35mm....50mm en 85mm...''Goed Glas''

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: 35mm....50mm en 85mm...''Goed Glas''

Bericht door Skippy » do jun 05 2014 9:54 pm

Wat zeker ook helpt is begrip van de terminologie waarmee objectieven aangeduid worden. Wat betekent bijvoorbeeld f3.5-f5.6 of f1.8 en wat betekent dit voor je fotografie. Wat zijn de voor- en nadelen?

Meer info (als start) https://www.fotografieles.nl/aankooptip ... ctief.html

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jun 06 2014 7:11 am

Kijk eens, m'n onderzoek naar kwaliteit:

http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikkor-Objectieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Willem v D
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem v D » vr jun 06 2014 5:34 pm

Wij hebben het nu over goede lenzen maar heb je ook gedacht aan het juist gebruiken van je materiaal??
Hiermee bedoel ik:
een juiste sluiter tijd, in verhouding met je brandpunt
juiste diafragma, altijd vol open geeft niet altijd het beste resultaat (1 of 2 stops knijpen doet wonderen)
juiste iso, dit icm de sluiter tijd en diafragma is toch je belichtings driehoek.

juiste houding, ben jij of je camera niet stabiel krijg je ook geen scherpe foto,
je hebt geen point and shoot die je op armlengte kan afhouden.

Mariska
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mariska » ma jun 09 2014 10:47 am

Léon Obers schreef:Maar met "goed hebben" wat anderen dan aan je zouden moeten vertellen ben je er niet.
Als je toe bent aan ander materiaal, moet je dat zelf ontdekken in de tekortkomingen die jezelf tegenkomt. Dat is de enig juiste beweegreden om ander materiaal aan te schaffen. Als je die tekortkomingen zelf nog niet ziet of onderkent vanuit je eigen belevenis omdat je de fotografische ervaring of het inzicht nog mist, is mijn inziens de stap "te ver" om dan ineens ander materiaal te gaan aanschaffen. Leer eerst het materiaal te beheersen wat je hebt, dan ontdek je vanzelf wat er eventueel aan schort. Pas dan ontstaat mogelijk de behoefte vanuit je eigen inzicht voor "iets beters".
En ik geef u weer gelijk ;). Ik kan een heel verhaal terug schrijven maar dat is niet nodig! U heeft gewoon gelijk :)
Sorry overigens voor mijn late reactie!
Bedankt voor het reageren!

Mariska
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mariska » ma jun 09 2014 10:49 am

Skippy schreef:Wat zeker ook helpt is begrip van de terminologie waarmee objectieven aangeduid worden. Wat betekent bijvoorbeeld f3.5-f5.6 of f1.8 en wat betekent dit voor je fotografie. Wat zijn de voor- en nadelen?

Meer info (als start) https://www.fotografieles.nl/aankooptip ... ctief.html
Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan!!

Mariska
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mariska » ma jun 09 2014 10:50 am

Hans Braakhuis schreef:Kijk eens, m'n onderzoek naar kwaliteit:

http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikkor-Objectieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook erg handig! Bedankt!

Mariska
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mariska » ma jun 09 2014 10:51 am

Willem v D schreef:Wij hebben het nu over goede lenzen maar heb je ook gedacht aan het juist gebruiken van je materiaal??
Hiermee bedoel ik:
een juiste sluiter tijd, in verhouding met je brandpunt
juiste diafragma, altijd vol open geeft niet altijd het beste resultaat (1 of 2 stops knijpen doet wonderen)
juiste iso, dit icm de sluiter tijd en diafragma is toch je belichtings driehoek.

juiste houding, ben jij of je camera niet stabiel krijg je ook geen scherpe foto,
je hebt geen point and shoot die je op armlengte kan afhouden.
Ik mag me daar wel weer meer in verdiepen. Het me nog eigener maken!! Dan weet ik het maar na een tijdje ben ik het weer 'kwijt' :(

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » ma jun 09 2014 12:02 pm

Léon Obers schreef:.....Als je die tekortkomingen zelf nog niet ziet of onderkent vanuit je eigen belevenis omdat je de fotografische ervaring of het inzicht nog mist, is mijn inziens de stap "te ver" om dan ineens ander materiaal te gaan aanschaffen. Leer eerst het materiaal te beheersen wat je hebt, dan ontdek je vanzelf wat er eventueel aan schort. Pas dan ontstaat mogelijk de behoefte vanuit je eigen inzicht voor "iets beters".
Je moet dan wel weten dat er iets beter is te krijgen. Dat is het mooie van ervaringen delen of onderwerpen te lezen die je niet per direct interesseren. Je hoort dan soms iets waar je niet bewust naar op zoek bent, maar wat wel erg handig kan zijn. En helaas moet je soms iets eerst zelf ervaring op doen met ander materiaal, zodat je weet wat de tekortkomingen van jezelf en je materiaal zijn.

Zo kijk ik regelmatig naar filmpjes van fotografen, waarbij je soms tussendoor een tip wordt gegeven die ik niet bewust op heb gezocht omdat ik iets miste in mijn huidige werkwijze.

Het is een mix van zaken.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”