'Pre flight check'
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: 'Pre flight check'
Voordat ik weg ga zet kijk ik of de camera in mijn "basis stand" staat.
Meestal schiet ik op de A stand, dus dat kijk ik na, daarna:
Iso 100
F4.
Autofocus op S
Middelste autofocuspunt
Modus op 1 foto per click.
Batterij vol
Geheugenkaarten leeg
Meestal schiet ik op de A stand, dus dat kijk ik na, daarna:
Iso 100
F4.
Autofocus op S
Middelste autofocuspunt
Modus op 1 foto per click.
Batterij vol
Geheugenkaarten leeg
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Wat Dennis zegt, ik heb een startpunt. Komt overeen met die van hem, maar ik check nog wat meer. In principe alle 'knoppen' op mijn camera. Alles wat ik regelmatig gebruik zit bij mij onder de knop én in het persoonlijke menu van Nikon (dat is het onderste menu uit de lijst, alleen de goedkoopste DSLR's hebben dat niet).
Verder net als emdeklerk zegt, als je iets gebruikt (zeker wanneer je het zelden of nooit gebruikt), direct na gebruik altijd terugzetten naar de default.
Tenslotte: Het info-scherm is je vriend. Op veel Nikons kun je daar in 1 oogopslag nagenoeg al je instellingen terug zien. Kwestie van alle icoontjes en symbolen van de scherm leren kennen...
Verder net als emdeklerk zegt, als je iets gebruikt (zeker wanneer je het zelden of nooit gebruikt), direct na gebruik altijd terugzetten naar de default.
Tenslotte: Het info-scherm is je vriend. Op veel Nikons kun je daar in 1 oogopslag nagenoeg al je instellingen terug zien. Kwestie van alle icoontjes en symbolen van de scherm leren kennen...
Spul waarmee je foto's maakt...
Je stelt zelf een 'pre flight check' voor. Dat is een lijst met belangrijke en minder belangrijke dingen die iedere keer opnieuw afgevinkt moet worden. In de luchtvaart is er ook de 'post flight check', nog een lijst dus. Want je kunt zomaar vergeten een motor of de flight management computer af te zetten of denken dat je collega dat al gedaan heeft.ben42 schreef: Terugzetten onmiddelijk na gebruik en inderdaad voordat je de camera weer in de kast zet alles nog een keer nalopen. Maar daarom wil ik zo graag een lijstje hebben met de punten. Nu dus ook een lijstje (hetzelfde ?) voor de post flight check.
Ben
Ik denk dat jij een camara management computer nodig hebt, misschien kun je je telefoon daarvoor gebruiken.
groet,
bobbyr
- ben42
- Moderator
Ik hoop hier toch echt dat je een grapje maakt.bobbyr schreef:Ik denk dat jij een camara management computer nodig hebt, misschien kun je je telefoon daarvoor gebruiken.

Ben
Veel suggesties al gehad, inderdaad het meeste zit wel op het display. Meestal zie ik daar ook wel; he dat symbooltje hoort er niet te staan. De batterij bekijk ik altijd in mijn snel menu omdat ik dan ook zie hoeveel foto's ik al heb gemaakt op de batterij. (Batterij is op display, snel menu en twee maal in de zoeker).
De schakelaars op de lens zijn soms ook een echte vergeet. Nu maakt het voor VR niet veel uit of deze nu in active of in niet active mode staat, maar dit heb ik al zeer vele malen vergeten terug (of heen) te zetten als ik b.v. een boot op ga.
De dingen dieper in het menu zijn wat lastiger.
De lastigste voor mij is de commander mode van de flitser, hoewel deze wel is opgenomen in het snel menu, kun je (tenminste bij de D7000) dan niet terug naar TTL in dat snelmenu, dan moet je toch echt het uitgebreide menu induiken. Dit is dan weer een lastige.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Je kunt zo ongelooflijk veel dingen instellen, dat het ondoenlijk is om het even uit je hoofd te doen als je alle fouten uit wilt sluiten. Dan moet je inderdaad bijna gaan werken met een checklist en afvinken.
In de praktijk is het denk ik een stukje discipline (elke keer nadat je iets "aparts" hebt gedaan de instellingen terug zetten naar "normaal") en een korte check van de belangrijkste dingen als je gaat fotograferen. En accepteren dat er soms helaas iets mis kan gaan.
Is een shoot echt belangrijk, dan is het wellicht wel verstandig alle instellingen even na te lopen en te controleren of ze voor die shoot juist zijn.
