korte sluitertijd donkere foto nikon j2

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: korte sluitertijd donkere foto nikon j2

Bericht door Ed Post » vr aug 29 2014 8:37 am

Als ik zo even snel naar de exif gegevens kijk zie ik dat de programma-instelling is gebruikt.
Dan krijg je altijd gemiddelden, met als gevolg een sluitertijd van 1/160ste sec.
Dat is voor een foto met veel beweging dus altijd te langzaam en ontstaat er bewegingsonscherpte.
Zoals hierboven al aangegeven is het gras behoorlijk uitgebeten.
Dit kan komen door de donkere achtergrond.
Ik vraag mij af of de foto in Lightroom lichter is gemaakt, want bij de hier gebruikte matrixmeting zou het gras goed belicht moeten zijn.
In dit soort situaties zou ik dus gebruik maken van sluitertijdvoorkeuze en een hoge sluitersnelheid.
Gelet op de donkere achtergrond zou ik de ISO-waarde wat hoger zetten zodat een hoge sluitersnelheid mogelijk is.
Ook het gegeven dat hier ingezoomd is (115mm omgerekend naar kleinbeeld) vraagt al om een hoge sluitersnelheid.
Ook is het feit dat niet gediafragmeerd is, zie EXIF (shot wide open), is er weinig scherptediepte over.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

jfbat
Forumlid
Forumlid

Re: Re:aan de lichte kant

Bericht door jfbat » vr aug 29 2014 8:48 am

gijs sandberg schreef:Overigens zou ik de TS aanraden het aantal sterretjes wat terug te nemen.
Ach, die discussie is gepasseerd, ik kijk er niet meer naar. Er zij teveel leden die te scheutig danwel te bescheiden zijn.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr aug 29 2014 9:53 am

Het is een handig hulpmiddel om te weten hoeveel je iemand moet uitleggen. Met drie sterren ga ik er vanuit dat je weet hoe je met sluitertijd, diafragma en ISO moet werken.

Kristian
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Kristian » vr aug 29 2014 2:10 pm

ATOR schreef:Het is een handig hulpmiddel om te weten hoeveel je iemand moet uitleggen. Met drie sterren ga ik er vanuit dat je weet hoe je met sluitertijd, diafragma en ISO moet werken.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Met een sluitertijd van 160 krijg je nooit dat beeld scherp, dat zou je al moeten weten.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl

lindatjeh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door lindatjeh » vr aug 29 2014 9:18 pm

Bedankt voor de reacties. Even over de sterretje die ik zou hebben. Ik heb geen idee waar ik dat in heb gevuld. En even over de iso ik heb geen idee waar en hoe ik dit in moet stellen. In het boekje staat weinig info hierover. Ik ben al blij dat ik de sluitertijd kan wijzigen. Bij handmatig kan ik wel de sluitertijd wijzigen maar dan krijg ik de diafragma weer niet andersl

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr aug 29 2014 9:39 pm

Hier de complete handleiding voor de Nikon J2: http://nikonsupport.eu/europe/Manuals/j ... _nl_01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Wijzigen van de ISO waarde staat op bladzijde 131.

Instellen sluitertijd e.d. vanaf bladzijde 110.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr aug 29 2014 10:25 pm

De foto is inderdaad via mijn Lightroom gegaan, en daar komt de info vandaan.
De foto is volledig onbewerkt geëxporteerd puur voor de exif.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

pien
Forumlid
Forumlid

Bericht door pien » ma sep 01 2014 8:25 pm

hallo lindatjeh

af en toe ga ik naar de hondenschool waar de pakwerkers ook actief zijn.
ik moet zeggen dat ik honden erg moeilijk vind om te fotograferen :mryellow:
ik heb voor jou een foto uitgezocht met de info er bij welke sluitertijd enz gebruikt is misschien heb je er wat aan.
af en toe ga ik er weer eens heen om lekker te gaan oefenen en een bakkie koffie te halen :wink2:
deze foto is voor mij nog niet 100% goed de persoon met hond had nog scherper gekund ( volgende keer moet ik dus de diafragma naar 8 brengen of zo om het geheel scherper te krijgen ) gewoon lekker uitproberen doe ik ook.

sluitertijd 1/1250 sec
diafragma ( f 5,6 )
iso 400

Afbeelding

gr paulien.
Een foto moet naar gekeken worden, niet over verteld worden.
Elliott Erwitt, Amerikaans fotojournalist (1928)

lindatjeh
Forumlid
Forumlid

Bericht door lindatjeh » do sep 04 2014 10:41 am

Oh jammer ik kan de foto niet zien krijg een kruis. Zaterdag ga ik eens even kijken hoe ik dit allemaal in kan stellen. Als ik hem op handmatig zet ben ik al zover dat ik de sluitertijd kan wijzigen maar nog niet de diafragma. Zaterdag eens even de handleiding die hier staat doorlezen. ik heb er wel een klein boekje bij zitten maar daar staat alleen in wat het allemaal is maar niet hoe je het in kan stellen. Dus ik ga deze zaterdag eens even goed bekijken en eens even kijken of ik het een en ander kan testen ;) Bedankt voor de tips allemaal. Als jullie meer tips hebben hoor ik het graag! Hoe meer tips hoe beter! Als ik een foto maak krijg ik ook groene blokjes om het voorwerp dat ik fotografeer. Dan stelt hij hem scherp op dat voorwerp maar als de hond er aan komt dan moet hij de hond ook eigenlijk pakken. Ik weet niet of hij dit dan ook doet. Of dat hij dan alleen de pakwerker pakt.

