Nieuw: de D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nieuw: de D750

Bericht door Léon Obers » vr sep 12 2014 10:51 am

Ik vind de D750 juist wel interessant met zijn opklapbaar schermpje en video-specs. Daar is het mij net om te doen.
Moet de kat nog uit de boom kijken. Een mogelijkheid van "focus peaking" om makkelijk manueel op het LCD scherp te stellen, heb ik nog niet vernoemd gezien. Bij gebruik van manuele lenzen (of manueel scherpstellen) met video DE methode om snel en accuraat scherp te stellen. Als het er niet op zit, gemiste kans.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr sep 12 2014 11:00 am

Tzigane schreef:Mee eens, een opvolger van de D700 zou dan een soort mini-D4 worden, en dat gaat Nikon waarschijnlijk niet doen, dus wordt het een uitgeklede opvolger. De 750 dus.

Best jammer! Ik wil over een tijd ook wel een upgrade van de D700, hoewel ik erg blij ben met de camera. Waarschijnlijk wordt het over een jaar of 2 een tweedehands D3s.
"uitgekleed"??????
Misschien niet de body die velen wensen maar voor mensen die de afgelopen jaren doorstromen van D90 -> D7000/D7100 -> D6x0 is dit een geweldige camera.
Ik ga eens rustig nadenken om de D610 te vervangen, want de betere AF en het klapscherm zijn wat mij betreft geweldige opties.
Groetjes,
Jaap

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr sep 12 2014 11:09 am

Voor de D700 gebruiker die een betaalbare upgrade wil, zonder "veroordeeld" te zijn tot de overkill aan MP van de D800/D810, zou Nikon i.p.v. de D600/D610 beter een D700x (of D710) gebracht hebben: body en de AF van de D700 met de sensor en processor van de D600/D610 had een mooie camera opgeleverd. Maar dan zou de D800 waarschijnlijk lang niet zo veel verkocht zijn als nu het geval is.

Nu de D750 er is, zit dat pad (D700x) er zeker niet meer in.

Niettemin vind ik de D750 een interessante camera, vooral vanwege de AF. Ik prima leven met de ergonomie van de D600 (en dus straks ook de D750) leven. Stuk compacter dan een D800 en toch volledig "in control".
Groeten,
Edwin

flickr - website

oud0001

Bericht door oud0001 » vr sep 12 2014 11:30 am

Een opvolger is toch eigenlijk iets wat na de voorgangers komt. :mrgreen:
Hmm, weer een veredelde instapcamera met een veel te grote sensor. :wink:
Weer geen knopjes op de buitenkant. :frown:
Dat wordt weer prutsen in het menu om de shot te missen. Probeer maar ff de meetmethode aan te passen.
Even snel van matrix naar spotmeting euh, not. Te laat. You have missed the desicive moment.

Nikon lijkt te hebben gekozen voor de megapixelrace. Zonde en dan die prijs. oh, oh, oh.
Dat is een pro/semipro prijskaartje voor een consumer camera. :(

Not my cup of thea.

Ik beschouw de camera als overprised consumer vanwege het ontbreken van elementaire bedieningselementen op de buitenzijde van de body!! Geen instellingen voor meetmethode, geen snelle aanpassing van WB of ISO.
Je weet wel, dat knopje link bovenop de probody waar je 3 knopjes kan indrukken en met het duimwieltje ff snel een aanpassing kan doen. Met de nadruk op ff en snel.
Dat lijken me elementaire zaken om een shot te kunnen maken en in dit geval dan dus te gaan missen.
Concluderend is de lichtdriehoek niet snel een eenvoudig te beïnvloedden met b.v. de ISO.
Een klapbaar scherm is zeker niet verkeert maar maak em dan zo dat je het scherm naar de body kunt keren. Nu is het een vet verzamelaar. Ook als ie uit staat. De WiFi is prachtig en erg praktisch. Een goede keuze die in te bouwen. Ik hoop dat er dan wel een een gratis app voor komt.

Niet alles is slecht maar niet voor dat geld.

@MartijnM
Tja, zoals gebruikelijk is er weer een 'hoop' niet.... maar volgers mij is er 'heel veel' wél... (24MP, D4 autofocus, EXPEED4, etc.)

En als een body als 'minder' of 'amateurklasse' moet worden beschouwd vanwege lichtere bouw, kleiner formaat, wifi en/of kantelbaar scherm snap ik de euforie omtrent bijvoorbeeld een Fujifilm X-T1 ook niet helemaal... :twisted:
Dat komt omdat het ook niet gaat om de zaken die jij aangeeft.
Even de ISO een slingertje geven om S en F te kunnen laten staan. Je moment kwam en ging terwijl je in het menu stond te klungelen. Het zelfde voor de meetmethode. Even naar spotmeting i.v.m. een tegenlichtsituatie bij een raampje, oeps. Gemist. Was nog in het menu bezig. Dat zijn de dingen waar het om gaat.
In een camera heb je de basis zaken als WB, S, F, ISO en meetmethode onder een knop nodig. Daarbij dan beeldkwaliteit i.p.v. beeld kwantiteit en als dat lekker licht kan zijn is dat een voordeel. Dan het verhaal PC rekencapaciteit. Een 25Mp vraagt meer van je PC dan een 16MP sensor. Dus extra uitgaven. Daar is deze Nikon D750 camera allemaal niet op bedacht. Wel op zo veel mogelijk MP omdat veel mensen denken dat meer MP een betere foto maakt. Dat is voor velen, denk ik, de clue. En tja, Nikon maakt ze om te kunnen verkopen. Dat is hun doel. Dus kijkt men naar wat de meesten in de markt zoeken en dat zijn nog steeds die MP.
Dat mag maar is niet mijn ding.

