Bewogen foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Javelin
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Bewogen foto's

Bericht door Javelin » vr okt 03 2014 7:46 pm

TS heeft het over burlende reeën, die zie ik nergens op zijn foto's'. Wel edelherten :shock:
Of is dit of topic?
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » vr okt 03 2014 7:51 pm

Daar ben ik het niet mee eens, ik maak al jaren gebruik van de 80-400. De VR hiervan werkt zo goed dat je zonder statief met 1/200 scherpe foto's kan maken als je techniek maar goed is. Ik denk dat je je lens moet tunen op je D610. Ook vind ik de foto's licht, je kan snellere sluitertijden verkrijgen door met -0.7 EV te schieten. Dit is later vrij gemakkelijk weer op te halen als je NEF schiet.

Nogmaals, als je focus goed zou zijn zou je met 1/200, en statief, scherpe foto's moeten hebben van stilstaand of rustig lopend wild.

Succes ermee.

ps: de lens is al zeer acceptabel kwa scherpte bij een diafragma van 7.1 op 400mm

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Boldey » za okt 04 2014 9:54 am

Dat bedoelde ik met lange sluitertijden bij fotograferen in de A stand: de eerste foto is volgens mij erg bewogen: Sluitertijd: 1/20s

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » za okt 04 2014 10:24 am

Je hebt gelijk bij de eerste foto, het is bijna onmogelijk om een scherpe foto te krijgen met 1/20 op 400mm en bewegend wild. De andere resultaten hadden beter moeten zijn.

Mijn vriend heeft een nieuwe 80-400 VR2 op zijn D800 en kon er geen fatsoenlijke scherpe foto mee schieten. Na fine tuning is het een prachtige combinatie geworden.

iJoost

Bericht door iJoost » za okt 04 2014 11:47 am

Toch zou het denk ik handig zijn om de onscherpte gewoon even goed te kunnen zien. Dan kun je vaststellen of het bewegings onscherpte is (van camera of van onderwerp) of een scherpstel-probleem. Want zoals dit draadje er nu voor is dat nog steed onduidelijk. gelukkig is het blijkbaar totaal geen belemmering voor het geven van adviezen... ;-)

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » za okt 04 2014 11:54 am

Heb de nef ,s van NICO gehad, heb er een uit geplukt.Hier om gevraagd daar zijn eerdere foto,s niet groter te plaatsen waren.
Hier is meer op te zien .Als er een foto uit de eerste serie er bij moet laat het horen.[ in deze grote].
1
Afbeelding

Edit
Zo als eerder al geschreven fine tune ,deze lens leren kennen en je camera wat er mee kan dan zal het probleem zeer ver zijn opgelost.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

iJoost

Bericht door iJoost » za okt 04 2014 12:10 pm

Als dit een 100% crop is, dan zie ik het probleem niet. Scherpte ligt op de juiste plaats. Misschien had je op de ogen moeten scherpstellen in plaats van op het lijf. Want de scherptediepte is niet zo vreselijk groot. Bewegingsonscherpte zie ik echter niet. Wel een beetje fuzziness omdat je op pixel niveau zit. Maar daar is het unsharp mask goed voor.

Als die geen 100% crop is, dan kunnen we het dus nog steeds niet goed zien. ;-)

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za okt 04 2014 12:20 pm

Is geen 100% crop. 14.9%

edit. crop 100%
Afbeelding
Laatst gewijzigd door a vgastel op za okt 04 2014 12:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Gerdje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gerdje » za okt 04 2014 12:34 pm

Heb hetzelfde voor met een van mijn D610 , gewoon zaterdag binnen gedaan .Afwachten
Is mij opgemerkt dat links scherper was dan rechts , maandagtoestel ?

iJoost

Bericht door iJoost » za okt 04 2014 2:14 pm

Nou, beslist niet bewogen dus. En keurig scherp-gesteld, bij deze beperkte scherptediepte (een half metertje?). Zo te zien op de neus net iets voor de ogen. Lijkt me goed. Wel even op het unsharp mask eroverheen halen, maar dat moet altijd.

