D90 interne flits schakelt niet uit

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Lauwaap
Forumlid
Forumlid

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Bericht door Lauwaap » ma dec 01 2014 9:10 pm

JanJunior schreef:Als je een pure silhouetfoto wil maken moet je er ook voor zorgen dat de muur achter je niet wit (of gekleurd) is, anders heb je prima indirect licht op de voorkant van je kat.
Ik denk dat dit het geval is, maar ik kan dat zonder plaatje op afstand niet beoordelen...

Jan
Het gaat niet om de silhouet foto, Jan. Het was even voor de verduidelijking dat de voorkant volop belicht wordt en het dus een invloed hebbende verlichting is.

Haha, inderdaad, Jacob! Ik zou gewoon een commander kunnen kopen, maar ik was gewoon benieuwd naar of ik in dit geval iets fout deed of dat het niet anders kan. Het laatste blijkt waar te zijn. Ik weet genoeg!

Bedankt allemaal voor de reacties!

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D90 interne flits schakelt niet uit

Bericht door ben42 » ma dec 01 2014 11:00 pm

Met de sluiter dicht.
Pop up flitser stuurt met een flitsvolgorde de remote flitsers aan.
Remote flitsers geven een kleine voorflits.
Deze wordt gemeten door de camera.
De Pop up flitser stuurt vervolgens de remote flitsers aan met de informatie hoeveel ze moeten flitsen,

Sluiter gaat open.
Pop up flitser geeft een informatie flits om aan te geven dat de remote's kunnen gaan flitsen.
De hoeveelheid licht die de pop up flitser geeft is weinig, maar soms te zien vooral in glimmende voorwerpen.
De flitser heeft maar één flitsbuis die zowel zichtbaar licht als infra rood licht afgeeft.
Het infra rood licht is voldoende om de remote flitsers aan te sturen.
Het zichtbare licht kan worden weggefilterd, maar hiervoor is een hulpmiddel nodig. De flitser zelf heeft geen voorziening voor alleen infrarood.

Sluiter gaat weer dicht,
Ben

In het analoge tijdperk gaf een popup flitser het eindsignaal aan wanneer de flitsers konden stoppen met flitsen. Nu met de digitale sensoren wordt er niet meer vanaf het 'filmvlak' teruggemeten. De belichting voor de flitsers wordt nu voordat de sluiter opengaat bepaald.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”