pien
Forumlid
Forumlid

Bericht door pien » do sep 04 2014 12:30 pm

lindatjeh schreef:Oh jammer ik kan de foto niet zien krijg een kruis. Zaterdag ga ik eens even kijken hoe ik dit allemaal in kan stellen. Als ik hem op handmatig zet ben ik al zover dat ik de sluitertijd kan wijzigen maar nog niet de diafragma. Zaterdag eens even de handleiding die hier staat doorlezen. ik heb er wel een klein boekje bij zitten maar daar staat alleen in wat het allemaal is maar niet hoe je het in kan stellen. Dus ik ga deze zaterdag eens even goed bekijken en eens even kijken of ik het een en ander kan testen ;) Bedankt voor de tips allemaal. Als jullie meer tips hebben hoor ik het graag! Hoe meer tips hoe beter! Als ik een foto maak krijg ik ook groene blokjes om het voorwerp dat ik fotografeer. Dan stelt hij hem scherp op dat voorwerp maar als de hond er aan komt dan moet hij de hond ook eigenlijk pakken. Ik weet niet of hij dit dan ook doet. Of dat hij dan alleen de pakwerker pakt.
heeeeee das jammer dat je de foto niet te zien krijg ( ik zal ook niet weten hoe dat kan ik kan de foto namelijk wel zien )
gr paulien.
Een foto moet naar gekeken worden, niet over verteld worden.
Elliott Erwitt, Amerikaans fotojournalist (1928)

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » do sep 04 2014 5:37 pm

Hallo TS,
ik heb zelf 1,5 jaar een 1J1 en heb nu enige ervaring met fotograferen op stand P, A, S en M.
De sluitertijd die je nodig hebt, ik schat 1/500, is heel moeilijk in te stellen.
Uit de gebruiksaanwijzing haal je het zowiezo niet, want die is zeer summier.

De juiste manier zou zijn te fotograferen op stand S en 1/500 in te stellen, maar na 1,5 jaar is mij dat nog niet gelukt. De kamera kiest bij stand S nl. zelf een tijd (afhankelijk van de lens), bij een 10 mm is dat bijv. 1/125 en die is niet te veranderen.

De kortse sluitertijd krijg ik bij stand P en een hoge ISO-waarde. Dat zou ik dus proberen. Maar 1/500 is mij nog nooit gelukt.
Ik denk, dat de 1J2 voor deze toepassing minder geschikt is, een SLR is veel geschikter. John.

lindatjeh
Forumlid
Forumlid

Bericht door lindatjeh » do sep 04 2014 8:54 pm

Hoi Pien,

ik zie de foto nu wel. Mooie foto! Alleen als ik deze instellingen van jou overneem heb ik nog steeds donkere foto's. Ik ga het zaterdag nog eens proberen. Ik weet nu hoe ik alles in kan stellen alleen nu nog op zoek naar de juiste instellingen hopelijk vind ik die. Anders ga ik binnenkort naar de verkoper van dit toestel een speciale fotocamera winkel misschien kunnen ze mij helpen. Zij geven ook cursussen

lindatjeh
Forumlid
Forumlid

Bericht door lindatjeh » ma sep 08 2014 12:59 pm

Ik heb zaterdag even wat boeken gehaald bij de bibliotheek en ben weer een beetje slimmer geworden ;) Ik ben gisteren al wat aan het experimenteren geweest met water en golven enzo achter de boot. Langzame sluitertijd en dan weer sneller sluitertijd. Daarna diafragma ingesteld. En ik begin het nu een beetje te snappen. Ook een verhaal over ISO gelezen dat een hoge ISO niet eens betekend dat je echt heldere foto's krijgt. Zo leer ik steeds meer. en hopelijk kunnen jullie mij nog wat meer leren ;)

lindatjeh
Forumlid
Forumlid

Bericht door lindatjeh » za sep 13 2014 12:22 pm

Ik ben al aan het oefenen geweest vandaag met mijn paarden. Ze gaan denk ik niet zo snel als honden. Maar goed ze bewegen en ze gaan snel ;) Ik wordt er al een beetje beter in. Denk alleen dat ik de ISO nog anders moet instellen omdat de bewegende dingen nu duidelijk zijn maar de foto is nog een beet je vaag.

Afbeelding

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » za sep 13 2014 2:39 pm

Ik weet niet hoe jij je sluitersnelheid instelt op S, maar ik heb een Nikon 1 V1 en kan gewoon alle sluitersnelheden gebruiken.
Net nog een testje gedaan en kon dik boven de 1/500ste komen hoor.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”