Of je in de hele foto voldoende scherpte hebt is weer een andere vraag. Maar het ligt hier niet aan het scherpstellen of aan de beweging.
Wat misschien eerder het probleem is (wat TS als onscherp ervaart ) is een gebrek aan contrast in de foto. Als je daar iets aan doet (en dat zou ik ook "normaal" willen noemen) dan ziet het er al weer heel anders uit:

Afbeelding

Een beetje levels en curves: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p255120" onclick="window.open(this.href);return false;

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za okt 04 2014 2:20 pm

Lijkt mij een prima geslaagde foto !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

brombeer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door brombeer » za okt 04 2014 7:41 pm

Hallo allemaal

Bedankt voor jullie reacties.
De foto's waren onbewerkt en de laatste een raw foto.
Er werd door enkele forumleden gesteld om de camera en lens te laten fine tune.
Heeft iemand daar een adres voor?
Ondertussen heb ik het contrast en helderheid in de camera iets bijgesteld, misschien helpt dat.
Ga proberen dit volgende week uit te proberen bij de zeehondjes bij de Punt van Reide.
Het kan ook zo wezen dat er verschil zit in Canon en Nikon en dat daar aan moet wennen.

Maar ik bedank iedereen nogmaals voor de reacties.

Groet brombeer
Nikon Z 6II en een 24-70 4S

iJoost

Bericht door iJoost » za okt 04 2014 7:57 pm

Je moet het contrast niet hoger maken in de camera. Levels, curves en verscherpen zijn normale nabewerkingen.

Vraag je eens af hoe het zit met het helderheid-bereik in je onderwerp, versus je sensor, versus jpeg bestanden, versus, je beeldscherm/printer... als je begrijpt wat daar onderweg gebeurt, dan zul je ook begrijpen dat dat alleen toevallig zo af en toe goed komt. In de meeste gevallen moet je er zelf voor zorgen dat het goed komt.

Zie de link die ik al gaf voor een beginners receptje waarmee je al veel kunt bereiken.

Fijn tunen kun je trouwens zelf doen. Zie de handleiding. Maar ik zie niet dat het nodig is in jouw geval. ;-)

Andere vraag, stond de VR aan? Want die kan dus ook de scherpte net even verprutsen.

http://www.bythom.com/nikon-vr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

brombeer
Forumlid
Forumlid

Bericht door brombeer » za okt 04 2014 10:46 pm

Vr stond uit
Heb de instelling veranderd zodat het hopelijk in de buurt komt van mijn vorige camera.
D610 is wat anders in contrast en kleur.
Als dat het niet is, zet ik het terug, moet even experimenteren, ik kan er ook mee leven dat contrast, helderheid en kleur zo blijft.
Kan het natuurlijk in nabewerking verhelpen, dat is een eitje:-)
Ben eentje die zo weinig als mogelijk bewerkt, al ontkom je er niet aan.
Weet dat ik zelf de knopjes zelf bedien en dus zelf de fouten maak.

Groet Brombeer
Nikon Z 6II en een 24-70 4S

schippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door schippie » zo okt 05 2014 11:00 am

Misschien heb ik het niet helemaal goed gevolgd , maar je hebt het nu over aanpassingen in je camera, die werken alleen in JPEG, dus als je in RAW schiet heb je er niks aan en moet je nabewerken.
Nabewerken is een essentieel onderdeel van fotografie, dat deed je toch vroeger ook in het analoge tijdperk ?
Het is eeuwig zonde om een camera lenscombinatie van een enige duizenden euro's te kopen en vervolgens maar de helft van wat eruit kan komen gebruiken. Foto's maken duurt een dag , de apparatuur kost enige duizenden en nabewerking kost een uurtje aan tijd en aan paar tientjes aan software.
Wil je ze niet zelf bewerken dan wil ik het desnoods wel voor je doen, stuur me maar een PB
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”