Flandria

Bericht door Flandria » vr sep 12 2014 11:32 am

Waarom niet een D750s versie, waar meteen alle kinderziektes zijn opgelost.

Geef Martijn gelijk maar snap werkelijk niet als er marktonderzoek wordt gedaan waarom men nooit serieus in het "gat" was gestapt van spiegelloos...

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr sep 12 2014 11:35 am

beste Tuihanti, je reactie maakt pijnlijk duidelijk dat je geen idee hebt hoe de camera werkt.
Al hetgeen waarvan jij zegt dat het niet kan, is dus wél gewoon mogelijk.
Maar ja, de knopjes zitten op een andere plek dan je gewend bent, that's all.
Groetjes,
Jaap

oud0001

Bericht door oud0001 » vr sep 12 2014 11:36 am

Waar dan?
Ik zie ze niet in de plaatjes terug. :mrgreen:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 12 2014 11:37 am

Flandria schreef:....snap werkelijk niet als er marktonderzoek wordt gedaan waarom men nooit serieus in het "gat" was gestapt van spiegelloos...
Tja, voor mij had er ook geen spiegel in gehoeven, maar dan wel een goede EVF.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr sep 12 2014 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr sep 12 2014 11:37 am

Tuihanti schreef:Waar dan?
Ik zie ze niet in de plaatjes terug. :mrgreen:
Misschien je eens verdiepen in een product voor dat je begint te mutsen :D
Alle genoemde knopjes staan op de foto's
Groetjes,
Jaap

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » vr sep 12 2014 11:39 am

Dat ding heet niet voor niks D750. Verwachten dat ie dan meer Pro-features heeft dan een D800 is, euh, raar... "Ja maar, de D700". Tsja, verleden tijd.

Maar goed, ik kan eigenlijk geen hobby van me bedenken waar je dit soort discussies niet langs ziet komen. :D
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Flandria

Bericht door Flandria » vr sep 12 2014 11:41 am

Léon Obers schreef:Tja, voor mij had er ook geen spiegel in gehoeven, maar dan wel een goede EVF.
Precies Léon, zoiets als de Sony a7 serie, hoef je ook geen adapters of weer een range ernaast te gebruiken.
Beetje laffe update in mijn ogen.

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » vr sep 12 2014 11:42 am

Flandria schreef:Waarom niet een D750s versie, waar meteen alle kinderziektes zijn opgelost.
Die komt volgend jaar! :D
Flandria schreef:Geef Martijn gelijk maar snap werkelijk niet als er marktonderzoek wordt gedaan waarom men nooit serieus in het "gat" was gestapt van spiegelloos...
Mee eens, daar heeft Nikon (en Canon ook trouwens) behoorlijk de bal laten liggen en volop ruimte gegeven aan Panasonic, Olympus, Sony en Fujifilm...
Buy film, not megapixels...

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » vr sep 12 2014 11:55 am

Flandria schreef:
Léon Obers schreef:Tja, voor mij had er ook geen spiegel in gehoeven, maar dan wel een goede EVF.
Precies Léon, zoiets als de Sony a7 serie, hoef je ook geen adapters of weer een range ernaast te gebruiken.
Beetje laffe update in mijn ogen.
De afstand tussen lens en sensor moet gelijk blijven. Als je de spiegel er tussen uit haalt, hou je een stuk loze ruimte over. Die kun je ook gebruiken om de body compacter te maken (dat heeft Sony bijvoorbeeld gedaan). Maar dan moet je lenzen ontwerpen die om kunnen gaan met de resulterende kortere afstand tussen sensor en mount (de oude Sony SLR lenzen passen niet op de A7 reeks). En heb je een adapter nodig om de bestaande lenzen te gebruiken.

Ik vermoed dat Nikon enerzijds bang is dat een goede mirrorless hun SLR's teveel zal kannibaliseren en anderszijds flink aanhikt tegen het ontwerpen van een goede range lenzen voor een compacte FX mirrorless. Bovendien: als je dan toch nieuwe lenzen moet kopen of een adapter moet gebuiken, waarom dan niet eens rondkijken of andere merken niet wat beters hebben? Oftewel: Nikon zou dan zelf de markt "open gooien".

Maar ze raken wel hopeloos achterop zo. Aan de andere kant: wellicht komen ze straks met iets, waardoor ze meteen weer marktleider kunnen worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat de pioneers op de lange termijn het nakijken hebben.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr sep 12 2014 12:16 pm

Flandria schreef:[...]snap werkelijk niet als er marktonderzoek wordt gedaan waarom men nooit serieus in het "gat" was gestapt van spiegelloos...
+1

Ik neig op dit moment héél sterk naar een Sony A7 / A7r i.p.v. een dSLR. Stuk compacter en minder opvallend, waanzinnig goede beeldkwaliteit.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr sep 12 2014 12:30 pm

Ik heb net de combinaties Nikkor 105mm f2.5 en 50mm f1.2 op mijn Olympus E-M10 uitgeprobeerd. Zelfs zonder de ingebouwde handige hulpjes als focus peaking of magnify werkt de handmatige scherpstelling sneller en preciezer dan met de Df. I rest my case. Zien is geloven.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”