In de praktijk is het denk ik een stukje discipline (elke keer nadat je iets "aparts" hebt gedaan de instellingen terug zetten naar "normaal") en een korte check van de belangrijkste dingen als je gaat fotograferen. En accepteren dat er soms helaas iets mis kan gaan.
Is een shoot echt belangrijk, dan is het wellicht wel verstandig alle instellingen even na te lopen en te controleren of ze voor die shoot juist zijn.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Ja Ben, dat was grappig bedoeld maar ook serieus (60 / 40). Maar zo'n slimme checklist die jij zou willen hebben is in feite een serieus gemis op dit moment. En je bent duidelijk niet de enige die naar een middel of methode zoekt om niets te vergeten en alles op orde te hebben.ben42 schreef:Ik hoop hier toch echt dat je een grapje maakt.Anders zouden we net als in de luchtvaart ook een tweede persoon nodig hebben die de controles afroept en na een Check ze ook daarwerkelijk afvinkt.
Toevallig las ik vanmiddag in de gebruikershandleiding van de D7100 dat je je huidige instellingen van de camera kunt opslaan op het geheugenkaartje in een bestand met de naam NCSETUPB (setup-menu - instellingen opslaan/laden). Mogelijk heb je daar wat aan. Ik weet alleen niet of dat ook kan bij een D7000.
groet,
bobbyr
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Is het dan geen idee om je settings naar SD kaart te kopieren. En elke keer voordat je gaat schieten een algehele reset te doen (dat ik dat nog eens zou adviseren) en vervolgens de settings terug kopieren?
Dan zou vrijwel alles elke keer goed moeten staan. Op de draaiwieltjes en AF switch na (en eventuele settings die niet opgeslagen worden)...
Dan zou vrijwel alles elke keer goed moeten staan. Op de draaiwieltjes en AF switch na (en eventuele settings die niet opgeslagen worden)...
Fin.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb dat nooit echt goed gesnapt, voorkeuzekanalen voor een camera. Iedere shoot ( in mijn geval ) is weer anders. Ander licht, andere onderwerpen, andere composities. Iedere keer stel ik dus mijn camera in zoals het die dag van toepassing is.
Misschien handig als je idd maar een paar dezelfde dingen doet onder dezelfde constante omstandigheden.
Misschien handig als je idd maar een paar dezelfde dingen doet onder dezelfde constante omstandigheden.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
-
OnlineDannySan
- Clublid
Eens met Remco, bij elke shoot bepaal ik eerst hoe ik wel schieten (met of zonder flits, en waar die flits is; on- of off-camera, M/A/S stand, ISO setting, focus mode en focus gebied) en dan ga ik verder
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- ben42
- Moderator
Werken vanuit een vaste basis (U1) werkt voor mij veel sneller dan alle instellingen individueel instellen. Ik weet precies wat mijn U1 instellingen zijn en kan diafragma, iso, sluitertijd zeer snel aanpassen. Voor AF/meetsysteem en een paar andere dingen moet ik een fractie van een seconde nadenken.Remco v/d Sanden schreef:Heb dat nooit echt goed gesnapt, voorkeuzekanalen voor een camera. Iedere shoot ( in mijn geval ) is weer anders. Ander licht, andere onderwerpen, andere composities. Iedere keer stel ik dus mijn camera in zoals het die dag van toepassing is.
Vanuit een vaste basis werken werkt sneller, ook als je dan meer dingen moet aanpassen. (Met diafragma/iso/sluitertijd heb je de belangrijkste aspecten al te pakken).
Als ik instellingen verander is dit meestal maar voor een paar foto's. Dus daarna weer terug naar de basis. (Dia/iso/tijd veranderen continu). (Doe geen studio werk).
Ben dus een zeer grote fan van de U1 (en U2) mogelijkheid van de D7000.
Iedereen hartelijk dank voor de tips. Ik ga in de toekomst iets meer op de harde instellingen op de camera en op de lens letten. (En nog steeds foutjes maken).
Iedereen dank,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- JW17
- Clublid
Ik heb het in dit draadje (nog) niet gelezen; je kunt instellen dat de sluiter vergrendeld is wanneer er geen geheugenkaartje geplaatst is.ben42 schreef:Gisteren nog nadat ik deze vraag had gesteld, kwam ik er tijdens een foto sessie achter dat ik een SD kaartje in de computer had laten zitten. Ik miste ineens foto's die ik 's middags had gemaakt. Door het tweede kaartje kwam ik daar pas laat achter.
Op de D7100 is het f7 in het menu Instellingen.
Groet,
JW
JW