de camera in, dit is misschien nog wel meer dan er binnenkomt door het wisselen.

Wat betreft aan of uit, met een accu in de camera kan deze niet volledig uitgeschakeld worden, zolang de accu in de camera zit blijft het display de beeldteller tonen. En de LCD overlay over het matglas blijft helder. En de klok blijft lopen. Een ingeschakelde camera kost ook nauwelijks meer stroom dan een uitgeschakelde camera. (Tenminste bij een D70 en D7000 en ik vermoed dat dit ook geld voor andere Nikon DSLRs).

Voor het monteren van de flitser wordt ook geadviseerd zowel de camera als de flitser uit te zetten.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”