D5000 welke lens voor spoorwegfotografie

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D5000 welke lens voor spoorwegfotografie

Bericht door henkk » zo aug 17 2014 9:01 pm

Martijn,

Gebruik de AF-A stand niet. Dan kiest de camera zelf iets om op scherp te stellen. Alle foto's die ik zie in dit draadje, zijn onscherp. Het probleem zit 'm in de eerste plaats in de scherpstelling die beter kan. AF-C is het best voor bewegende voorwerpen, wel even tijd nemen om de AF te laten 'locken' op je onderwerp.

En/of er is iets mis met je verkleining van foto's voor het forum, want volgens de exif-gegevens daarvan zou er een veel beter beeld te zien moeten zijn (sluitertijd, afstand etc. allemaal OK en toch tamelijk onscherp zelfs in het kleine forum-formaat).

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Toon Nikonian
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

D5000 welke lens voor spoorwegfotografie

Bericht door Toon Nikonian » zo aug 17 2014 10:24 pm

Af-C 3D en sluitertijd naar beneden voor bewegende treinen die naar je toe komen of van je weg gaan trouwens ook!

Sent from my iPad using Tapatalk.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo aug 17 2014 11:03 pm

"...trouwens ook", net als wat?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo aug 17 2014 11:32 pm

AF-C 3D

Dit werkt als volgt

Meestal wil je de kop van de trein scherp hebben en komt de trein op je af.

Kies AF-C 3D

Zo gauw het scherpstelpunt op de kop van de trein zit druk je de ontspanknop half in.
De camera zal nu dit deel van de kop van de trein scherp houden Dit doet de AF-C instelling.

De 3D instelling doet nog iets extra.
In 3D stelt de camera vast dat de trein op je afkomt en de snelheid van nadering.
Aan de hand van deze meting weet de camera dat hij steeds op een kortere afstand moet rekenen en de mate waarin deze verkorting te verwachten is.
Dit maakt de scherpstelling sneller en accurater.

Als de trein van je af rijd werkt het dus ook maar dan andersom

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo aug 17 2014 11:55 pm

Dat was me bekend.
Maar ik reageerde op de woorden "trouwens ook" van Toon Nikonian. Die woorden slaan kennelijk op iets dat eerder geschreven is en voegen daar kennelijk iets aan toe. Alleen was me niet duidelijk op welke eerder geschreven woorden het sloeg, zodat de context ontbreekt.

Teveel quotes is niet goed, maar te weinig evenmin :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

PeterGD
Forumlid
Forumlid

Bericht door PeterGD » ma aug 18 2014 12:06 am

Hi,

Je moet inderdaad even begrijpend lezen,
maar dan snap je wat Toon bedoeld.
JaapV schreef:zodat de context ontbreekt

Hier wordt waarschijnlijk "omdat" bedoeld?

Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.

Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 18 2014 1:18 am

Om met het laatste te beginnen: nee, dat bedoelde ik niet, maar ik had blijkbaar veel meer woorden moeten gebruiken en moeten schrijven "...omdat de context van het advies m.b.t. AF-C 3D mij nu ontbreekt.

Dan wat betreft "begrijpend lezen": ik kom die uitdrukking hier vaak tegen, onveranderlijk (ook hier) beschuldigend gebruikt en onveranderlijk bedoeld om een lezer duidelijk te maken dat een schrijver geen enkele verplichting heeft tegenover een lezer, maar dat een lezer die wél heeft tegenover een schrijver. Mijn indruk is dat de uitdrukking geboren is uit de drang om de vele spel- en stijlfouten die men heden ten dage maakt te rechtvaardigen door gewoon de lezer ervoor verantwoordelijk te maken.

Terug naar het onderwerp: Mogelijk doordat "begrijpend lezen" in mijn schooltijd nog niet onderwezen hoefde te worden is mij nog steeds niet duidelijk waarnaar Toon Nikonian verwijst of wat hij bedoelt. Ik ben daar overigens (ook nog steeds) benieuwd naar en een hint zou welkom zijn.
_____

EDIT: (18-08, 18:00 uur): Een ander forumlid heeft mij inmiddels per PB de hiervoor gevraagde "hint" gegeven en het is me nu duidelijk dat "trouwens ook" niet verwijst naar een eerder bericht, maar naar de 4 woordjes daar direct aan voorafgaand. Het dáárvoor gebruikte woord "of" (in plaats van "en") heeft me kennelijk op het verkeerde spoor gezet.

Het is me echt nu pas duidelijk. Ik had het werkelijk niet begrepen en het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand botweg op een fout te betrappen, zoals iemand leek te vermoeden.
Groet, Jaap

Toon Nikonian
Forumlid
Forumlid

Bericht door Toon Nikonian » di aug 19 2014 10:04 am

En/of had in beide gevallen mogelijk geweest... Pfiew!

Sent from my iPad using Tapatalk.

Martijn Tiebie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Martijn Tiebie » di aug 19 2014 1:09 pm

Beste medeforummers,

Bedankt voor jullie antwoorden! Dat waardeer ik enorm en zal het een en ander eens in de praktijk gaan oefenen alvorens weer af te reizen richting een mooie fotolocatie in Duitsland.
Concluderend: de lens die ik gebruik zal dus geschikt zijn voor spoorwegfotografie met een aantal aanpassingen (instelling van de camera / lens). Maar heb nog wel een vraag: de 18-200 lens heeft dus een mindere inval van het zonlicht tov een lens met een vast brandpunt (bijvoorbeeld de al eerder genoemde 35mm lens. En klopt het dan dat deze 35mm lens nog betere resultaten zal moeten opleveren?

Jumpjiving schreef:AF-C 3D

Dit werkt als volgt

Meestal wil je de kop van de trein scherp hebben en komt de trein op je af.

Kies AF-C 3D

Zo gauw het scherpstelpunt op de kop van de trein zit druk je de ontspanknop half in.
De camera zal nu dit deel van de kop van de trein scherp houden Dit doet de AF-C instelling.

De 3D instelling doet nog iets extra.
In 3D stelt de camera vast dat de trein op je afkomt en de snelheid van nadering.
Aan de hand van deze meting weet de camera dat hij steeds op een kortere afstand moet rekenen en de mate waarin deze verkorting te verwachten is.
Dit maakt de scherpstelling sneller en accurater.

Als de trein van je af rijd werkt het dus ook maar dan andersom
Oke, dat is duidelijk tot zover dat ik weet wat u bedoelt met AF-C.
Maar de term 3D begrijp ik niet. Hoe werkt dat?

Groetjes Martijn

eelco
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door eelco » di aug 19 2014 3:24 pm

Hoi Martijn,

Hier een linkje waarin Hans Braakhuis mooi eea uit de doeken doet.

http://www.hansbraakhuis.nl/camera-versnellen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten,

Eelco

Martijn Tiebie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martijn Tiebie » ma sep 01 2014 8:25 pm

Beste medefotografen, bedankt voor jullie ondersteuning!

Ik heb inmiddels alle tips opgeschreven op een papiertje en bijgesloten in mijn fototas.
Vandaag ik heb een paar testfoto's gemaakt, onder andere om het verschil tussen de VR aan - en uit te zetten. Zie hieronder het verschil!

De overige specs zijn als volgt.

Met de VR uit.

Afbeelding

Met de VR aan.

Afbeelding

En zie het verschil.

Nog wel een vraagje naar aanleiding van het topic-> zullen de foto's nog scherper worden indien ik een 18-35mm lens, een 35mm lens of een 50mm lens zal aanschaffen? Ik namelijk nog betere foto's of is deze lens het maximale wat je van zo'n lens kan verwachten en zijn de bovengenoemde lensen gelijkwaardig?

Ik hoor het wel wat jullie van het foto vergelijk vinden en een antwoord op de bovengenoemde vraag.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Laatst gewijzigd door Martijn Tiebie op ma sep 01 2014 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » ma sep 01 2014 9:03 pm

Ik begrijp niets van je afstandsinstelling (enkele meters volgens de exif).De instelling AF-C 3D tracking is in beginsel prima voor deze situatie. Ik neem toch aan dat je op die treinen hebt scherpgesteld en die zijn meer dan 10 m weg. VR zou geen enkel toegevoegd effect moeten hebben bij 1/800 sluitertijd.
Beide foto's zijn volgens de exif tot oneindig scherp, rekenkundig zal dat wel kloppen.
Waarom de eerste foto dan zo onscherp is, begrijp ik niet. Bewegingsonscherpte kan eigenlijk ook niet bij 1/800 en ca 20 mm brandpuntsafstand.

Je zou eens kunnen proberen een andere lens te lenen om te kijken of het dan beter gaat.
Of er zit toch iets in je bewerkingsproces niet goed.
Kun je ergens de originele bestanden uploaden (liefst in RAW)?

P.S. waarom plaats je zulke kleine bestanden? Je kunt tot 1280 breed plaatsen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Martijn Tiebie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martijn Tiebie » ma sep 01 2014 9:22 pm

henkk schreef: P.S. waarom plaats je zulke kleine bestanden? Je kunt tot 1280 breed plaatsen.
Afbeelding

FF een test mbt de grootte van de foto.

Martijn Tiebie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martijn Tiebie » ma sep 01 2014 9:25 pm

Zo te zien geen verbetering.
Nogmaals.....

Afbeelding

Hopelijk nu op een groter formaat

Martijn Tiebie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martijn Tiebie » ma sep 01 2014 9:30 pm

henkk schreef:Ik begrijp niets van je afstandsinstelling (enkele meters volgens de exif).De instelling AF-C 3D tracking is in beginsel prima voor deze situatie. Ik neem toch aan dat je op die treinen hebt scherpgesteld en die zijn meer dan 10 m weg. VR zou geen enkel toegevoegd effect moeten hebben bij 1/800 sluitertijd.
Beide foto's zijn volgens de exif tot oneindig scherp, rekenkundig zal dat wel kloppen.
Waarom de eerste foto dan zo onscherp is, begrijp ik niet. Bewegingsonscherpte kan eigenlijk ook niet bij 1/800 en ca 20 mm brandpuntsafstand.

Je zou eens kunnen proberen een andere lens te lenen om te kijken of het dan beter gaat.
Of er zit toch iets in je bewerkingsproces niet goed.
Kun je ergens de originele bestanden uploaden (liefst in RAW)?

P.S. waarom plaats je zulke kleine bestanden? Je kunt tot 1280 breed plaatsen.
Beste Henk, bedankt voor uw antwoord alleen ik begrijp niet wat u bedoelt met:
- "ik begrijp niets van je afstandsinstelling........." doe ik hier iets niet goed of kan er iets verbeterd worden?
- "of er zit toch iets in je bewerkingsproces niet goed", bedoelt u het niet goed uploaden van de foto's? Ik heb de foto's bij Tinypic in de cloud staan, misschien zit hier een fout in.
- hoe moet ik de originele foto's uploaden in RAW formaat als ze jpg formaat geschoten zijn?

Groetjes Martijn

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”